هجوم شبانه گرازهای وحشی به مزارع و باغات دسترنج زارعان پارس آباد مغان از سوی این حیوانات، کشاورزان زحمتکش این شهرستان مرزی را مستاصل و درمانده کرده است.
کد خبر: ۸۸۶۹۲۳۷
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد به نقل از خبرنگار آران مغان، سال هاست به علت فقدان قانون جامع و کامل در حوزه محیط زیست، اراضی کشاورزی پارس آباد مغان به ویژه مزارع حاشیه نوار مرزی اين شهرستان به جولانگاه گرازهای وحشی تبدیل شده است.

این حیوانات که زیستگاه اصلی آنها حواشی و جنگل های رود مرزی ارس به ویژه آن طرف رودخانه است شبانه بصورت گله اي به مزارع حمله كرده و محصولات زراعی را که با زحمات طاقت فرسای کشاورزان به بار نشسته بی رحمانه درو می کنند و خسارت‌های فراوانی را به بار مي آورند.

 

///

حملات بی محابای گرازها علاوه بر ایجاد ترس و وحشت در بین کشاورزان و روستائیان، موجب کاهش شدید راندمان تولید محصولات، سبب پایین آمدن ارزش زمین های کشاورزی واقع در کناره های مرز شده و امکان کشاورزی در بخش وسیعی از اراضی منطقه را با مشکل رو به رو کرده است بطوري كه اين امر باعث شده تا کشاورزان همواره با خسارت بر اثر حمله و دستبرد این حیوان مواجه شوند.

جمعي از كشاورزان پارس آبادي در اين باره اظهار كردند: به دلیل حمله شبانه گرازهای وحشی به مزرعه از طرف مرز آذربایجان چند سالی مي شود که ماهها هر شب به جنگ گرازهای وحشی میرویم و با وجود اینکه تنها درآمدمان از طریق کشاورزی است در آخر هم نمیتوانیم برداشت کنیم و مشکلات زیادی هم گریبانگیرمان می شود.

 

اين كشاورزان افزودند: دولت محترم در یک طرحی خوب کل نوار مرزي از آستارا گرفته تا بیله سوار را سیم خاردار کرده و تا نزدیکی شهرستان پارس آباد هم اين طرح اجرايي شده است و فقط چند کیلومتر تا پایان فنس كشي مانده بود اما ادامه عمليات اين طرح از سال قبل متوقف شده است و ما خواستار ادامه عملیات فنس کشی در نوار مرزي هستيم.

در حالي گرازهای وحشی با استفاده از تاریکی شب، به مزارع حمله كرده و با تخریب محصولات زراعی، یک شبه زحمات و هزینه های کشاورزان سخت کوش منطقه را به باد می دهند، كه بر اساس قانون و دستورالعمل ابلاغی، هرگونه تیراندازی و شکار حیوانات وحشی در عرض هفت کیلومتری نوار مرزهای زمینی ممنوع است.

 

صیانت از محیط زیست و حیات وحش و حفظ زیست بوم یک منطقه مهم است و یکی از بدیهیات شکل گیری سازمانی به نام حفاظت محیط زیست نیز به همین جهت است اما باید در کنار توجه به زیست بوم و حراست از جانواران وحشی، جان و مال و امنیت و آسایش مردم بیشتر مورد عنایت و توجه مسوولان قرار گیرد.

به گزارش آران مغان، هجوم گله ای گرازها و به مخاطره افتادن جان روستائیان و کشاورزان از مسائل و مشکلاتی است که مردم این منطقه همواره با آن دست به گریبان هستند و مي طلبد مقامات مسوول چاره اي براي در امان  ماندن دسترنج كشاورزان از سوي گرازهاي وحشي بيانديشند.

ارسال نظرات