مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران بزرگ گفت: این خیلی ساده لوحانه است که مسئولین جمهوری اسلامی توقع داشته باشند، امریکا به آنها کمکی بکند.
کد خبر: ۸۸۶۹۴۳۶
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱


خبرگزاری مهر-گروه سیاست-هادی رضائی:امام خمینی نامی ماندگار در تاریخ ایران و جهان است. آثار وجودی دوران زندگانی امام، به گونه ای است که او را به حقیقتی زنده و پویا برای عصرها و نسل های‌‌پس از خود تبدیل کرده است. عشق و علاقۀ وافر امت اسلامی و حتی غیر مسلمانان به این مرد الهی و تجدید‌خاطرۀ با آن امام راحل، حکایت از استمرار حیات پویا و تأثیر علمی ژرف ایشان‌‌دارد.

‌بزرگداشت امام، ابعاد گوناگونی را می طلبد اما مهم ترین آن ها بازخوانی‌‌اندیشه های نورانی و استوار امام راحل و معرفی آن ها به نسل جوان و طالب حقیقت است. در میان‌‌اندیشه ها و دیدگاه های امام، بازشناسی اندیشه های حکومتی ایشان اهمیتی خاص و جایگاهی‌‌ویژه دارد که خود برخاسته از دو دلیل است: اول آن که بزرگ ترین دست آورد عملی امام، بنیان‌‌نهادن جمهوری اسلامی ایران بر ویرانه های رژیم سلطنتی است که از رهیافت ایشان به تعامل‌‌دین و حکومت و نگرش ایشان به حکومت اسلامی در عصر غیبت سرچشمه گرفته است. در‌استمرار این راه نیز، مبانی نظری جمهوری اسلامی ایران بیش از هر چیز ازنظریه پردازی ایشان‌‌در باب حکومت تأثیر پذیرفته است. روشن است که اندیشه هایی که علت محدثه و مبقیۀ‌‌انقلاب بوده، شایسته تأمل، بازشناسی و ترویج است. دوم آن که اندیشه های امام در این عرصه، ‌‌در حجمی وسیع و در دوران های مختلفِ قبل از شروع مبارزات، دوران مبارزه و پس از پیروزی‌‌انقلاب و به گونه های مختلفِ کتاب، مصاحبه، سخنرانی و اعلامیه ارائه شده است. بی تردید‌تدوین، تبیین و ارائه به روزِ این مجموعۀ ارزشمند، کاری بایسته و شایسته است؛ به ویژه آن که‌‌نظام جمهوری اسلامی ایران برای پویایی و پایایی خود سخت بدان نیازمند است. ‌

برای آشنایی بیشتربا سیره و اندیشه های الهی امام خمینی (ره) با «حجت الاسلام عبدالعلی گواهی» نماینده ولی فقیه در سپاه محمد رسول الله(ص) تهران و تولیت آستان مقدس امامزاده صالح به گفتگو نشستیم.

وی در این رابطه گفت:جایگاه امام برای نسل دیروز، امروز و فردای جامعه ما هنوز ناشناخته و هنوز اندیشه های ایشان برای همگان تبیین نشده است. ایشان یک شخصیت بسیار ممتازی بودند که شاید نسل های آینده بتوانند به جایگاه و بزرگی ایشان پی ببرند، ما هنوز حضور امامرا در میان خود حس می کنیم و هیچ گاه احساس نکردیم که ایشان از میان ما رفته، ایشان بنیانی را در جامعه ما بنا نهادند و بعد از آن حضرت نیز فرد بسیار لایقی در این جایگاه قرار گرفت، که خلا ایشان را حس نکردیم. آینده گانمی توانند پی ببرندبنیانگذار جمهوری اسلامی ایران چه ویژگی هایی داشته است.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

در ایام سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) قرار داریم، به نظر شما دلیل اهمیت بزرگداشت این مرد بزرگ برای جوانان و نسل امروز چیست؟

مسئله بزرگداشت حضرت امام(ره) موضوعی بسیار حائز اهمیت است. همانطور که می دانید خرداد، ماه بسیار سرنوشت سازی در نهضت امام خمینی(ره) بوده است. آغاز نهضت امام در خرداد شروع شد و رحلت ایشان نیز در همین ماه. امام(ره) نیز همواره می فرمودند «من همه چیز را از نیمه خرداد طلب می کنم».

امام (ره) برای نسل دیروز، امروز و فردای جامعه ما هنوز ناشناخته استجایگاه امام برای نسل دیروز، امروز و فردای جامعه ما هنوز ناشناخته و هنوز اندیشه های ایشان برای همگان تبیین نشده است. ایشان یک شخصیت بسیار ممتازی بودند که شاید نسل های آینده بتوانند به جایگاه و بزرگی ایشان پی ببرند، ما هنوز حضور امامرا در میان خود حس می کنیم و هیچ گاه احساس نکردیم که ایشان از میان ما رفته، ایشان بنیانی را در جامعه ما بنا نهادند و بعد از آن حضرت نیز فرد بسیار لایقی در این جایگاه قرار گرفت، که خلا ایشان را حس نکردیم. آیندگانمی توانند پی ببرندبنیانگذار جمهوری اسلامی ایران چه ویژگی هایی داشته است.

امام(ره) به همه مردمبه ویژه جوانان و کوخ نشینان اعتقاد داشت و همگان در اندیشه ایشان جایگاه ویژه ای داشتند. ایشان معتقد بودند در جامعه اسلامی همواره کوخ نشینان مدافعان انقلاب هستند و آنها هستند که از انقلاب نگهداری و حراست می کنند. این مستضعفان و ضعفا هستند که در موقع مشکلات و جنگ به دفاع از میهن اسلامی و آرمان های انقلاب می پردازند. این ضعفا هستند که در مقابل تحریم ها، دشمنی ها و همه سختی ها ایستادگی می کنند.

جوانان در اندیشه امام(ره) جایگاه خاص و ویژه ای داشتندجوانان در اندیشه امام(ره) جایگاه خاص و ویژه ای داشتند، ایشان در نجف به زنان فرمودند: «شما بروید و از کودکانتان مراقبت ونگهداری و تربیت کنید، زیرا ما به این کودکان نیازمندیم»؛ این جمله را امام(ره) سال ۱۳۴۲ گفتند «سربازان من هنوز در گهواره هستند» و در سال ۱۳۵۷ همین کودکان بودند که در صحنه انقلاب نقش آفرینی کردند. در جنگ تحمیلی نیز شاهد بودیم که ۹۹ درصد از فرماندهان جنگ جوانان بودند و شما می بینید مسئولینی که امروز در کشور دارای جایگاه و مقامی هستند در ابتدای انقلاب نیز مسئول بودند. رهبر معظم انقلاب ۲۹ سال پیش رئیس جمهور این کشور بود. اینها مشخص می کند که امام(ره) اعتقاد ویژه ای به جوانان داشتند و می دانستند که جوانان مدافعان انقلاب و میهن اسلامی هستند.

ماه گذشته شاهد برگزاری دو انتخابات مهمبه صورت همزمان بودیم و مشاهده کردیم که ملت ایران حضور گسترده ای پای صندوق های رای داشتند؛ به نظر شما اهمیت حضور مردم در صحنه ها در دیدگاه امام چه جایگاهی داشت؟

یکی از بزرگان می فرمودند وقتی به نجف برای دیدار امام(ره) رفتم، چهار ویژگی بارز را در ایشان دیدم، آمن به ربه، آمن به قوله، آمن به سبیله و آمن به رسوله، حضرت امام به این چهار ویژگی اعتقاد اساسی داشتند. ایشان اعتقاد کامل به خداوند داشتند و می دانستند که در لحظات سخت این خداوند است که به دادمان می رسد. ایمان به رسول الله(ص) و ائمه اطهار(ع) داشتند و از طرفی معتقد به هدف شان بودند، شما اگر به سخنرانی های این بزرگوار از سال ۴۲ تا ۶۸ نگاه کنید هیچ تغییری در هدفش ایجاد نشده بود و مشکلات و سختی ها نتوانست تغییری در هدف امام(ره) ایجاد کند. از طرفی دیگر ایشان به قول و حرفش اعتقاد داشت و همواره بر حضور مردم تاکید داشت و شما مشاهده می کنید که در وصیت نامه سیاسی و الهی اش آورده اند که مردم ما از مردم زمان رسول الله(ص) و حضرت علی (ع) در عراق بالاتر هستند این جمله جایگاه بالای مردم نزد امام(ره) را نشان می دهد.

مشکلات و سختی ها نتوانست تغییری در اهدف امام ایجاد کندایشان جایگاه مردم زمان ما را از مردم زمان رسول الله(ص) بالاتر می دانستند و به مردم اعتماد کردند؛ البته مردم نیز حقیقتا جواب درستی به این اعتماد امام(ره) دادند و حق را نسبت به امام(ره) ادا کردند. شما در هیچ جای دنیا مشاهده نکردید که یک رهبر وقتی به قدرت می رسد با آن اجتماع عظیم روبرو و در زمان رحلتش نیز یک جمعیت چندین برابری او را بدرقه کنند. این نشان دهنده الفت میان ملت و امام شان است و لفظی که برای این ارتباط بین مردم و امام به کار برده شد که در دیگر انقلاب ها شاهد آن نیستیم، لفظ امت و امام و یا امام امت است که تنها در انقلاب اسلامی و قاموس امام(ره) به کار رفته و در هیچ جای دیگر شاهد آن نیستیم. برخورد امام(ره) با مردم بحث مرید و مراد و پدر و فرزندی بود. ایشان همان گونه که پیامبر(ص) نسبت به امتش دلسوز بود نسبت به مردم دلسوز و خیرخواه بود و به دنبال احقاق حق و حقوق مردم بود. او انواع تهمت های خشک مقدسان و متحجرین را شنید اما ذره ای خم به ابرو نیاورد و چیزی از اراده او کاسته نشد. یکی از مسئولین می گفتند هرگاه امام(ره) را می دیدیم اعتقاد و امیدمان به آینده و انقلاب مستحکم تر می شد.

به نظر شما اساسی ترین اصول اندیشه امام راحل چه بوده است؟

برای شناخت بهتر اندیشه امام(ره) باید تمام مکتوبات و سخنرانی های حضرت امام را یک دوره بازخوانی کرد و این موضوعات را به معرض دید مردم گذاشت. ایشان گفتارشان همان بود که کردارشان بود و آن چیزی را می گفت که خود عمل می کرد؛ این برخلاف سایر سیاستمداران و رهبران انقلاب های جهان است. قول و فعل امام یکی بود و باید اندیشه امام(ره) برای جوانان بازخوانی شود. توصیه می کنم به جوانان که برای شناخت بهتر امام به سخنرانی های مقام معظم رهبری در ۲۸ سال گذشته و در مراسم ارتحال ایشان رجوع کنند، سپاه تهران مجموع اینسخنرانی رهبری را تبدیل به یک کتاب با عنوان «امام بزرگوار ما» کرده، جوانانبرای شناخت بهتر امام راحل می توانند از این کتاب استفاده کنند. سخنرانی های رهبری شناخت درست و جامعی از حضرت امام(ره) به جوانان می دهد.

حضرت امام در مقابل استکبار جهانی به ویژه آمریکا رویکرد و نگاه ویژه ای داشتند، دستاورد این نگاه برای نظام جمهوری اسلامی چیست؟

امام معتقد بودمشکلات کشور با ارتباط و حضور آمریکایی ها بیشتر می شودامام حقیقتا استکبار را برخلاف بسیاری از سیاستمداران و رهبران جهان ضعیف ترین موجود می دانست. امروز شما شاهدید پادشاه عربستان در مقابل رئیس جمهور امریکا چگونه برخورد می کند و او را مقتدرترین حاکم جهان می داند و دولتمردان امریکا همانند یک گاو شیرده در حال دوشیدن آل سعود هستند. اما امام بزرگ ما می فرمودند «امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» و همواره به آن معتقد بودند. ایشان معتقد بودند که مشکلات کشور با ارتباط و حضور آمریکایی ها نه تنها کم نمی شود بلکه بیشتر می شود. در عمل نیز دیدیم که در این سالهای بعد از انقلاب مسائل و مشکلات کشور به خاطر دشمنی های آمریکا بوده و هست. دولت مردان آمریکاییهیچگاه خیرخواه ملت ما نبوده و همواره در حال توطئه علیه نظام و ملت ما هستند. این خیلی ساده لوحانه است که مسئولین جمهوری اسلامی توقع داشته باشند، امریکا به آنها کمکی بکند. هرگز امریکا به ما کمک نمی کند و این حس مسئولیت به امریکا و غرب برای حل مشکلات کشور بسیار بد و مخرب است. مسئولین باید توجه داشته باشند که امام(ره) امریکا را به درستی شناخته بود و همواره در دشمنی امریکا با ملت ما تاکید داشتند و نگاه مسئولین برای حل مشکلات و امید به امریکا داشتن برای کشور بیچارگی است.

وقتی به روزهای اول انقلاب نگاه می کنیم شاهد بحران ها و مسائل بزرگی از قبیل ترور شهیدان بهشتی، رجایی، مطهری و جنگ تحمیلی هستیم؛ اما همواره امام(ره) از اطمینان خاطر ویژه ای برخوردار بودند و هیچ گاه از پیروزی ناامید نشدند. به نظر شما این اطمینان خاطر و آرامش از کجا نشات می گیرد؟

کسی که خود و هدفش را بر حق بداند، هیچ توفانی نمی تواند او را حرکت دهد. امام(ره) به مسیری که انتخاب کرد اعتقاد داشت و کمک پروردگار را در این راه مشاهده می کرد. در قرآن نیز آمده است که: «إن تنصروا الله ینصرکم»، «اگر شما خدا را یاری کنید خدا نیز شما را یاری می کند» امام چون به این موضوع معتقد بود، هیچ گاه از هدفش کوتاه نیامد و نگران هیچ موضوعی نبود. امام چون به خدا ایمان داشت از همان روز اول در مسیر خود راسخ بود و زمانی که شب ۲۲ بهمن آیت الله طالقانی به او می گوید حکومت نظامی است و مردم نباید در خیابان ها حضور پیدا کنند، می فرمایند: «اگر کسی دیگری گفته که مردم باید در خیابان ها حضور پیدا کنند چه؟» این نشان می دهد که انقلاب ما به جایی وصل است و ما امروز معتقدیم که انقلاب ما یک انقلاب الهی است و از سوی خداوند هدایت می شود. وگرنه بعد از رحلت امام انقلاب باید با مشکلات بسیاری روبرو می شد، اما مشاهده می کنیم که انقلاب با یک شکوفاییبیشتری راه خود را ادامه می دهد.

شاید رهبر کبیر انقلاب در ۱۰ سال زمان حکومتشان فرصت تدوین و پیاده کردن مبانی انقلاب اسلامی را نداشتند، اما شخصی بعد از ایشان در جایگاه رهبری قرارمی گیرد که اهداف و قواعد اصول امام را به بهترین شکل پیاده کرده است.

یکی از اصول اساسی زندگی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ساده زیستی است و ما شاهد آن بودیم روزی که امام آمد و روزی که دعوت حق را لبیک گفت بر دارایی های مادی ایشان افزوده نشد، بعد از امام(ره) نیز مقام معظم رهبری بنا بر اعتراف همگان ساده زیست هستند و همواره مسئولان را به ساده زیستی و دوری از اشرافی گیری سفارش می کنند. به نظر شما دلیلی که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بر ساده زیستی مسئولین تاکید داشتند چیست؟ آیا مسئولین توانسته اند در اجرای این توصیه موفق باشند؟

دنیا طلبیمسئولین یکی از عوامل پیاده نشدن قوانین الهیاستاگر به فرمایشات مقام معظم رهبری در مراسم ارتحال سال گذشته توجه کنید یکی از اصولی که ایشان بر آن تاکید کردند اصل ساده زیستی امام(ره) و دوری از تجملات و اشرافی گری بود. یکی از عوامل مهم موفقیت یک مسئول به ویژه درجایگاه رهبری آن است که به مسائل مادی وابستگی نداشته باشد، دنیازدگی باعث می شود تا بسیاری از اهداف فراموش شود. وقتی یک مسئول خودش دنیا زده شد دیگر نمی تواند، دیگر مسئولان را از دنیازدگی نجات دهد. دنیا طلبیمسئولین یکی از عوامل پیاده نشدن قوانین الهی بر روی زمین است، زمانی مسئولان بی توجه به مسائل دنیوی باشند می توانند به راحتی فرامین الهی را اجرا کنند. شما وقتی به ساده زیستی پیامبر نگاه می کنید می بینید همین ساده زیستی ایشان موجب گرایش بسیاری از افراد به سوی او شده است. تنها چیزی که امام در دوران مسئولیت شان به آن توجه نمی کرد مسائل دنیوی و مادی بود. تا زمانی که مسئولین نیز همین راه را پیش گرفته بودند شاهد رشد و شکوفایی بسیار سریع انقلاب بودیم. اما یک مقعطی مشاهده می کنیم که برخی مسئولین بر اساس توصیه امام راحل و رهبری عمل نمی کنند و این بی توجهی موجب مسائل و مشکلاتی در جامعه شد است. امام فرمودند: هر روزی که مسئولین به تجملات و اشرافی گری روی آوردند باید فاتحه انقلاب را خواند.

وزیر خارجه شوروی وقتی با امام خمینی (ره) دیدار می کند، آن چیزی که بسیار او را تحت تاثیر قرار می دهد ساده زیستی ایشاناست و زمانی که به کشورش برمی گردد، می گوید که با این ملت و رهبری نمی توان مقابله کرد. کوفی عنان نیز بعد از دیداری که با رهبری داشت، می گوید من تعجب می کنم ایرانی ها با این رهبر ساده زیست و مقتدر چرا ضعیف عمل می کنند.

حقوق های نجومی یکی از نمونه های بارز دنیاطلبی مسئولاناستتجمل گرایی از آفات دین و دنیاست و دلیل خانه نشینی امام علی(ع) نیز همین تجمل گرایی بود. همین حقوق نجومی های که امروز در جامعه ما مطرح است یکی از نمونه های بارز دنیاطلبی مسئولین است مگر یک مسئول برای انقلاب اسلامی چقدر آورده داشته که باید این حقوق را دریافت کند و یا این سرمایه های بسیار را داشته باشد. دنیاطلبی و اشرافی گری مانند خوره ای است که می تواند انقلاب اسلامی را بخورد. چند چیز موجب نابودی جوامع است؛ اینکه اصول را نادیده بگیرند و به فرعیات بپردازند، در اول انقلاب هدف همه مسئولین خدمت به نظام و اسلام بود و مشاهده می کردیم که رئیس جمهور، وزیر و نماینده مجلس همه لباس رزم می پوشیدند و در جبهه ها و صحنه های خدمت رسانی حاضر می شدند. اما این نگاه آرام آرام تغییر کرد و برخی مسائل به پرستیژ و حق تبدیل شده، اینها نشان می دهد که اصل فراموش شده و به فرعیات پرداخته شده، انسان های خوب کنار گذاشته شده اند و افراد دیگری روی کار آمده اند که اصول اصلی را رها کردند و ارزش ها را نادیده گرفتند. اینها با اهداف و آرمان های امام همخوانی ندارد؛ دلیلی که امام از اشرافی گری احساس خطر می کردند و همگان به ویژه روحانیت را از دنیاگرایی بر حذر می دانستند این بود که اگر مسئولین و روحانیت به دنیا گرایی روی بیاورند، انقلاب با مشکلات بسیاری مواجه می شود.

یکی از مسائلی که همواره حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بر این تأکید دارند، توجه به محرومین و کوخ‌نشینان است و ما می‌بینیم که حضرت امام (ره)، فقرا را ولی‌نعمتان خود می‌داند. به نظر شما تأکید این عزیزان به دلیل اهمیتی که برای کوخ‌نشینان قائل بودند، چیست و آیا مسئولین توانسته‌اند در این عرصه موفق باشند؟

قطعاً مسئولینی هستند که در این زمینه موفق بوده‌اند زیرا در قرآن داریم که اگر نبودند پیرمردان خاشع و جوانان رکوع‌کننده و چارپایان چرنده، عذاب را بر شما نازل می‌کردیم. بسیاری از مسئولین هستند که ذات خوبی دارند و با نیت خوب به دنبال خدمت به محرومین هستند؛ البته برخی دیگر هستند که تعمداً به دنبال رسیدن به پست و مقام هستند تا بار خود را ببندند، اما در میان مسئولین، امامین این انقلاب یعنی امام خمینی و خامنه‌ای. از همان اول نشان دادند که به فکر محرومین کوخ‌نشینان هستند و تمام تلاش خود را برای احقاق حق این عزیزان می‌کنند. تمام دشمنان انقلاب تلاش خود را کردند که یک نکته منفی از زندگی حضرت امام (ره) و امام خامنه‌ای پیدا کنند اما نتوانستند و این عنایت پروردگار متعال است اما بقیه مسئولین افت و خیزهایی داشته‌اند و برخی به علت فراموشی مرگ دچار دنیازدگی شده‌اند. علت برخی کندی‌ها در رشد کشور نیز به همین دلیل دنیاطلبی عده‌ای از محرومین و بی‌توجهی به طبقه مستضعف است.

امام (ره) همواره طبقه محروم جامعه را ولی‌نعمتان خود می‌دانستامام (ره) همواره طبقه محروم جامعه را ولی‌نعمتان خود می‌دانست و می‌فرمودند «من یک تار موی کوخ‌نشینان را به همه دنیای کاخ‌نشینان نمی‌دهم و من به محرومین اعتماد دارم.» امام (ره) و مقام معظم رهبری معتقدند که در روزهای حادثه، محرومین هستند که به داد انقلاب می‌رسند و کسانی که اسیر تجمل‌گرایی و مال دنیا شده‌اند، به دنبال حفظ اموال خود هستند و زمانی برای دفاع از انقلاب پیدا نمی‌کنند. کوخ‌نشینان به دلیل اینکه چیزی برای از دست دادن ندارند و قدر نعمت انقلاب را می‌دانند، به دنبال حفظ انقلاب هستند. حضرت امام (ره) طبقات مختلف جامعه را به خوبی شناخته بود و بر مبنای همین شناخت و اعتقاد، سخن می‌گفت و اگر به خانواده‌های شهدا، رزمندگان، مدافعین حرم و البته مرزبانان توجه کنیم، می‌بینیم این افراد که امنیت را برای جامعه ما به ارمغان آورده‌اند، از همین طبقه ضعیف جامعه هستند. این افراد بدون وابستگی به مال دنیا، جان خود را برای حفظ نظام و اسلام فدا می‌کنند و در هر شرایطی حاضرند برای دفاع از اسلام، وارد صحنه شوند.

یکی از مسائلی که در زمان انقلاب و بعد از آن شاهدش هستیم، بینش بالای حضرت امام (ره) برای تأسیس و حفظ نهادهایی برای آبادانی کشور و حفظ انقلاب است؛ نهادهایی مانند سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین، کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهاد سازندگی و همچنین حفظ و سروسامان دادن به ارتش. این بینش و آینده‌نگری امام (ره) از کجا نشأت گرفت و شما این نهادها را تاکنون به چه میزان موفق دیده‌اید؟

یکی از اقدامات بسیار مهم امام (ره) این بود که نهادهایی که باید از انقلاب حراست و حفاظت کنند را در همان ابتدا تأسیس کرد. شما می‌بینید که بسیج مستضعفین را امام (ره) قبل از جنگ تأسیس می‌کند. البته برخی می‌گویند بسیج برای جنگ بوده اما حضرت امام (ره) در تاریخ ۵ آذر ۱۳۵۸ فرمان تأسیس بسیج را دادند؛ در حالی که جنگ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ اتفاق افتاد، یا اینکه سپاه پاسداران را دوم اردیبهشت سال ۵۸ شکل دادند. جهاد سازندگی و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز به همین ترتیب در همان روزهای آغازین انقلاب و قبل از آغاز جنگ تحمیلی تأسیس شدند. امام (ره) ابزار، ادوات و سازمان‌های حافظ انقلاب را همزمان با تأسیس انقلاب، ایجاد کردند و حقیقتاً اگر این نهادهای انقلابی نبودند، دستگاه‌های دولتی نمی‌توانستند با این سرعت انقلاب را به پیش ببرند. زمانی که انقلاب شد، روستاها از امکاناتی برخوردار نبودند حتی آب آشامیدنی نیز در این روستاها وجود نداشت. این جهاد سازندگی بود که با از خود گذشتگی، آب، برق و امکانات را به روستاها بردند و شرایط زندگی را برای روستاییان فراهم کردند. امام خمینی (ره) تمام نیازهای انقلاب را پیش‌بینی کرده بودند و سازمان‌هایی که به فرمان ایشان تأسیس شد، در زمان جنگ تحمیلی به داد انقلاب رسیدند. بسیج، سپاه و جهاد سازندگی در میدان‌های نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کردند و به مقابله با ارتش بعثی پرداختند. در راستای همین اقدامات، کمیته امداد امام خمینی (ره) به کمک‌رسانی به محرومین پرداخت، این نهادها از ضروری‌ترین نیازهای انقلاب اسلامی بوده و امروز نیز بعد از چهار دهه از آغاز انقلاب، همین نهادها هستند که به خدمت‌رسانی به محرومین و دفاع و تأمین امنیت کشور می‌پردازند و همچنان رهبر انقلاب تأکید دارند که باید به محرومین و نیازمندان کمک کرد و در خدمت آنها بود.

سپاه در قالب قرارگاه سازندگی در حال محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به مردم استامروز سپاه در قالب قرارگاه سازندگی در حال محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به مردم است و کارهایی که در عمل، ناشدنی به نظر می‌رسیدند را به منصه ظهور رساندند. شما می‌بینید که جوانان در قالب بسیج سازندگی برای خدمت‌رسانی حتی در تعطیلات عید نوروز به مناطق محروم می‌روند و بدون هیچ چشم‌داشتی به خدمت‌رسانی به مردم می‌پردازند. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) علیرغم مسائل و تهمت‌هایی که به آن زده می‌شود، با استفاده از جوانان تحصیلکرده کشورمان به دنبال آبادسازی مناطق محروم و خدمت به محرومین است. این سازمان‌هایی که امام (ره) تأسیس کردند برای حفظ انقلاب در سال‌های آینده نیز کافی و لازم هستند و می‌توانند نیازهای کشور و انقلاب را تأمین کنند. اگر کسی این نهادهای تأسیس شده توسط امام (ره) را زائد و اضافی بداند، به نظر من ناسپاسی کرده است و اگر ما خدماتی که این نهادها و سازمان‌ها به انقلاب کرده و در حال انجام آن هستند را کنار بگذاریم، می‌بینیم که دستگاه‌های دولتی در ارائه خدمات به مردم با مسائل بسیاری روبرو می‌شوند. این سازمان‌ها هستند که در مواقع مواجهه با بحران‌هایی مانند سیل، زلزله و جنگ، وارد صحنه می‌شوند و بار عظیمی را از دوش دولتمردان و انقلاب برمی‌دارند. اگر این سازمان‌ها وارد عرصه نشوند و به موقع عمل نکنند، مشکلات بسیاری به وجود می‌آید. این سازمان‌ها بدون نیاز به دستور و تأمین مالی، قبل از همه وارد صحنه حوادث می‌شوند و برای نجات مردم دست به کار می‌شوند. این حرکت‌های انقلابی و بسیجی است که نظام را حفظ کرده است.

نکته پایانی اگر دارید، بفرمائید.

در پایان باید چند نکته را به جوانان و مخاطبین عزیز گوشزد کنم. معمول در جهان این است که هر انقلابی بعد از یک مدتی که دستخوش حوادث فراوانی شده رهبران و مسئولین آن مورد نقد واقع می شوند. ما مخالف نقد نیستیم ولی منصفانه نقد کردن و رعایت انصاف و اخلاق بسیار مهم است. واقعیت های دوران قبل از انقلاب را باید دید و با توجه به وقایع بعد از انقلاب به قضاوت پرداخت. امام(ره) به جامعه ما هویت داد و نمی توانیم منکر این هویتی باشیم که حضرت امام(ره) به مسئولین و مردم ما داده اند. اگر منکر این هویت باشیم ناسپاسی کرده ایم و این کفران نعمت، ما را گرفتار می کند. این هویتی که امام راحل به ملت و کشور ما داد خلف صالحشان نیز همین مسیر را ادامه دادند ولی تشرها و مقاومت های ایشان است که ابرقدرت های جهان را در جای خود نشانده است. این وحدت بین امت و امام و ارادت بین ملت و رهبری باعث شده تا ابرقدرت ها از نیات شومی که داشتند منصرف شوند. اگر این انسجام را حذف کنیم انقلاب همچنان با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد اما اگر خدای ناکرده بخواهیم تشتت ایجاد کنیم و هر کسی از امام و انقلاب برداشت خود را بکند و سخنان امام را تفسیر به رای کند جامعه با مشکل مواجه می‌شود.

امام خمینی(ره) از چند اصل هیچ گاه کوتاه نیامدند. ایشان همواره بر استکبارستیزی تاکید داشتند و اگر امروز مسئولین در این مهم کوتاهی کنند انقلاب با مشکل مواجه می‌شود. امام(ره) ساده زیستی را برای مسئولین یک اصل می دانستد. این اصل نباید فراموش شود نکته سومی که ایشان همواره بر آن تاکید داشتند توجه به محرومان و قشر کم درآمد جامعه و دوری از اشرافی گری و دنیاطلبی بود. امام (ره) اشرافی گری و دنیا طلبی را سمی برای آینده نظام و انقلاب می دانستند. نکته چهارم که همواره در بیانات امام بر آن تاکید می شد حضور مردم در صحنه و خالی نکردن عرصه هایی مانند انتخابات بود. روحیه استکبارستیزی باید در مسئولین زنده بماند و اصل توجه به درون کشور برای حل مشکلات باید مورد توجه مسئولین باشد. امام فرمودند ما باید با نگاه به درون مشکلات جامعه را حل کنیم و ما امروزه شاهدیم که رهبر معظم انقلاب نیز بر همین امر تاکید دارند و توجه به درون را راهکار حل مشکلات کشور می دانند.

غربی ها می داننداگر چه انقلاب اسلامی در کشور ایران اتفاق افتاده اما اثرات آن در منطقه و جهان مجموعه ای شده است که مقابل خودکامی ها و استبداد آنها ایستاده و موجب بیداری ملت ها گشته است به همین دلیل همواره با انقلاب اسلامی دشمن هستند. مسئولین ما باید با توجه به فرمایشات رهبر کبیر انقلاب و حضرت آیت الله خامنه ای توجه به درون جامعه را راهکار حل مشکلات بدانند و از شرایط و موقعیت ها برای ترویج اندیشه حضرت امام در دانشگاهها و حوزه ها استفاده کنند.

اساتید و سخنرانان باید از موقعیتی که در اختیار آنها قرار گرفته استفاده و دستاوردهای انقلاب را برای نسل جوان بازگو کنند. هر کسی در این کشور نفس می کشد مدیون امام است و باید از دستاوردهای امام در انقلاب دفاع کند. سالگرد ارتحال امام(ره) فرصت بسیار مناسبی است تا اندیشه های ایشان بازخوانی شود.

ارسال نظرات