یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

بخشی از منابع بانکی از گردونه تخصیص خارج شده است

بیژن عبدی گفت: بانک ها، به معاملات زمین، ساخت برج‌های گوناگون، احداث و راه اندازی فروشگاه ها و کارخانه‌ها پرداخته از اینرو بخشی از منابع خود بانک ها به طور عملی از گردونه تخصیص خارج می شود.
کد خبر: ۸۸۶۹۶۵۶
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹
بخشی از منابع بانکی از گردونه تخصیص خارج شده است

بیژن عبدی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: بانک‌ها نقش مهمی در بازارهای مالی ایفا می‌کنند از اینرو نقش ویژه در تسریع گزارش منظم چرخه اقتصادی، از طریق منابع مالی جهت طرح های عمرانی ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی و طرح های اشتغال‌زا  و اتمام طرح های نیمه تمام جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند.

وی در ادامه بیان داشت: تنوع بخشی بانک‌ها در این جهت بوده تا در دنیای رقابتی معاصر، نه تنها حفظ منابع موجود شکل بگیرد بلکه جذب منابع جدید که کار ساده ای به نظر نمی رسد انجام شود تا بتواند قدرت رقابتی خود را با بالابردن سطح کیفیت کالاها و خدمات با توجه به نیازهای مشتریان افزایش دهند.

 عبدی گفت: در برهه  زمانی که انتظار داشتند از طریق تنوع بخشی به شبکه های بانکی می توانند یک نوع رقابت در جذب سپرده های مردمی را ایجاد کنند از اینرو بانک های خصوصی و  نمونه دولتی برای اینکه عرصه وسیعی از منابع مالی سپرده گذاران را جذب کنند تا متعاقبا در جهت گسترش بیشتری از فعالیت های اقتصادی هم قرار بگیرند درصدد برآمده تا تعداد بیشتری از بانک ها را تشکیل دهند.

این اقتصاددان با بیان اینکه حجم عظیم نقدینگی در اختیار دلالان قرار دارد افزود: آنچه که در این سال ها شاهد هستیم این است که همه بانک ها در جهت اینکه بتوانند نرخ سود بانکی بیشتری را به مردم بدهند رقابت می‌کنند و برای اینکه بتوانند اعتماد مردم را  هر چه بیشترجلب کنند حجم فروانی از سپرده های مردم را دریافت کرده این در حالی است که سپرده های حاصله در جهت مسیر تولیدی قرار نگرفته است.

 وی خاطر نشان کرد: عدم تقاضای لازم  وام های تولیدی رو به افزایش است این در حالی است که این وام‌ها هزینه سود و نرخ سود بالایی را به تولیدکنندگان وارد می‌کند که به شکل عملی حجم عظیم وام های تولیدی در اختیار واسطه ها، دلال ها  و واردکنندگان قرار گرفته است.

عبدی گفت: هدف اصلی شبکه بانکی شکل پیمانی است از اینرو بخشی از منابع بانکی که معطل  مانده بود  و متقاضی لازم را نداشته است از اینرو هر یک از بانک ها، به اقداماتی همچون معاملات زمین، ساخت برج‌های گوناگون، احداث و راه اندازی فروشگاه ها و کارخانه‌ها بپردازند این در حالی است که  اینها باعث می شود بخشی از منابع خود بانک ها به طور عملی از گردونه تخصیص خارج شود.

وی در ادامه گفت:  آنچه در نظام بانکداری نوین مطرح است این است که مشتریان برای سپردن وجوه خود به بانک ها انگیزه های متفاومتی دارند. بنابراین شایسته است در بازار رقابت کنونی که با خصوصی شدن تعداد زیادی از بانک های دولتی همراه است بانک ها هر چه سریع تر  برای جذب منابع از یک سو و حفظ مشتریان خویش چاره اندیشی داشته باشند.

گفتنی است که با توجه به مشخص بودن حجم منابع در بازار پول، دستیابی به سهم بیشتر از این منابع، فضای رقابتی میان بانک‌های کشورمان را تشدید کرده است. از میان فعالیت‌های یک بانک جذب منابع مالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا موفقیت در این زمینه می‌تواند عاملی برای موفقیت در سایر زمینه ها باشد.

ارسال نظرات