خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام فرحزاد:

پرداخت بدهی‌ مردم مقدم‌تر از شرکت در نماز جماعت است

استاد حوزه علمیه قم گفت: پرداخت بدهی‌ها به مردم مقدم تر از شرکت در نماز جماعت است و انسان نباید در ادای دین کوتاه کند،
کد خبر: ۸۸۶۹۹۴۵
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
پرداخت بدهی‌ مردم مقدم‌تر از شرکت در نماز جماعت است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد ظهر امروز در جلسه سخنرانی در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به کتاب نهج البلاغه اظهار کرد: بعد از قران کتابی بالاتر از نهج البلاغه نداریم، ولی از این کتاب غفلت کردیم، امام علی(ع) در بسیاری از خطبه‌های نهج البلاغه به موضوع دنیا پرداخته است.

وی ادامه داد: خطبه 81 نهج البلاغه در وصف دنیا است، اگر مالی را به حرام در دنیا بدست بیاوریم، گرفتار عقوبت می‌شویم، داشتن یا نداشتن مال در دنیا موجب زحمت است، براساس روایات هر کس که چشم دلش به دنیا باشد، دنیا او را کور می‌کند، کسی که دنیا را وسیله ای برای آخرت قرار بدهد، دنیا او را بینا می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بسیاری از خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها در نهج البلاغه مربوط به دوران خلافت امام علی(ع) است، این امام معصوم در زمان حیات رسول اکرم(ص) به احترام پیامبر(ص) منبر نرفت.

فرحزاد با اشاره به تفاوت دنیا و آخرت اظهار کرد: درجاتی که انسان در عالم آخرت دارد، از بین رفتنی نیست، ولی انسان هر چه که در دنیا بالا برود، امکان پایین افتادن او هست.

وی ادامه داد: انسان نباید به دنیا وابسته باشد، امام علی(ع) بارها دنیا را مذمت کرد و از دنیا دل کند، یکی از علامت‌های مومن مشتاق بودن برای ملاقات با خدا و رفتن به عالم آخرت است، کسانی که واجبات خودشان را انجام بدهند، برای رفتن از این دنیا آماده می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: برخی به مستحبات می‌پردازند، اما فرایض واجب خود را انجام نمی‌دهند، فردی ساعت‌ها قرآن را قرائت می‌کند، اما نمازهای قضای خود را نمی‌خواند، این اشتباه است چرا که نماز ستون دین است.

فرحزاد با اشاره به ضرورت ادای دین اظهار کرد: پرداخت بدهی‌ها به مردم مقدم تر از شرکت در نماز جماعت است، انسان نباید در ادای دین کوتاه کند، خدا حق الناس را نمی‌بخشد، حتی شهدا هم در خصوص حق الناس در برزخ گرفتار می‌شوند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمود انسان یک سخن حکیمانه را بشنود و به آن عمل کند، بهتر از عبادت یک سال است. رسول اکرم(ص) و فرشتگان زیادی در تشییع پیکر سعد بن معاذ شرکت کردند، اما او به دلیل حق الناس گرفتار عذاب شد، تمام گناهان یک شهید به جز حق الناس بخشیده می‌شود و باید نسبت به حق الناس مراقب باشیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: انسان با ترک گناه و معصیت برای مرگ آماده می‌شود، تا زمانی که روزه دار غیبت نکند، برای او ثواب نوشته می‌شود، انسان برای آخرت نیاز به زاد و توشه دارد و مرحوم کمپانی گفت که من 30 سال قبل از مرگ برای آن آماده شدم.

فرحزاد در پایان خاطرنشان کرد: باید از خداوند عاقبت به خیری را درخواست کنیم، این اتفاق با انس با قرآن و اهل‌بیت(ع) ممکن است، همچنین باید از خداوند بخواهیم که ما را به خودمان واگذار نکند.

ارسال نظرات