رئیس هیئت مدیره مؤسسه توسعه پایدار و محیط زیست (CENESTA) و از بنیانگذاران سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، در گفت‌وگویی به اشکالات برنامه ششم توسعه در مجلس پرداخت.
کد خبر: ۸۸۶۹۶۴۲
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محمد تقی فرور، رئیس هیئت مدیره مؤسسه توسعه پایدار و محیط زیست  (CENESTA)و از بنیانگذاران سازمان حفاظت از محیط زیست ایران اظهار داشت: اصرار بر کشت تراریخته در ایران، یک ایرادی است که به الگوی ذهنی روش‌های توسعه در ایران برمی‌گردد و برنامه ششم توسعه در مجلس نیز تنها نمادی از این قضیه بوده و وسیله‌ای برای اجرای یک برنامه و الگوی توسعه‌ای "سرتا پا غلط" است.

این دکترای اکولوژی و علوم اجتماعی از دانشگاه واشنگتن آمریکا، افزود: مشکل از اینجا ناشی می‌شود که ما در ایران بعد از انقلاب اسلامی که درحال حاضر حدود چهل سال از آن می گذرد، هنوز نتوانسته‌ایم الگوی توسعه جدید ایجاد کنیم و دقیقا اکنون نیز از الگوهای توسعه کشاورزی قبل از انقلاب استفاده می‌کنیم؛ در واقع بعد از انقلاب اسلامی هیچ الگویی که خاص خودمان باشد و آن را باتوجه به شرایط کشاورزی کشورمان مُدرن کرده باشیم، نداشته‌ایم؛ شاید این غفلت از روی تنبلی ذهنی و نبود امکانات اتفاق افتاده باشد.

وی با بیان اینکه در پیش نویس برنامه ششم توسعه تصمیمات زیادی برای کاشت محصولات تراریخته درج شده بود، یادآور شد: این درحالی است که تنها معدودی کشور مانند آمریکا، برزیل و کانادا هستند که به صورت بی‌پروا رو به کشت تراریخته آورده‌اند و خیلی از کشورهای پیشرفته اروپایی ازجمله سوئیس، همچنین روسیه و غیره، کشت و حتی واردات تراریخته را کلا ممنوع کرده‌اند یا به قدری محصور کرده‌ و شرایط سختی گذاشته‌اند که در عمل امکان توسعه تراریخته وجود ندارد اما بالعکس ما در ایران کشت تراریخته را آزاد گذاشته‌ایم.

مدافعان تراریخته، مقید به علم نیستند

فرور، همچنین گفت: البته در برنامه ششم توسعه، مجلس سعی کرد کشت تراریخته را آزاد نکند اما در کمیسیون تلفیق دیدیم که سه مجوز برای کشت داده شد و عده‌ای ذینفع خوشحال از این موضوع شدند؛ اما واقعیت از این قرار است که تراریخته از نظر علمی دارای مشکلاتی است و مدافعان اصلا مقید به علم نیستند و می‌گویند به هیچ وجه جنبه‌های منفی آن ثابت نشده درحالیکه علم می‌گوید "اصل برحذر بودن و اعمال احتیاط است" یعنی نباید با سلامت مردم، محیط زیست و طبیعت بازی کرد و فقط زمانی می‌توان به کشت تراریخته مبادرت ورزید که مسلم شده باشد هیچگونه جنبه منفی برای سلامتی انسان، طبیعت و محیط زیست ندارد.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه سنستا، در واکنش به مثبت خواندن کشت ترایخته از سوی مدافعان، گفت: آن دسته‌ای که اظهارات اینچنینی می‌کنند عمدتا صاحبان شرکت و وارد کننده و ذینفع هستند؛ دلایل علمی فراوان وجود دارد که محصولات کشاورزی تراریخته برای سلامتی ضرر دارد.

راه‌حل‌های مناسب برای تولید غذای سالم وجود دارد

وی یادآور شد: الگوی کشاورزی ما که در برنامه ششم توسعه اعمال شده، غلط است زیرا الگوهای مناسب وجود دارد، نشست‌های علمی زیادی در کشور برگزار می‌شود که ماحصل آنها نشان می‌دهد راه‌حل‌های مناسب برای تولید غذای سالم وجود دارد و باید روی آنها کار کرد.

فرور، با اشاره به اظهاراتی مبنی براینکه تراریخته، گرسنگی مردم جهان را رفع خواهد کرد، بیان کرد: من نمیدانم تراریخته چه معجزه‌ای خواهد کرد، مثلا روی برنج تراریخته کارهای علمی انجام شده که نشلان داده حاوی باسیلوس تورنژنسیس ( BT) بوده و به مرور این باعث مقاوم شدن محصولات به حشرات تیپ پروانگان می‌شود در حالیکه در ایران مبارزه بیولوژیکی به روشهای غیرشیمیایی با آفت‌ها، خوب جواب داده و آفت ساقه‌ها کنترل شده و تولید ارگانیک نیز بسیار بالاست.

تراریخته تنها یک منبع سودآور برای جیب سهامداران شش شرکت بزرگ دنیا است

وی که از بنیانگذاران سازمان حفاظت از محیط زیست ایران است، تصریح کرد: وقتی ما محصولات ارگانیک و طبیعی داریم، احتیاجی به تراریخته کردن نداریم و تراریخته هیچگاه برای این نبوده که جمعیت گرسنه دنیا، نجات بیابد بلکه تنها یک منبع سودآور برای جیب سهامداران شش شرکت بزرگ دنیا بوده است اما به گونه‌ای القا شده که تولید تراریخته به یکباره دنیا را نجات خواهد داد و تولید را تا 10 برابر افزایش می‌دهد.

فرور، در پایان تاکید کرد: تولید تراریخته به دلیل مصرف ضد علف و علف کش‌ها، مسائل شیمیایی دارد که خود سرطان‌زا است بنابراین سوال مطرح می‌شود که ما به چه دلیل باید به دنبال تراریخته برویم؛ آیا اینکه آقایان اعلام کرده‌اند که ما باید به دنبال پیشرفت تکنولوژی باشیم دلیل کافی است؟! گرچه ما با پیشرفت علمی مخالفتی نداریم اما علم متنوع است، ممکن است امروز کاری زیر سایه علم انجام شود و در آینده مشخص شود که این علم، نقص‌هایی داشته است.


ارسال نظرات