قرار گرفتن در معرض اخبار جنایات تروریستی، بزرگ‌ترها را درگیر استرس می‌کند چه برسد به کودکان.برای خارج کردن فرزندان‌تان از فضای نگرانی، برنامه‌ریزی کنید
کد خبر: ۸۸۷۰۴۲۳
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، در منطقه خاورمیانه که ساکنان آن ناگزیر از تحمل ناآرامی‌های تحمیل شده از سوی سردمدران نظام سلطه هستند، همه ما در معرض اخبار ناخوشایند حوادث تروریستی قرار می‌گیریم.تجربه چهارشنبه 17 خرداد ماه تهران اگر چه برای خیلی از کشورهای منطقه یک امر عادی و روزمره به شمار می‌رود اما در کشور ما برای نسل کودک و نوجوان که تجربه عینی و ملموسی از تهدید مرزهای کشور در دوران هشت ساله دفاع مقدس نداشته‌اند، امری بدیع و تجربه‌ای نگران‌کننده به حساب می‌آید.


هر چند به مدد توسعه روزافزون رسانه‌های مجازی، نوجوانان و حتی کودکان ما با نام و پیشینه گروهک‌های تروریستی فعال در خاورمیانه به‌طور کامل آشنا هستند اما "مقاربت مکانی"این واقعه را جدی‌تر از نمونه‌های مشابهی کرد که بارها و بارها در گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌های‌شان به نظاره نشسته بودند.این بار داعش در عراق و سوریه دردسر ساز نشده بود،قربانیان همگی هموطنان خودمان بودند.


همین امر باعث شد نحوه مواجهه والدین با اخبار خشونت‌هایی از این دست برجسته‌تر شود.هر چند به لطف رشادت‌های نیروهای نظامی،امنیتی و انتظامی کشورمان امنیت بی‌نظیری را در منطقه‌ای پرآشوب تجربه می‌کند اما چه بخواهیم و چه نخواهیم خاورمیانه آبستن حوادثی از این قبیل است و به‌ هر حال باید برای اتخاذ روشی صحیح در رویارو شدن فرزندان‌مان با اخبار رویدادهای این‌چنینی آماده باشیم.


به نظر می‌رسد رعایت چهار اصل کلیدی در این زمینه برای افزایش آگاهی‌ها و در عین حال مصون نگهداشتن ذهن کودکان‌مان راهگشا باشد؛


هنگام خواندن مطالب در فضای مجازی یا دیدن و شنیدن اخبار مرتبط با این وقایع، مراقب حالت چهره و حرکات خود باشید. اضطراب در رفتار شما، فرزندان‌تان را بیش از حد نگران خواهد کرد.تا حد امکان تلاش کنید آرامش خود را حفظ کنید.


همانگونه که برای بیماری‌های خاص، رژیم های غذایی تعریف می‌شود، در استفاده از رسانه‌ها هم باید برای فرزندان‌مان رژیم مصرف تعریف کنیم، به بیان دیگر مراقب باشیم برای دریافت اطلاعات و اخبار از وقایع مختلف جهان، در دام منابع ناشناس یا نامناسب نیفتند.برخی از سایت‌ها، گروه‌ها و کانال‌ها هیچ ابایی از انتشار اطلاعات غیرموثق، تصاویر خشن یا غیراخلاقی ندارند.بنابراین لازم است فرزندان ما از همین حالا با مفهوم"گزینشگری"آشنا شوند.برای این کار بهتر است خود والدین پیش‌گام شوند.سایت‌ها و مراجع معتبر و در عین حال قابل اعتماد را شناسایی کرده وبه فرزندتان معرفی کنید.

حتی در صورتی‌که مراجع دریافت اطلاعات و خبر برای فرزندان‌تان را صحیح انتخاب کرده باشید از دو اصل "گفت‌وگو" و "همراهی" غفلت نکنید،در این گفت‌وگوها تلاش کنید که آگاهی فرزندتان را در مورد اینکه مطالب موجود در فضای مجازی الزاما درست نیستند را بالا ببرید.
همچنین به فرزندتان یادآور شوید که همه مدیران سایت‌ها،گروه‌ها و یا کانال‌ها بی‌طرف و خیرخواه ما نیستند و برخی از آنها برای انحراف افکار ما سازماندهی شده‌اند.بنابراین نباید قبل از ارزیابی صحیح، به آنها اعتماد کرد.
خیلی خوب است که در فضای گفت‌وگو با فرزندتان، چند نمونه از شایعاتی که در فضای رسانه‌ها منتشر شده اند را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید،به او یادآور شوید برای کنترل صحت اخباری که در فضای مجازی دریافت می‌کنند، می‌توانند از رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌ها کمک بگیرند.

در کنار اصل "گفت‌وگو" تا حد امکان هنگام استفاده از رسانه‌ها (به‌ویژه در مواقع حساس) با فرزندان‌تان همراه شوید.این همراهی باعث می‌شود اگر هنگام استفاده از رسانه‌ها برای فرزندتان سوال یا شبهه‌ای ایجاد شد، درباره آن گفت‌وگو کنید، فراموش نکنیم خیلی از موضوعاتی که ما بزرگ‌ترها به‌راحتی از کنار آن می‌گذریم ممکن است به یک دغدغه جدی برای فرزندمان تبدیل شده باشد.

قرار گرفتن در معرض اخبار جنایات تروریستی، بزرگ‌ترها را درگیر استرس می‌کند چه برسد به کودکان.برای خارج کردن فرزندان‌تان از فضای نگرانی، برنامه‌ریزی کنید
متاسفانه بر خلاف خیلی از کشورهای جهان که در آنها والدین برای چگونه گذراندن تعطیلات آخر هفته برنامه‌ریزی می‌کنند در طیف وسیعی از خانواده‌های ایرانی برنامه درستی برای گذران تعطیلات و طی کردن اوقات فراغت وجود ندارد و همین مسئله افراط کودکان در استفاده از فضای مجازی و بازی‌های رایانه ای را در پی خواهد داشت.
برای این کار لازم است علایق فرزندتان را شناسایی کرده و متناسب با آن،کودک را درگیر فعالیت‌های پرهیجان و گروهی در فضای حقیقی کنید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها