خبرهای داغ:
در برنامه چشمه معرفت صورت گرفت

بررسی سلسله موارد مکروه در معاملات توسط آیت‌الله مکارم شیرازی

آیت‌الله مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت برخی از موارد مکروه در انجام معاملات را بررسی کرد.
کد خبر: ۸۸۶۹۹۳۰
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
بررسی سلسله موارد مکروه در معاملات توسط آیت‌الله مکارم شیرازی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که سه‌شنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد اظهار کرد: در ادامه مباحث گذشته این برنامه پیرامون روش‌های پیشگیری از گناه به مناسبت کلام امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه توضیح داده می‌شود.

وی افزود: احکام به پنج دسته مستحبات، محرمات، واجبات، مکروهات و مباحات تقسیم می‌شود؛ به ما توصیه شده است که تا حد ممکن از مکروهات بپرهیزید، گرچه انجام مکروهات گناهی را متوجه انسان نمی‌کند ولی بهتر است از انجام مکروهات بپرهیزید چون اگر از مکروهات بپرهیزید از محرمات و گناهان بهتر پرهیز خواهید کرد.

این مرجع تقلید بیان کرد: سلسله معاملات مکروهه وجود دارد که بسیاری از افراد از آن بی‌خبر هستند و به آن توجهی ندارند؛ ذم مشتری و مدح فروشنده از جمله اموری هستند که انجام آن در معاملات مکروه است، مثلا وقتی فردی می‌خواهد خانه‌ای بفروشد به خریدار می‌گوید این خانه خیلی محکم است و اگر زلزله هشت ریشتری هم بیاید تکان نمی‌خورد، خریدار نیز می‌گوید این خانه محکم نیست و کلنگی است و در صورتی که تکان بخورد فرومی‌ریزد؛ فروشنده می‌تواند اوصاف چیزی که می‌خواهد بفروشد را بگوید ولی مدح بی‌جا نباید بکند و متقابلا خریدار نیز عیوب چیزی که می‌خواهد بخرد را می‌‌تواند بگوید ولی مذمت بی‌جا نباید بکند.

آیت‌الله مکارم شیرازی شیرازی ادامه داد: فروش جنس در جایی که عیوب آن پیدا نباشد نیز مکروه است؛ در گذشته نوعی پارچه وجود داشت که در سایه جلوه ویژه‌ای داشت ولی در برابر نور آفتاب عیوب آن مشخص می‌شد، روزی امام کاظم(ع) از کنار یکی از یارانش به نام هشام عبور می‌کرد که مشاهده کرد وی دارد این نوع پارچه را در سایه می‌فروشد، هشام را صدا زد و به او گفت:« ای هشام، این پارچه را در سایه نفروش چرا که فروش این‌ نوع پارچه در سایه موجب گمراهی خریدار می‌شود چرا که عیوب آن پیدا نیست».

وی اضافه کرد: در حال حاضر این معمول است که بالای طبق‌های میوه چراغ‌های پرنور روشن می‌کنند تا کیفیت میوه‌ها به گونه دیگری نمایان شود و وقتی که انسان از آن میوه‌ها می‌خرد، زمان مصرف متوجه می‌شود که کیفیت چندان خوبی هم ندارد، این‌ها از نظر اسلام کار درستی نیست.

این مرجع تقلید دریافت سود بالا را از دیگر موارد ممنوع در اسلام دانست و گفت: به اندازه نیاز باید سود روی کالا کشیده شود نه اینکه بیش از حد باشد، سود در اسلام باید عادلانه باشد یعنی به حدی باشد که هزینه کار و صاحب کار را تأمین کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: مورد دیگری که در اسلام از آن نهی شده است این است که زودتر از همه به بازار بروی و دیرتر از همه از بازار خارج شوی؛ کسب و کار باید کرد و فعال باید بود ولی در حساب و کتاب نباید حریص بود.

وی بیان کرد: از دیگر موارد ممنوع در اسلام تقاضای تخفیف پس از  اتمام معامله است، این نوعی دبه درآوردن محسوب می‌شود و پیامبر(ص) فرموده است این کار را نکنید.

این مرجع تقلید افزود: تقاضای تخفیف قبل از اتمام معامله مانعی ندارد و بعد از اتمام معامله نباید این کار را کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اذعان کرد: داخل شدن در معامله دیگری نیز ممنوع است یعنی مثلا کسی می‌خواهد خانه‌ای را بخرد و گفت‌وگوهای لازم در این راستا نیز انجام داده است ولی وارد معامله با شخص دیگری می‌شوی که مثلا می‌خواهد گران‌تر بخرد یا از نزدیکان تو است، این کار اخلاقی نیست و نباید انجام داد و اسلام نیز سفارش به پرهیز از این کار کرده است.

وی در ادامه با اشاره به سالگرد رحلت حضرت خدیجه(س) در دهم رمضان گفت: فداکاری‌های حضرت خدیجه(س) در راه اسلام واقعا بی‌نظیر است، حضرت خدیجه(س) دوران سختی پیامبر(ص) را دید ولی دوران پیروزی ایشان را ندید اما در عین حال دست از دامان پیامبر(ص) نکشید و او را همیشه همراهی کرد.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به قیام 15 خرداد بیان کرد: قیام 15 خرداد حادثه بزرگی بود که آغازگر انقلاب اسلامی ایران بود، باید قدر انقلاب اسلامی را دانست چرا که زحمات بسیاری برای آن کشیده شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار