بیژن عبدی در گفتگو با «بسیج»:

بازار آزاد نمی‌تواند همیشه مسیر درستی را طی کند/ حالت شترمرغی در کل اقتصاد کشورمان هست

بیژن عبدی گفت: اقتصاد بازار آزاد بدون وجود سیستم نظارتی نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد سیاست بازار آزاد نمی‌تواند همیشه مسیر درستی را طی کند.
کد خبر: ۸۸۶۹۸۸۶
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵

بیژن عبدی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: وضعیت اقتصادی کشورمان دچار بلاتکلیفی است از یک طرف کارشناسان بر این عقیده هستند که به سمت اقتصاد بازار برویم منظور از اقتصاد بازار این است که دولت نظارت نداشته باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد بازار آزاد بدون وجود سیستم نظارتی نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد افزود: بازاری که بخش خصوصی تعیین کننده سیاست ها باشد به گونه افراطی عمل کرده است، بحران مالی کارایی اقتصاد بازار را زیر سوال برده است ازاینرو وقوع بحران نشان دهنده این است که سازوکارهای بازاری بدون سیاست تنظیمی و کنترلی تا حد زیادی ضربه پذیر است؛ این بدان معنی نیست که می‌توان نسخه ای جهت حرکت اقتصاد کشورها به سمت اقتصادی دولتی پیچید اما با نادیده گرفتن و کاستن نقش دولت نیز نمی‌توان مطمئن بودسیاست بازار آزاد نمی‌توانند همیشه مسیر درستی را طی کنند.

عبدی خاطر نشان کرد: دولت قبلی برنامه ریزی‌های خاص برای سیستم بانکی داشت. از اینرو برای بخش های مختلف اعم از خدمات، صنعت و کشاورزی نرخ های سود مجزایی را ابلاغ کرده اما اجرایی نشده است این در حالی است که بانک ها هم علی الظاهر اقدامی خوب تلقی کردند ولی اجرایی نشده است.

این اقتصاددان در ادامه گفت: وضعیت کنونی شورای پول و اعتبار و بانک های ما مشخص نیست این در حالی است که بانک های دولت مکلف هستند تا دستورات دولتی را اجرایی کنند از سویی دیگر هم نگاه خصوصی دارند تا بتوانند منفعت حداکثری کسب کنند؛ بنابراین زیر بار تسهیلات تکلیفی نمی‌روند و شانه خالی می کنند.

عبدی در ادامه گفت:  حالت شترمرغی در کل اقتصاد کشورمان هست در مواردی که به نفع دولت است همه بانک ها و سیستم های اجرایی دولتی محسوب می شود و جاهایی که به ضرر دولت است ادعای بازار آزاد و بخش خصوصی را دارند؛ شبکه بانکی از بلاتکلیفی در وضعیت اقتصادی کشورمان نهایت سوء استفاده را می‌کند و بیشترین استفاده را از رانت خواری موجود را می‌بینند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار