در حوزه معاونت دارویی اقلام دارویی مورد نیاز ( کپسول ریباویروین) جهت درمان بیماران احتمالی تب کریمه کنگو و پروفیلاکسی گروه‌های در معرض خطر تهیه شد و در حال حاضر هیچ مرکز درمانی با کمبود دارویی مواجه نیست.
کد خبر: ۸۸۶۹۸۸۳
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، محمد سلطان تویه در نشست هم اندیشی با خبرنگاران حوزه سلامت مازندران اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون اقدامات خوبی جهت آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری تب کریمه کنگو، راه‌های ابتلا، پیشگیری و اصول بهداشتی انجام شده است.

وی افزود: با توجه به بروز و شیوع بیماری تب کریمه کنگو در سال گذشته این موضوع  در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مطرح و آموزش و سمپاشی کانون‌های آلوده به کنه و تشکیل کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان جهت کنترل بیماری مشترک انسان و دام توسط اداره کل دامپزشکی مصوب شد.

سلطان تویه به تشکیل جلسه مشترک با مدیرکل دامپزشکی استان مازندران جهت بررسی و تصمیم برای مهار بیماری تب کریمه کنگو در مازندران اشاره کرد و گفت: براساس این جلسه مقرر شد تیم‌های مشترک تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران و اداره کل دامپزشکی استان جهت اطلاع رسانی، آموزش مجدد مردم و سمپاشی محل نگهداری دام اقدامات لازم را انجام دهند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه نقل و انتقال دام در سطح استان بدون اخذ مجوز از دامپزشکی تا اطلاع ثانویه ممنوع است، افزود: در بحت آموزشی نیز به صورت آبشاری ارسال پیامک بهداشتی به 800 نفر از پزشکان خانواده تحت پوشش به منظور انجام مراقبت لازم و آگاه‌سازی مردم و ارسال پیامک بهداشتی به کارکنان بهداشتی درمانی، پزشکان متخصص عفونی و داخلی و ارسال متون آموزشی در گروه‌های تلگرامی انجام شد.

وی به برگزاری جلسات متعدد آموزشی توسط کارکنان بهداشتی درمانی شهرستان‌های تابعه استان در همه سطوح وگروه‌های در معرض خطر بیماری با همکاری و مشارکت گروه بهداشت محیط برای تمامی شهرستانها در اشاره کرد.

سلطان تویه اضافه کرد: در حوزه معاونت دارویی نیز اقلام دارویی مورد نیاز ( کپسول ریباویروین) جهت درمان بیماران احتمالی و پروفیلاکسی گروه‌های در معرض خطر تهیه شد و در حال حاضر هیچ مرکز درمانی با کمبود دارویی مواجه نیست.

وی تاکید کرد: در حوزه معاونت درمان نیز ، ضمن اعلام آماده باش به بیمارستانها و ابلاغ دستورالعمل راهنمای کشوری و شناسه‌ها تشخیصی و بازدید منظم از بیمارستان‌ها، با توجه به حساسیت موضوع، تیم درمانی به مناطق اعزام و بخش VIPدر بیمارستان شهید بهشتی نوشهر جهت درمان بیماران راه اندازی و تجهیز شد.

سخنگوی دانشگاه گفت: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتشار اخبار و پیگیری‌های تکمیلی از روند بیماری تب کریمه کنگو در استان، بنرهای حاوی هشدار و آموزش مراقبت‌های ویژه را تهیه و برای استان ارسال کرده تا با نصب در سطح شهرستان‌ها، توجه و حساسیت بیشترمردم را نسبت به این بیماری و مراقبت از خود جلب کند.

 وی افزود: انتشار اخبار و مطالب آموزشی پیشگیرانه در فضای رسانه ای، پاسخگویی حضوری و تلفنی به مردم درباره این بیماری نیز در زمره این اقدامات است.

سلطان تویه با تاکید بر اینکه درکنار سایر اقدامات اجرایی، عملیاتی و آموزشی که توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران صورت گرفت در دنیای امروزی بدون همکاری و همراهی رسانه‌های مکتوب، صوتی ، تصویری و مجازی، افزایش آگاهی و دانش مردمی امکان پذیر نیست، اضافه کرد: با توجه به نبود زیر ساخت‌های قوی و مجهز دامداری و کشتار صنعتی در برخی از شهرستان‌ها و حاکمیت فرهنگ سنتی همچنان شاهد ذبح غیر بهداشتی و ورود غیرمجاز دام هستیم که رفع این مشکل نیازمند اطلاع رسانی و آموزش از طریق رسانه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: هموطنان به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری از ذبح و کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه و از خرید گوشت بدون بازرسی و مهر دامپزشکی خودداری کرده وبه دلیل اینکه دام بیمار فاقد علامت است قبل از مصرف گوشت تازه باید حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری شود.


ارسال نظرات
پر بیننده ها