دانشمندان دانشگاه فلوریدا، می‌گویند "روزه داری" متناوب باعث گسترش ژن SIRT۳، که یک ژن شناخته شده برای افزایش طول عمر و پاسخ سلول‌های محافظ است، می‌شود.
کد خبر: ۸۸۶۹۲۵۶
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، دانشمندان دانشگاه فلوریدا، می‌گویند رعایت یک نوع رژیم غذایی یا به بیانی دیگر، "روزه داری" در موش‌ها نشان داد این روش، باعث گسترش طول عمر و بهبود بیماری‌های مربوط به سن می‌شود.

اما حفظ روزه‌داری در هر روز که وعده‌های غذایی را حذف کند و کالری دریافتی را کاهش دهد، ممکن است سخت باشد؛ در این مطالعه، محققان به روزه داری به شکل متناوب اشاره دارند و آنها تغییرات ایجاد شده در وزن، فشار خون، ضربان قلب، سطح گلوکز، کلسترول، نشانگر التهاب و ژن‌های دخیل در پاسخ سلول‌های محافظ را برای بیش از 10 هفته در داوطلبان شرکت کننده اندازه گیری کردند.

سپس محققان دریافتند که روزه داری متناوب باعث افزایش اندکی در ژن SIRT 3، که یک ژن شناخته شده برای افزایش طول عمر و پاسخ سلول‌های محافظ است، می‌شود.

محققان بهداشت دانشگاه فلوریدا بر این اساس اعلام کردند؛ اگر مردم عمدتا یک رژیم غذایی مناسب را رعایت کنند، به برخی از مزایای روزه داری خواهند رسید.

مارتین وگمن، دانشجوی دکترای دانشگاه فلوریدا می‌گوید؛ مردم هیچگاه دوست ندارند در تمام طول زندگی خود، کم غذا بخورند بنابراین روزه داری برای همیشه سخت است اما می‌توان در مورد مفهوم روزه داری متناوب فکر کرد.

مایکل گوا که محقق ژنتیک در دانشکده پزشکی هاروارد است، نیز گفت: این گروه تحقیقاتی تغییرات وزن، فشار خون، ضربان قلب، سطح گلوکز، کلسترول، نشانگر التهاب و ژن‌های دخیل در پاسخ سلول‌های محافظ را برای بیش از 10 هفته در شرکت کنندگان اندازه گیری کردند و به این نتیجه درباره روزه داری رسیدند:

" ژن SIRT3 که یک پروتئین به نام SIRT3 را کدگذاری می‌کند متعلق به یک گروهی از پروتئین به نام sirtuin است و طول عمر را افزایش می‌دهد، تصور براین است که پروتئینSIRT3  توسط استرس اکسیداتیو، زمانی که رادیکال‌های آزاد بیشتری در بدن تولید می‌شود نسبت به زمانی که بدن نیز می‌تواند آنتی اکسیدان‌ها را خنثی کند، فعال می‌شود؛ سطح کوچکی از استرس اکسیداتیو می‌تواند موثر باشد واین درست هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن تحت استرس قرار می‌گیرد و این حالت طی روزه داری رخ می‌دهد."


ارسال نظرات