خبرهای داغ:
آیت‌الله سبحانی ضمن بررسی عقاید اجداد انبیا، دلایل مستندی را مبنی بر یگانه‌پرست بودن پدر حضرت ابراهیم(ع) مطرح کرد.
کد خبر: ۸۸۷۰۱۹۳
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۵
دیدگاه آیت الله سبحانی درباره عقاید اجداد انبیاء
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که چهارشنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد با بیان اینکه سؤالی که امشب مطرح شده است درباره عقاید اجداد انبیا است اظهار کرد: یکی از علمای اهل سنت مطرح کرده است که اجداد تمام انبیا به ویژه پیامبر اکرم(ص) همگی موحد بودند.

وی افزود: تمام اجداد پیامبر اکرم(ص) تا برسد به حضرت ابراهیم و حتی پیش از ایشان تا برسد به حضرت آدم(ع) همگی موحد بودند؛ انبیا در ارحام مطهره بودند وگرنه نور نبوت نداشتند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: سؤال این است که «اگر پدر حضرت ابراهیم(ع) موحد بوده است پس چرا قرآن از پدر حضرت ابراهیم به عنوان آذر نام می‌برد و می‌گوید استغفار ابراهیم برای پدرش آذر» ؟

آیت‌الله سبحانی در پاسخ به سؤال مطرح شده عنوان کرد: حضرت ابراهیم(ع) قول داده بود که برای پدرش یا عمویش آذر استغفار کند ولی وقتی مشاهده کرد که او آدم لجوجی است برایش استغفار نکرد و او را ترک کرد، در آیه مورد سؤال کلمه «اب» به کار رفته است در حالیکه کلمه «اب» گاهی مفهوم «عم» را دارد و حتی اسماعیل را آباء اسراییل برشمرده است در حالیکه حضرت اسماعیل عموی حضرت یعقوب بوده است نه آباء وی.

وی افزود: در قرآن گاهی برای عمو کلمه «اب» بکار رفته است و آذر عموی حضرت ابراهیم(ع) بوده است نه پدر وی، در حالت عرف انسان با عمویش همانند پدرش معامله می‌کند و بر این اساس قرآن هم در این باره کلمه «اب» را بکار برده است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: برای اثبات این مسئله که «اب» برای عمو نیز در قرآن بکار رفته است دلایلی وجود دارد؛ نخست اینکه در آیات دیگر نیز قرآن نیز از «اب» برای عمو بکار رفته است که برای این مورد درباره جایگاه حضرت اسماعیل در مورد بنی‌اسراییل توضیح داده شد.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: در این آیه گفته شده است که حضرت ابراهیم برای آذر استغفار نکرده است در حالیکه در آیه‌ای دیگر در سوره ابراهیم مطرح شده است که همین فرد برای والد خود استغفار کرده است، نکته این است که کلمه «اب» معنای مشترک برای عمو و پدر دارد و برای پدر واقعی کلمه والد بکار رفته است.

وی اضافه کرد: در قرآن آمده است که حضرت ابراهیم در دوران نوجوانی رابطه‌اش را با آذر قطع می‌کند و در جایی دیگر آمده است که ایشان در دوران پیری برای والد حقیقی خود دعا می‌کند؛ از جمع بین این دو آیه جواب سؤال این است که اگر برای آذر کلمه «اب» بکار رفته به معنای عمو است که معنای مشترک دارد و همانا پدر حقیقی حضرت ابراهیم(ع) موحد بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها