دیدار رمضانی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با رهبر انقلاب که عصر چهارشنبه در حسینیه امام خمینی و در یک فضای صمیمانه انجام شد، با حواشی بسیاری همراه بود که خواندن آن خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۸۸۷۰۲۵۳
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی ، دانشجویان از ساعت‌ها قبل و در حالیکه تهران آب و هوای گرمی را تجربه می‌کرد در محوطه حسینیه حضرت امام خمینی(ره)، محل دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب، تجمع کرده بودند.

دیدار رمضانی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با رهبر انقلاب عصر چهارشنبه(17 خرداد) برگزار شد و دانشجویان در یک فضای صمیمانه و فارغ از هرگونه ملاحظاتی، انتقادات خود از دستگاه‌های مختلف کشور را به گوش شخص اول کشور رساندند. صمیمت بین میزبان میهمانان این جلسه شورانگیز، طراوت حاصل از شوق وافر دانشجویان در این دیدار خاص، طرح کلان‌ترین مسائل اجرایی و قانونی کشور و بحث درباره آن، گپ و گفت‌های اختصاصی با رهبری، شوخی‌ها و طنازی‌های متعدد در کلام دانشجویان و رهبری و مواردی از این دست که کم نیستند، باعث ایجاد خصوصیت‌های ویژه این دیدار شده است.

در ادامه حاشیه‌نگاری یکی از دانشجویان را از این دیدار صمیمانه مشاهده می‌کنید:

*** دانشجویان از ساعت‌ها قبل و در حالیکه تهران آب و هوای گرمی را تجربه می‌کرد در محوطه حسینیه حضرت امام خمینی(ره)، محل دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب، تجمع کرده بودند.

*** از ظواهر امر مشخص بود این دانشجویان از شهرهای دور و نزدیک خود را به تهران رسانده بودند و جالب آنکه که برخی از آنها حتی کارت دیدار را هم نداشتند و به امید اینکه با ملاطفت مسئولان به داخل راه یابند، در اطراف حسینیه منتظر ایستاده بودند.

***  با تدابیر مسئولان امنیتی، دانشجویان برای ورود به حسینیه امام خمینی(ره) با نظم خاصی صف تشکیل داده بودند و هرگز ازدحام و تجمع ملال‌آوری تشکیل نشد.

*** برخی از دانشجویان که کارت دیدار را نداشتند، آرام آرام در کنار صفوف حرکت می‌کردند و از سایر دانشجویان درخواست می‌کردند که اگر کارت اضافی دارند، در اختیار آنها قرار دهند.

*** از همان صفوف اطراف حسینیه شعار دادن دانشجویان آغاز شده بود و آنها با صلوات‌های مکرری که برای سلامتی رهبر انقلاب می‌فرستادند، حال و هوای خاصی را در بیرون حسینیه ایجاد کرده بودند.

*** در حالیکه بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که به دلیل حادثه تروریستی اخیر تهران، تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف حسینیه تدارک دیده شود و دانشجویان به سختی بتوانند وارد حسینیه شوند اما این تدابیر نسبت به سال‌های گذشته تغییر خاصی نداشت.

*** ماموران امنیتی حاضر در قسمت‌های مختلف حسینیه امام خمینی رفتاری مناسب با دانشجویان داشتند و در عین حال به وظایف خود عمل می‌کردند. آنها در برخورد با دانشجویان از آنها احوالپرسی کرده و خوش‌آمد می‌گفتند.

*** تعدادی از دانشجویان به دلیل اینکه کارت شناسایی آنها با اسامی مندرج بر روی کارت‌ها همخوانی نداشت، دقایقی در محوطه حسینیه امام خمینی منتظر مانده بودند که با هماهنگی‌های انجام شده مشکل آنها برطرف شده و وارد حسینیه شدند. جالب آنکه مسئولان و ماموران امنیتی در مدتی که دانشجویان در پشت درب مانده بودند با شوخی‌ها و بکار بردن عباراتی طنز سعی می‌کردند از آنها دلجویی کنند.

*** پیش از حضور رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی دانشجویان با شعارها و سرودهای همیشگی فضایی متفاوت را رقم زدند. «ای پسر فاطمه منتظر شماییم»، «این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده» «منم باید برم، آره برم سرم بره...» و... از جمله شعارهایی بود که دانشجویان دائما آنها را فریاد می‌زدند. علاوه بر این دانشجویان سرودی را که قرار بود به صورت هماهنگ بخوانند را تمرین می‌کردند.

سرودی که دانشجویان در محضر رهبر انقلاب همخوانی کردند

*** حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد، مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد فرهادی وزیر علوم، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، حجت الاسلام قریشی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام کلانتری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد، حجت الاسلام مصباحی مقدم عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس، علی‌محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد، مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم، فراهانی معاون وزیر بهداشت و تعدادی دیگر از مسئولین، در این دیدار حضور داشتند.

*** در قسمت جلوی حسینیه امام خمینی حدیثی از حضرت امام حسن مجتبی(ع) نقش بسته بود که تقریبا چشم هر فردی را به خود جلب می‌کرد: «کونوا اوعیة العلم و مصابیح الهدی» (ظرف‌های دانش و چراغ‌های هدایت باشید).

*** ساعت به حدود 17:30 رسیده بود که دیگر انتظار به پایان رسیده بود و ناگهان پرده آبی رنگ حسینیه کنار زده شد و آقا وارد حسینیه شدند و دانشجویان که خود را آماده چنین رویدادی کرده بودند، به پا ایستادند و فریاد زدند: «صل علی محمد، روح خمینی آمد» و آقا هم با لبخندی که بر لب داشتند به ابراز احساسات دانشجویان پاسخ دادند.

*** در دیوار روبرویی حسینیه پرچمی قرمز رنگ مزین به نام حضرت فاطمه الزهرا(س) به خوبی جلوه‌نمایی می‌کرد. همچنین سمت دیگر آن پرچمی مزین به نام حضرت امیرالمومنین(ع) نصب شده بود.

*** پس از دقایقی مهدی غلام‌نژاد قاری جوان و برجسته کشوری شروع به تلاوت آیاتی از سوره توبه نمود.

*** پس از تلاوت قرآن، علی صدری‌نیا، مجری جوان و سرشناس برنامه، پشت تریبون رفته و برعکس مجریان سال‌های گذشته که در مقدمه به شعرخوانی می‌پرداختند، متنی بسیار زیبا با مضامینی همچون حوادث سال 60 و ترور شهید بهشتی، یادآوری ایام بستری شدن رهبر انقلاب در بیمارستان بهارلو و... را قرائت کرد که با استقبال دانشجویان مواجه شد و آنها ضمن همراهی با مجری برنامه یکصدا فریاد می‌زدند: «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست».

*** ساعت به 18 رسیده بود و هنوز جمعیت به حسینیه وارد می‌شد.

*** در همین لحظات(ساعت 18) مجری برنامه از متین منتظمی، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دعوت کرد تا به عنوان اولین دانشجو در محضر رهبر انقلاب به سخنرانی بپردازد.

*** در تمام لحظات این دیدار دانشجویان به روش‌های متفاوتی(کاغذنوشته، دستنوشته، سربند و...) به ابراز احساسات خود نسبت به رهبر انقلاب پرداختند.

 

*** منتظمی در ابتدا سخنی از شهید بهشتی را مطرح کرد و در ادامه با عبارت «آقاجان سلام» سخنان خود را آغاز کرد که رهبر انقلاب بی‌درنگ پاسخ سلام وی را دادند.

*** منتظمی از فساد اقتصادی گفت و از برادر رئیس جمهور انتقاداتی کرد که مورد توجه دانشجویان قرار گرفت و فریاد زدند: «احسنت».

*** رهبر انقلاب همچون به رسم همیشگی، خودکار و دفترچه‌ای در کنار خود داشتند و مواردی را که دانشجویان ذکر می‌کردند را یادداشت می‌کردند تا در وقت مقتضی به آنها پاسخ داده و یا از آنها استفاده کنند.

*** هنگام سخنرانی نماینده جامعه اسلامی دانشجویان، فردی فریاد تکبیر سر داد که با بی‌اعتنایی دانشجویان مواجه شد.

*** پس از پایان قرائت متن نماینده جامعه اسلامی دانشجویان، رهبر انقلاب خطاب به وی گفتند: «طیب‌ا... انفسکم»

*** یکی از حاشیه‌های جالب این دیدار خوابیدن یک کودک در فضای شلوغ و پرسروصدای حسینیه بود.

*** برخلاف سالیان گذشته که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی پس از قرائت متن نزد رهبر انقلاب رفته و دقایقی را به صورت خصوصی به گفت‌وگو می‌پرداختند، اما امسال چنین اتفاقی رخ نداد. به نظر می‌رسد مسئولان برنامه برای اینکه برنامه تا قبل از اذان به پایان برسد، این قسمت را حذف کرده بودند.

*** در اتفاقی تازه علیرضا اَلزَیّادی دانشجوی عراقی دانشگاه تهران به نمایندگی از دانشجویان خارجی به صحبت پرداخت و از مشکلات آنها گفت.

*** دانشجوی عراقی 3 درخواست را در محضر رهبر انقلاب مطرح کرد: 1- رهنمود رهبر انقلاب به دانشجویان خارجی 2- دیدار جداگانه دانشجویان خارجی با رهبر انقلاب 3- تقویت فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان خارجی

*** پس از پایان قرائت متن نماینده دانشجویان خارجی، رهبر انقلاب خطاب به وی گفتند: «احسنت، طیب‌ا...»

*** برخلاف سالیان گذشته که مجری برنامه مابین سخنرانی دانشجویان به شعرخوانی می‌پرداخت اما در این دیدار مجری برنامه به خواندن اسم سخنران و ختم یک صلوات بسنده می‌کرد.

*** زهرا سادات رضوی سومین دانشجویی بود که به نمایندگی از دانشجویان دفتر تحکیم وحدت پشت تریبون قرار گرفت.

*** وی در سخنان خود نهادهای مختلفی را همچون صدا و سیما، حوزه علمیه، شورای نگهبان و... را به باد انتقاد گرفت که در نهایت با واکنش جالب رهبر انقلاب مواجه شد. رهبر انقلاب پس از سخنان این دانشجو در پاسخی طنزآمیز به وی گفتند: اگر همه ارزشی‌ها مثل این خواهرمان فکر می‌کنند، لطفا تجدیدنظر کنند. این جمله آقا با خنده حضار مواجه شد.

*** آقا باز هم برای اینکه فضای جلسه را صمیمانه‌تر کنند خطاب به دانشجویانی که کاغذنوشته‌هایی در دست داشتند گفتند: برخی از برادران کاغذهایی را در دست گرفته‌اند ولی خیلی ریز است و من نمی‌توانم بخوانم. این اظهارات رهبر انقلاب با خنده دانشجویان مواجه شد.

*** محمد امین سلیمی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی، به عنوان چهارمین دانشجو پشت تریبون قرار گرفت.

*** سلیمی در قسمتی از سخنان خود به انتقاد از اقدام وزیر راه و بی‌احترامی به خبرنگار صدا و سیما پرداخت که با احسنت‌های بلند دانشجویان مواجه شد.

*** گاهی «احسنت» گفتن‌های دانشجویان بلند و غلیظ می‌شد که با خنده‌های خود آنان مواجه می‌شد.

*** نماینده بسیج دانشجویی در قسمت دیگری از سخنان خود از شخصیت‌هایی که چهره اپوزوسیون به خود گرفته‌اند انتقاد کرد که دانشجویان علاوه بر احسنت گفتن تکبیر جانانه‌ای سردادند. رهبر انقلاب پس از پایان سخنان این دانشجو گفتند: «گلایه آخر، گلایه این حقیر هم هست.»

*** سلیمی پس از پایان سخنانش، کمی جلو رفته و با ژستی خاص در مقابل رهبر انقلاب اظهار ارادت کرد که در نوع خود جالب بود و موردتوجه دانشجویان قرار گرفت.

*** پنجمین سخنران این دیدار امین سردارآبادی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی بود که مانند برخی دیگر از تشکل‌های دانشجویی از شورای نگهبان انتقاد کرد.

*** نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی اولین کسی بود که صراحتا از برجام، املاک نجومی و... انتقاد کرد و همچنین کارنامه‌ای از فعالیت‌های یکساله این تشکل دانشجویی را خدمت رهبر انقلاب ارائه کرد.

*** سیدمحمدحسن داودی نماینده گروه‌های جهادی و مسئول گروه جهادی صبح روشن به عنوان ششمین سخنران، سخنان خود را با نامه‌ای از یک کودک کار افغانستانی به رهبر انقلاب آغاز کرد و فضای حسینیه را دگرگون کرد. در این نامه کودک افغانستانی آرزو کرده بود که روزی بتواند مانند مهدی طارمی(مهاجم پرسپولیس) شود که با خنده حضار مواجه شد.

*** نماینده گروه‌های جهادی در قسمت دیگری از سخنان خود از پرداختن به برخی از مسائل همچون «پخش کردن ربنای شجریان» انتقاد کرد که با احسنت‌های دانشجویان مواجه شد.

*** طلبه جوانی که در جمع دانشجویان حضور داشت، هنگام سخنرانی دانشجویان به نفر کناری خود از مشی رهبر انقلاب در سخنرانی سخن گفت و از اینکه دانشجویان فقط به نقاط منفی می‌پردازند انتقاد کرد.

*** داودی همچنین از رهبر انقلاب درخواست کرد که در زیرمجموعه‌های تحت نظارت خود به جوانان اعتماد بیشتری کند که با استقبال رهبر انقلاب مواجه شد و ایشان در پایان سخنان این دانشجو گفتند: اگر پیشنهاد مشخصی درباره جوانگرایی دارید بنویسید و همین الان تحویل دهید.

*** ساعت حدود 19:15 دقیقه بود. هفتمین دانشجویی که به پشت تریبون رفت ابوالفضل مظاهری نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور بود که به دلیل داشتن صدایی بلند و شفاف، سخنانش موردتوجه دانشجویان قرار گرفت به طوری که وی هنگامی که به حوادث تروریستی اخیر تهران و مقایسه آن با حوادث دهه شصت پرداخت با احسنت‌ها و شعار «مرگ بر منافق» دانشجویان مواجه شد.

*** نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور به شعرخوانی پیرامون حادثه تروریستی تهران پرداخت که با شعار «مرگ بر منافق» دانشجویان مواجه شد و لحظاتی در سخنرانی‌اش اختلال ایجاد شد.

امروز وطن معنی غم را فهمید/ با سایه‌ی جنگ، متّهم را فهمید
از خواب پرید کشورِ من امّا/ معنای مدافع حرم را فهمید

*** مظاهری زمانی که به انتقاد از حواشی وزیر بهداشت می‌پرداخت، دانشجویان نیم‌خیز شده و نگاه‌های خود را به سوی وزیر مذکور دوختند تا بتوانند واکنش‌های وی را نسبت به انتقادات تند این دانشجو از دست ندهند.

*** نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور همچنین از مواضع رئیس مجلس در روزهای انتخابات و حمایت وی از یک کاندیدای خاص انتقاد تندی کرد که با احسنت‌های دانشجویان همراه شد.

*** رهبر انقلاب در پایان و در واکنش به سخنان این دانشجو احسنت گفتند.

*** هشتمین و آخرین دانشجویی که پشت تریبون قرار گرفت، مریم عصارزاده ماهانی، فعال فرهنگی، سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بود که نسبت به این دانشگاه انتقادات تندی انجام داد و نهایتا رهبر انقلاب چندین بار از این دانشجوی دختر به دلیل مواضعش تقدیر و تشکر کردند.

*** نماینده دانشگاه آزاد در قسمتی از سخنانش از رهبر انقلاب درخواست کرد که در این دانشگاه حضور پیدا کند.

*** ساعت حدود 19:40 دقیقه بود که سخنان رهبر انقلاب آغاز شد. آقا از همان ابتدا گفتند که سخنانشان دو بخش است بخشی مربوط به دانشجو و دانشگاه و بهش دیگر مربوط به تشکل‌های دانشجویی است.

*** در ابتدا رهبر انقلاب به تمجید از متن‌های خوانده شده توسط دانشجویان پرداخته و آنها را بسیار متین، قوی و سنجیده خواندند و نگرانی‌های دانشجویان را بجا خواندند و مانند پارسال تاکید کردند که سطح نگرش مجموعه‌های دانشجویی نسبت به قبل بالا رفته است.

*** حدود یک ربع به اذان مغرب مانده بود و رهبر انقلاب بنا داشتند توصیه‌های 9 گانه را به تشکل‌های دانشجویی گوشزد کنند. بسیاری از دانشجویان گمان می‌کردند که با توجه به کافی نبودن وقت، مانند دو سال گذشته این دیدار بعد از افطار ادامه خواهد داشت که چنین اتفاقی رخ نداد.

*** رهبر معظم انقلاب در قسمتی از سخنان خود خطاب به دانشجویان گفتند: عده‌ای از دوستان از ما گلایه می‌کنند که شما دائم تاکید می‌کنید که چرا به ملت می‌گویید بیایند رای‌بدهند خب این هم نتیجه‌اش! خب شما بروید کار کنید و فعالیت کنید تا این رای نیاورد و آن یکی رای بیاورد(خنده حضار).

*** رهبر انقلاب ضمن تقدیر مجدد از دو دانشجوی دختری که در این دیدار سخنرانی کردند، به این دو دانشجو پیشنهاد کردند که در زمینه نقش زن در غرب مطالعه کنند.

*** همچنین رهبر انقلاب به دانشجویان پیشنهاد کردند کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» که اثری از جواهر لعل نهرو است را مطالعه نمایند.

*** در پایان و هنگام اذان مغرب رهبر انقلاب به رسم دیرینه چندین دعا کردند و بعد از آن دانشجویان در صفوف فشرده نماز مغرب و عشاء را به امامت رهبر انقلاب خواندند و پس از حضور در ضیافت افطار، حدود ساعت 21:45 حسینیه امام خمینی را ترک کردند.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران
ارسال نظرات