شالیکاران در حالی که حاصل یک فصل زحمت و مشقت خود را در دست دارند. چشم انتظار تصمیم نهایی مدیران هستند.
کد خبر: ۸۸۶۹۶۶۲
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
 به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، هر ساله با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج موج اظهار نظرها در رابطه با میزان تولید داخلی و کفایت آن، بایدها و نبایدهای واردات برنج، تعرفه های وارداتی و مدیریت بازار شکل می گیرد و در میان این هیاهو، شالیکاران در حالی که حاصل یک فصل زحمت و مشقت خود را در دست دارند. چشم انتظار تصمیم نهایی مدیران هستند. قدر معرفت دلالان و سودجویانی که قوانین وارداتی را دور می زنند نیز در تعیین سرنوشت یکی مهم ترین محصولات بخش کشاورزی کشور یعنی برنج بی تاثیر نیست. میزان واردات برنج در پنج سال گذشته با افت و خیزهای بسیاری روبرو بوده است که البته افزایش واردات از سال 90 تا کنون بسیار قابل توجه بوده است. آنچه مسلم است، افزایش تعرفه های وارداتی برنج نیز تاثیر چندانی بر بازار واردکنندگان این محصول نداشته است چرا که این افزایش همواره درآغاز فصل برداشت برنج اعمال می شود و واردکنندگان با آگاهی از این مساله، پیش از تغییر تعرفه ها، تا آنجا که انبارهایشان جا دارد خروارها برنج را از مرزهای کشور می گذرانند.

قدر مسلم آن است که واردات بی برنامه برنج، سکه بر سکه های عده ای خواهد افزود، اما آیا با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی که تمام برنامه های اقتصادی را درجهت پشرفت همه جانبه کشور و بهره مندی همه آحاد جامعه از آن دانسته است، چنین شیوه ای از واردات را می توان هم سو با پیشبرد اقتصادی کشور دانست؟

وزارت جهاد کشاورزی بارها بر لزوم برنامه ریزی و توجه به تولید برنج تاکید کرده است؛ چنانکه در اظهارات وزیر جهاد کشاورزی آمده است: افزایش درآمد شالیکاران که از طریق افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه ها از طریق اصلاح و نوسازی اراضی شالیکاری، افزایش سطح مکانیزاسیون، کاهش ضایعات از طریق بهسازی و نوسازی و اصلاح کارخانجات امکان پذیر است، باعث پایداری در تولید و در نتیجه عدم تغییر کاربری ها بویژه در استان های گیلان و مازندران خواهد شد. امروز کشاورزی در کشور ما با چالش ها و مسائل مختلفی مواجه بوده و حل آنها نیاز به همدلی، تفکر اصولی، کار و تلاش مضاعف دارد. اما برخی مسوولین از جمله محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس دست‌های پشت پرده را در واردات برنج بویژه واردات برنج بی‌کیفیت به بازار دخیل می‌داند. او درگفت‌و‌گو با ایران معتقد است عده‌ای که مافیای قدرت و ثروت هستند از موضوع ثبت سفارش برنج سوء‌استفاده می‌کنند و خلل‌های بزرگی را درحوزه اقتصاد، تولید و صنعت ایجاد می کند. مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کنندگان برنج نیز معتقد است ثبت سفارش برنج تبدیل به تجارتی سودآور شده است و برخی با ثبت سفارش در زمان مناسب و واردات برنج در زمان ممنوعیت این محصول به سودهای کلانی دست پیدا کرده و تعادل بازار را بر هم می‌زنند. ثبت سفارش برنج علاوه بر تجار تخصصی و غیرتخصصی توسط شرکت‌های وابسته به بانک‌ها نیز انجام می‌شود و این شرکت‌ها بخش قابل توجهی از واردات برنج را در اختیار دارند. واردات برنج توسط مرز نشینان نیز مشکل دیگری است که باعث سوء‌استفاده دلالان از این فرصت می‌شود.

در نهایت بعد از حاشیه‌هایی که در مجلس بر سر واردات برنج پیش آمد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس کل گمرک ممنوعیت واردات برنج خارجی را خواستار شد. در این گزارش آمده است:‌ به دلیل شروع فصل برداشت و حمایت از برنجکاران داخلی، ترخیص برنج‌های وارداتی از اول مرداد ماه ممنوع می‌شود و ثبت سفارش‌های انجام شده غیرقابل قبول است. ترخیص برنج‌های وارداتی از گمرک حداکثر تا 31 تیرماه سال‌جاری امکان‌پذیر است و از این تاریخ به بعد تحت هیچ شرایطی ترخیص برنج از گمرکات کشور مجاز نخواهد بود و حتی ثبت ‌سفارش‌های انجام شده غیرقابل قبول خواهد بود. اما در همین مدت کوتاه پیش از احرایی شدن طرح، رقم زیادی برنج به کشور وارد شد. بر این اساس در 4 ماه ابتدایی سال جاری 475 میلیون دلار برنج با سهم ارزشی 7/3 درصد به کشور آمده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رقم302 میلیون دلار و وزن 291 هزار تن، افزایش 57 درصدی را تجربه کرده است. حال باید منتظر ماند و امیدوار پایبندی بخش های مربوطه به این طرح بود.






ارسال نظرات
پر بیننده ها