سردارآبادی در دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری:
نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری با بیان اینکه دانشجوی حزب اللهی آرمان‌خواه حل مشکلات مردم را از اوجب واجبات دینی می‌داند، گفت: دانشجوی مسلمان انقلابی علمدار مطالبات مردمی است.
کد خبر: ۸۸۷۰۲۴۸
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
به  گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، امین سردار آبادی نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در سخنرانی خود در دیدار امشب دانشجویان با رهبر معظم انقلاب، گفت: در اندیشه مدرسه انقلاب اسلامی نقش مردم صرفاً معطوف به پیروزی انقلاب نیست بلکه برای تحقق اهداف و ادامه حرکت انقلاب باید «مردم» نقش‌آفرین باشند و حضور پرشور ملت در انتخابات شرط لازم مردم‌سالاری دینی است اما کافی نیست.

وی افزود: هنوز عده‌ای که خود را نخبگان سیاسی جناح‌های اصلاح‌طلب و  اصولگرا می‌خوانند باور ندارند که نسخه انقلاب بر اساس « مردم» چیده شده است. گویی آنها حضور مردم در جهاد سازندگی، نهضت سوادآموزی و پشتیبانی جنگ را در دهه 60 از یاد برده‌اند.

 سردارآبادی عنوان کرد: یک گروه اگر در انتخابات رأی نیاورند دست به هر کاری می‌زنند، از آشوب خیابانی گرفته تا تحصن در مجلس، گروه دیگر که اگر می‌توانستند؛ انتخابات را هم تعطیل می‌کردند! حال که نمی‌توانند، پیگیر استانی شدن انتخابات و محدود کردن نقش مردم در آن می‌شوند!

 نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی عنوان کرد: دو گروه مذکور، تشکیلاتی مبتنی بر سهم‌خواهی سیاسی ایجاد کردند تا مردم را منفعل بار بیاورند نه «تحلیل‌گر» امام اعتقاد داشت ملت قیم نمی‌خواهند. امروز بیش از همیشه در فضای نگرشی جامعه جای خالی مسجد کرامت‌ها و حسینه ارشادها احساس می‌شود.

 سردارآبادی با بیان اینکه پیرامون نقش مردم در عرصه‌های مختلف اداره کشور نکاتی به محضرتان ارائه می‌شود، گفت: آرمان‌گرایی، عدالتخواهی و کار برای انقلاب نباید تنها در برهه انتخابات و تصاحب قدرت سیاسی خلاصه شود، بلکه ما هر روز انتخاب‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی بدون صندوق رأی داریم.

 نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: در تبلیغات و قوانین انتخاباتی - به ویژه انتخابات شوراها و مجلس - عدم توجه به اقناع مردم و برجسته شدن نقش مراکز قدرت و ثروت به چشم می‌خورد. وقتی هیچ شفافیت و سقفی برای هزینه‌های تبلیغاتی وجود ندارد - عملاً رقابت بر سر حامیان الهی کاندیداها صورت می‌گیرد.

 وی افزود: شورای نگهبان همواره حافظ قانون اساسی بوده است اما در مواردی، در انتخابات گذشته، احراز صلاحیت‌های نامزدها مورد سؤال افکار عمومی بوده است و شورای نگهبان پاسخ اقناع‌کننده‌ای به این ابهامات نداده است. (حتی خود حضرتعالی هم هشت ماه قبل از انتخابات، سیاست‌‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردید اما اقدامی را از این نهاد شاهد نبودیم). لذا این شائبه ایجاد می‌شود که تأیید صلاحیت‌ها به چیدمان سیاسی انتخابات برمی‌گردد.

 سردارآبادی اضافه کرد: چرا شورای نگهبان احراز صلاحیت‌ها را «شفاف» نمی‌کند و معیارهای کیفی قانون را سنجش‌پذیر نکرد؟ (در همین باره طی نامه‌ای از شورای نگهبان درخواست شفافیت پروسه احراز صلاحیت‌ها و معیارها را داشتیم که البته پاسخی دریافت نکردیم).

وی گفت: متأسفانه نه شاهد بودیم کاندیدای دولت امکانات بیت‌المال را برای تبلیغات انتخاباتی هزینه می‌کند و از سوی دیگر درباره حضور سیاسی نظامیان - که خدمات بسیاری به انقلاب داشتند - در انتخابات مباحثی  مطرح شده است. باید روشن شود که کدام فعالیت نظامیان، طبق قانون اساسی در راستای نگهبانی از دستاوردهای انقلاب است و کدامیک، دخالت در انتخابات محسوب می‌شود؟

 سردارآبادی با اشاره به عملکرد قوه قضاییه، گفت: قوه قضاییه مقتدر و قاطع در برخورد با فساد خواست همه مردم است. ریشه بسیاری از مشکلات این دستگاه را می‌توان در عدم مشارکت مردم جستجو کرد، یکی از مصادیقی که فاصله مردم با دستگاه قضایی را زیاد می‌کند برخورد محافظه‌کارانه و سیاسی با مفسدان است. این گونه به نظر می‌رسد که برای برخورد با مفاسد، متناسب پست و مقام افراد و اطرافیان، برخورد متفاوتی صورت می‌گیرد. گویا مسائل سیاسی بر مسائل حقوقی اولویت پیدا می‌کند.

 سردار آبادی اضافه کرد: عدم حساسیت نسبت به مسائل مطرح شده در مناظره‌های انتخاباتی، پرونده کرسنت، مسئله حقوق‌ها و املاک نجومی مصداق روشنی بر این مدعا هستند. بعضاً افرادی بازداشت یا زندانی می‌شوند که با یک اعتصاب غذا و فشار رسانه‌های بیگانه آزاد می‌شوند. به جامعه پاسخی نمی‌رسد بر چه مبنایی دستگیر و بر چه مبنایی آزاد شدند! شفافیت و پاسخگویی یکی از مهمترین شاخصه‌های کارآمدی است. طبق قانون اساسی اگر دادگاه‌ها علنی برگزار می‌شد، طبق برنامه پنجم آرا قضات منتشر می‌شد، بسیاری از شبهات برطرف می‌شد.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: قضات به طور همزمان از قدرت و مصونیت قضایی برخوردارند. تنها دادسرای انتظامی قضات و حفاظت قوه قضاییه بر آنها نظارت می‌کند. لکن این 2 نهاد زیرمجموعه دستگاه قضایی‌اند.(پیشنهاد ما نهادی مستقل جهت نظارت بر قوه قضاییه است).

 سردار آبادی با بیان اینکه ساختار موجود قادر به مبارزه با فساد سیستمی نیست، اظهار داشت: وظیفه دینی نهی از منکر، اصل مترقی هشتم قانون اساسی و تجربه انقلاب نشان می‌دهد که هر جا کار به مردم سپرده شد، انقلاب چند گام پیش رفت. در نظامات غیردینی دنیا که قائل به مردم نیستند هم حدود نیمی از مبارزه با فساد با مردم است. اما قوه قضاییه با داشتن این الگوی دینی و انقلابی هنوز نتوانسته است با سازوکار حقوقی و حمایتی، مردم را وارد صحنه مبارزه با مفاسد کند.

 وی اضافه کرد: وضعیت به حدی بغرنج است که با افراد مؤمن و انقلابی هم برخورد سخت قضایی می‌شود که نمونه آن شهروندی است که تمام مراحل قانونی را برای مبارزه با فساد در سیستم قضایی شهرکرد دنبال می‌کند ولی به جرم دخالت در کاری که به او ربطی ندارد زندانی می‌شود. عدم تعریفی دقیق از عناوینی کلی نظیر «تشویش اذهان عمومی»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «نشر اکاذیب» زمینه‌ساز صدور احکامی بعضا عجیب برای امران به معروف و ناهیان از منکر شده.

 نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی عنوان کرد: متأسفانه با اعتراضات صنفی همچون اعتراضات کارگران، معلمان، رانندگان معترض به فساد در شبکه حمل‌ونقل و متقاضیان مسکن مهر برخوردهای امنیتی و بعضا قضایی صورت می‌گیرد. به نظر ما شنیده نشدن صدای دادخواهی خلاف امنیت ملی و آرمان‌های انقلاب است. (پیشنهاد می‌کنیم که اتحادیه‌های دانشجویی بتوانند در قامت مدعی‌العموم در دادگاه‌ها برای مطالبات عدالت محورانه اقامه دعوا کنند).

 سردار آبادی در رابطه با عملکرد صدا و سیما نیز گفت: متأسفانه صدا و سیما به مردم نگاهی دکوری دارد. رسانه ملی از حضور مردم عادی در انتخابات و راهپیمایی‌ها در دفاع از انقلاب گزارش می‌گیرد، اما از تجمعات صنفی کارگران، پرستاران و دانشجویان که همان مردم‌اند گزارش نمی گیرد. رسانه ملی با سانسور خبری مطالبات صنفی به حق مردم، فرصت را به رسانه‌های ضدانقلاب می‌دهد تا نقش دایه دلسوزتر از مادر را برای آنها بازی کنند. جریان محافظه‌کار پیر و خسته کنونی سکان‌دار صدا و سیما برنامه‌‌ای هم چون «ثریا» را در مسیری قرار داده که عملاً تعطیل شده است.

 وی افزود: وقتی بیش از نیمی از بودجه سازمان از راه تبلیغات و آنتن‌فروشی تأمین می‌شود پس دیگر نباید از تغییر سبک زندگی و مصرف‌زدگی جامعه گلایه کرد! البته تمامی مسئولان قبل، حال و احتمالاً بعدی سازمان از گروکشی بودجه صدا و سیما در دولت‌های مختلف می‌گویند. چه زمانی رسانه ملی از بند دولت‌ها خلاص می‌شود؟! و مهمتر اینکه چه زمانی صدا و سیما خود را چابک می‌کند تا نسبت هزینه و اثرگذاری‌اش منطقی شود؟

 نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی عنوان کرد: تا زمانی که صدا و سیما اصلاح نشود مردم نه تنها تجربه برجام را درک نخواهند کرد، بلکه سند 2030، پیمان آب و هوایی پاریس و fatf نیز یک به یک اجرا خواهند شد و در جامعه هیچ گونه مقاومتی صورت نخواهد گرفت.

 وی سخنانش درباره بحث سیاست خارجی را با جمله «برجام و ما ادراک برجام آغاز کرد و گفت: با گذشت تقریباً دو سال، هم متن برجام و هم شروط حضرتعالی مکرراً نقض شده است. در این میان اعتراضات کارشناسی جنبش دانشجویی، نه تنها توسط دولت و مجلس شنیده و پاسخ داده نمی‌شود، بلکه منتقدین را به جهنم حواله می‌دهند، یا به ارجاع مسئولیت برجام به حضرتعالی، منتقدان را ساکت می‌کنند.

 وی افزود: اگر آنهایی که صراحتاً در تبلیغات انتخاباتی وعده برجام 2 و 3 دادند، خواستند با موشک‌ها، مدافعین حرم و احکام اسلامی به بهانه‌های حقوق بشری معامله کنند، باز هم ما فقط باید در سالنی جمع شویم و پاسخ آنها را به صورت کارشناسی بدهیم و به این حرکت قانع باشیم؟ مگر در برجام چنین نکردیم؟ اما نتیجه چه شد، در 20 دقیقه با اسم نظام تصویب شد و امروز هم چرخ سانتریفیوژها ایستاده و هم چرخ زندگی مردم و هیچ تحریمی هم لغو نشد!

 سردار آبادی گفت: مسأله از نابودی دستاوردهای هسته‌ای فراتر است؛ با پیگیری قطعات بعدی همچون fatf، ipc سند 2030 مذاکرات حقوق بشری، و پیمان پاریس عملاً پازل هضم جمهوری اسلامی در هاضمه نظام بین‌المللی تکمیل می‌شود و هرگاه جناح مؤمن انقلابی در برابر این روند استحاله و چرخش اساسی از گفتمان حمایت از مستضعفین عالم واکنشی نشان می‌دهد با این جمله که تصمیم نظام بوده است، سرکوب می‌شود.

 نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: در اینجا ابهامی که در یکی، دو سال اخیر بین بچه‌های حزب‌اللهی وجود دارد را خدمتتان مطرح می‌کنم، از حضرتعالی تقاضای راهنمایی داریم.

 حضرتعالی بارها بر این نکته که «حرف من را از خود من بشنوید» تأکید فرموده‌اید. ما نیز برمبنای همین توصیه‌ حضرتعالی به نقل قول‌های سیاسیون از شما بی‌توجهی کرده و دیدگاه‌های ولی امرمان را از همین سخنرانی‌های عمومی دنبال می‌کنیم. لکن از قضایای برجام به بعد، با پدیده‌ای مواجهیم که در فضای رسانه‌ای به «کد» معروف شده است. کدهایی که دیگر نه از سیاسیون دسته چندم، که از برخی اعضای دفتر رهبری برای بچه حزب‌اللهی‌ها نقل می‌شود.

 وی افزود: ابهامی که پس از انتشار هر کدی، موجب بحث در بین نیروهای انقلابی شده آن است که چنین اخباری، گویای نظر حضرت‌عالی است؟ آیا آنچه اعضای محترم دفتر رهبری می‌گویند یا انجام می‌دهند نظر ولی امر است یا دیدگاه‌های شخصی عزیزان؟ آیا در برابر این کدها همچنان باید به «حرف من را از خود من بشنوید» استناد کرد و یا شرایط جدید و پیچیده‌ کنونی، راهه‌ای ارتباطی دیگری را اجتناب‌ناپذیر کرده است؟

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در پایان گفت: ما معتقدیم که دانشجوی مسلمان انقلابی باید  علمدار مطالبات مردم باشد تا سرمایه اجتماعی نظام حفظ شود به همین دلیل پیگیری و مطالبه مشکلات مردم را در اولویت‌های کاری جنبش عدالتخواه دانشجویی قرار دادیم.

 وی افزود: ما با شنیدن خبر گورخوابی و کارتن‌خوابی به سراغ آنها رفتیم و از آن‌ها دلجویی کردیم، با شنیدن خبر سیل کرمان به سراغ کپرنشینان رفتیم، پیگیر مشکلات جانبازان که ناموس انقلابی هستند از بنیاد شهید شدیم، برای شنیده شدن اعتراض‌های به حق صنفی مستند داد ساختیم، صدای اعتراض طلاب بروجردی به فساد در شهرشان را به گوش همه رساندیم.

 در پرونده املاک نجومی اولین ورود غیرسیاسی را داشتیم، پیگیر سامانه شفافیت حقوق در برنامه ششم شدیم، از زیرمجموعه‌های رهبری نظیر ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان تور بازدید برگزار کردیم، به مفاسد قوه قضاییه که با سیاست مسئولان آن تبدیل به حفظ قرمز شده بود ورود کردیم، کمپین شفافیت هزینه‌های تبلیغاتی و وعده‌های انتخاباتی را راه‌اندازی کردیم. همه این‌ها به خاطر این بود که همگان بدانند دانشجوی حزب‌اللهی آرمان‌خواه حل مشکلات مردم و تقویت کارآمدی نظام را از اوجب واجبات دینی خود می‌داند.

ارسال نظرات