خبرهای داغ:
در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین صورت گرفت؛
جلسه نقد و بررسی کتاب نامیرا با حضور صادق کرمیار نویسنده این کتاب، با حضور جمعی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به میزبانی این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۶۹۱۳۸
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین، در نشست هم اندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین که با موضوع نقد و بررسی کتاب نامیرا برپا شده بود، شرکت کنندگان با حضور نویسنده این کتاب، به نقد و بررسی آن پرداختند.

نامیرا ریشه در مفهوم "کل یوم‌ عاشورا و کل ارض کربلا" دارد، مفهومی که می‌گوید پهنه‌ سرزمین کربلا به اندازه‌ کل زمین وسعت پیدا کرده و عاشورا همیشه نامیرا یا جاودانه است.

نامیرا‌ داستان تردید آدم‌ها است و حال و هوای جوانی به نام "عبدالله‌بن عمیر" را روایت می‌کند که به دنبال حقیقت است و می‌خواهد بداند در جریان جنگ امام‌حسین(ع) و یزید در واقع حق با کدام‌شان است و در آخر تصمیم می‌گیرد برای مقابله با کفار به جنگ یزید برود.

این اثر درباره دختر و پسر جوانی است که برای حمایت از امام حسین(ع) و یزید تردید دارند؛ در ادامه داستان، این دو جوان طی استدلال‌های مختلف به حقانیت امام حسین(ع) پی می‌برند.

صادق کرمیار نویسنده کتاب نامیرا در این نشست گفت: این کتاب در سال 1380 نوشته شد و من به هیچ وجه قصد چاپ آن را نداشتم تا اینکه در سال ٨٨ با رایزنی یکی از دوستان در قم پیشنهاد شد این کتاب را چاپ کنیم.

نویسنده کتاب با بیان اینکه کار نوشتن آن نزدیک هفت ماه به طول انجامید، افزود: ارائه و متن کتاب به شکل داستانی بود و من در طول این داستان به دنبال این نبودم که مخاطبم را برای نتیجه‌ای خاص متقاعد کنم.

وی افزود: در این کتاب تلاش کردم ابعاد مختلف سیاسی و تاریخی مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه به مباحث احساسی هم بی‌توجه نبودم.

کرمیار با اشاره به دیدار با رهبر معظم انقلاب، گفت: در ملاقاتی که شب شهادت امام رضا (ع) همراه با تعدادی از نویسنده ها با ایشان داشتیم، مقام معظم رهبری بیش از 2 ساعت برای این دیدار وقت گذاشتند که این زمان جای تعجب داشت و نشان می داد که دغدغه ی ایشان حوزه ی فرهنگ، ادبیات و هنر است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در واقع این بارو را دارند که حوزه فرهنگ می تواند جامعه را متحول کند و تاثیر عمیق بر روی جامعه بگذارد. در آن زمان بنده مشغول نگارش کتابی در مورد امام علی (ع) بودم که مقام معظم رهبری رهنمودهایی برای بنده داشتند و فرمودند مهم ترین ویژگی ایشان حق محوری است، اینکه تمام ویژگی های ایشان بر این اساس سنجیده می شد و شجاعت، عطوفت، جنگ و صلح بر پایه ی حق محوری بوده است و می توانید این را محور قرار دهید و در شخصیت پردازی از آن استفاده کنید و آن ها را به سمت مسایل روز نبَرید که خدشه ای به شخصیت حضرت وارد نشود.

 

صادق کرمیار افزود: رهبر معظم انقلاب در مورد تفاوت داستان و خاطره نیز مطالبی مطرح کردند و فرمودند بنده روی خاطرات جنگ و انقلاب تعصب دارم، نمی دانم تعصب چیز خوبی است یا بد، اما من بر روی این دو مقوله تعصب دارم؛ البته اگر رمان خوب هم ببینم، از آن تعریف می کنم و نمونه ی آن همین نامیرا است، که بارها گفته ام آن را بخوانید.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان قزوین نیز ضمن خیرمقدم به صادق کرمیار نویسنده کتاب "نامیرا" و استادان حاضر در این جلسه، گفت: این کار ارزشمند باید نمادسازی و الگوگیری شود و مانند نام آن، باید نامیرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حیدری افزود: این کتاب کار بسیار ارزشمندی است، به نظر می رسد استاد کرمیار نامیرایی را در عمل نیز تحقق بخشیدند و با توجه به هنر زیبای نویسندگی این نامیرایی را به نمایش گذاشته اند که به نظر این روش و متد باید گسترش یابد.

شایان ذکر است؛ در این نشست استادان حاضر با بیان نظرات و پرسش های خود در خصوص مطالب و محتوای کتاب نامیرا، با نویسنده ی آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها