یک پزشک تغذیه:

روزه داران از مصرف چای در وقت سحر خودداری کنند

یک پزشک تغذیه می گوید: اینکه چای سبب رفع تشنگی در طول روز می شود درست نیست بلکه چای باعث افزایش ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی بدن در طول مدت روزه داری می‌شود.
کد خبر: ۸۸۶۹۶۸۰
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثربه نقل ازکوثرخبر، در رابطه با تغذیه انسانها همیشه مصرف متعادل و میانه روی همراه با تنوع در مصرف توصیه می شود؛ این مهم در ایام مبارک رمضان نیز بیش از پیش بایستی از سوی روزه داران رعایت شود چرا که تغذيه صحيح در ماه رمضان بسيار اهميت دارد و بايد مواد غذايي نظير گوشت، مرغ، ماهي، لبنيات و سبزي ها، قسمت اعظم رژيم غذايي شخص را در برگيرد.

روزه داری ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد که لازم است بنا به اصول تغذیه سالم و رژیم غذایی متناسب با اندام خود از فواید ارزشمند ماه مبارک رمضان بهره برد.

با توجه به روزه داری در این ماه مبارک روزه داران باید نکاتی را در رابطه با نحوه تغذیه مورد توجه قرار دهند تا علاوه بر تغذیه سالم آسیبی نیز به بدن وارد نشود.

برای آگاهی بیشتر از باید ها و نباید های مواد غذایی مصرفی در موقع سحری و افطاری با دکتر عمران خسروی، پزشک تغذیه گفتگویی را به شرح زیر تنظیم کرده ایم.

دکتر عمران خسروی در رابطه با تغذیه سالم ایام مبارک رمضان اظهار کرد: هیچگاه نباید وعده سحری را حذف کرد و به روزه داران توصیه می‌شود مصرف وعده‌های غذایی سحر، افطار و شام را در این ایام داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت و درمان کوثر با بیان اینکه روزه بدون سحری اصلاً توصیه نمی‌شود، عنوان کرد: استفاده از تغذیه مناسب در وعده سحر می تواند از بروز تشنگی و گرسنگی شدید در ساعات طولانی روزه داری جلوگیری کند که مواد غذایی استفاده شده در وعده سحری بایستی به صورت یک صبحانه کامل یا یک وعده غذایی متوسط باشد.

خسروی استفاده از موادی همچون چای شیرین، زولبیا و بامیه را در وعده سحری نامناسب دانست و ابراز کرد: مصرف مواد غذایی شیرین همچون زولبیا و بامیه به‌ویژه قندهای ساده در وعده سحری توصیه نمی‌شود چرا که با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون در ساعات بعدی می‌شوند.

وی با بیان اینکه استفاده از غذاهای چرب و سرخ کردنی در وعده سحری سبب تشنگی در روز می شود،عنوان کرد: باید مصرف مواد سرخ شده را به حداقل رساند و به جای ان استفاده از غذاهای آب‌پز، بخار‌پز را در وعده سحری گنجاند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کوثر به باور غلط در رابطه با خوردن چای سبب رفع تشنگی در طول روز می شود نیز اشاره کرد و گفت: باید از عادت بد غذایی استفاده زیاد از چای در وعده سحری اجتناب شود، و اینکه "چای سبب رفع تشنگی در طول روز می شود" درست نیست بلکه چای باعث افزایش ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی بدن می‌شود؛ همچنین گنجاندن سبزیجات در وعده سحری و استفاده از میوه های که دارای فیبر هستند به روزه داران توصیه می شود.

این کارشناس تغذیه افزود: افرادی که احساس گرسنگی در طول روزه داری دارند بهتر است استفاده از غلات، مغزها، میوه، مواد غذایی حاوی پروتئین و مواد معدنی و لبنیات را در وعده های افطار تا سحری داشته باشند.

وی یاد آور شد: استفاده از سبزیجات، کاهو، کلم و سیفی جات همچون گوجه، خیار و نوشیدنی هایی هچون تخم شربتی بهترین راهکار برای جلوگیری از تشنگی در طول روز است و همچنین توصیه می شود از مصرف مواد غذایی حاوی ادویه زیادبویژه نمک، غذاهای سرخ کردنی و سس مایونز و نیز نوشابه های غذا دار در وعده سحری خودداری شود.

خسروی ابراز کرد: برای وعده افطار خرما، نوشیدنی گرم همچون شیر و چای توصیه شده و نباید شروع افطار با اب سرد یا نوشیدنی‌های سرد باشد.

ارسال نظرات