مدیر کل بهزیستی استان زنجان:

دختران و زنان بدون همسر می‌توانند نسبت به فرزند‌پذیری از مراکز بهزیستی اقدام کنند

دختران و زنان بدون همسر در صورتی که حداقل 30 سال سن داشته باشند از جمله افرادی هستند که می‌توانند نسبت به فرزند‌پذیری از مراکز بهزیستی اقدام کنند.
کد خبر: ۸۸۷۰۱۵۰
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه بهزیستی سال گذشته 15 کودک را به فرزند خواندگی سپرد گفت: پیش از واگذاری کودک اقدامات مددکاری در خصوص یافتن بستگان طفل و انتقال وی به مراقبت خویشاوندی صورت می پذیرد و در صورت نبود اقوام مطمئن و قابل اعتماد ، کودک وارد چرخه فرزند خواندگی می شود.

محمد محمدی افزود: بر اساس قانون مصوب سال 1392 و آئین نامه اجرائی مصوب سال 94 ، زن و شوهر بدون فرزند که 5 سال از ازدواج آنها گذشته مشروط به اینکه حداقل یکی از زوجین بیشتر از 30 سال سن داشته باشند، و دختران و زنان بدون همسر در صورتی که حداقل 30 سال سن داشته باشند از جمله افرادی هستند که می‌توانند نسبت به فرزند‌پذیری از مراکز بهزیستی اقدام کنند.

وی اظهار داشت :تا کنون درخواستی جهت فرزند خواندگی دختران و زنان بدون همسر به بهزیستی اعلام نگردیده است.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: اگر پدر و مادر و جد پدری کودکان و وصی منصوب از سوی ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی با ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود کلیه کودکان بالغ یا نابالغ زیر 16 سال که به تشخیص دادگاه عدم رشد و یا نیاز آنان به سرپرستی احراز شود واجد شرایط مذکور و مشمول مفاد این قانون می گردند.

محمدی نداشتن محکومیت قضایی با جرایم عمد از سوی زوجین، تمکن مالی حداقل یکی از زوجین ومبتلا نبودن به بیماری‌های واگیرو عدم حجر رااز مهمترین شرایط واگذاری کودکان عنوان نمود و گفت : چنانچه با فعالیت‌های مددکاری امکان بازگشت کودک به خانواده وجود نداشته باشد، خانواده جایگزین شامل بستگان در اولویت برای بازگشت کودک به جمع خانواده هستند .

وی با اشاره به اینکه استقبال خانواده ها در راستای پذیرش و نگهداری کودکان مناسب است اظهار کرد : پس از واگذاری طفل به خانواده کارشناسان شبه خانواده در مدت زمان تحویل آزمایشی فرزند نسبت به بازدید منزل ، بررسی شرایط نگهداری فرزند و امکانات در اختیار کودک اقدام نموده و در صورت وجود مشکلات تذکرات لازم و اساسی به خانواده ارائه و در صورت تایید شرایط نگهداری گزارش کتبی به دادگاه جهت اخذ حکم قطعی توسط بهزیستی ارائه می گردد.

محمدی یادآور شد: برخی از این کودکان بدسرپرست و برخی بی‌سرپرست هستند که پدر و مادر در شرایطی قرار دارند که فعلاً شرایط نگهداری فرزند خود را به دلایل مختلف اعم از زندانی یا بیمار بودن ندارند که در این شرایط سرپرستی کودکان تحت پوشش بهزیستی به دو روش دائم با حکم قضایی فرزند خواندگی و موقت با حکم قضایی امین موقت انجام می‌شود.

وی افزود: بازگشت کودکان به خانواده با تأیید کمیته شبه خانواده استان زنجان امکان‌پذیر است و پس از ترخیص و بازگشت کودک به جمع خانواده پیگیری‌های مددکاری از سوی بهزیستی انجام و درصورت نیاز مبالغی نیز به‌صورت ماهانه به این افراد پرداخت می‌شود.

گفتنی است، در حال حاضر بهزیستی استان زنجان دارای 4 خانه کودک و نوجوان غیر دولتی دختران و پسران و به تفکیک سنی 7 تا 12 سال و 13 تا 18 سال و یک مرکز دولتی شیرخوارگاه با رنج سنی 0 تا 6 سال را دارا می باشد.

ارسال نظرات