معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان:
برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخوارگان از سال 85 در زنجان آغاز شده و این برنامه در سه سطح اجرا می شود.
کد خبر: ۸۸۷۱۰۹۵
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، با اشاره به اینکه 8مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در استان زنجان فعال است، گفت: شنوایی یکی از حواس برتر انسان است که عدم دستیابی به این حواس موجب از دست دادن بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی اجتماعی فردمی گردد.

گل نساء آقامحمدی افزود: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخوارگان از سال 85 در زنجان آغاز گردیده و این برنامه در سه سطح اجرا می شود.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص و مداخله در یک ماهگی، سه ماهگی و 6 ماهگی نوزاد خاطر نشان کرد: آزمون غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می کشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که شنوای آنها نیاز به ارزیابی بیشتری دارد

وی توجه به غربالگری شنوایی نوزادان را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام شود موجب تاخیر در رشد و تکلم می شود که روی توانایی کودک برای یادگیری و تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می گذارد.

آقامحمدی گفت: بهترین زمان دوره یادگیری گفتار و زبان، 6 ماه اول زندگی نوزاد است و بهترین زمان غربال شنوایی نوزاد قبل از ترخیص از بیمارستان می باشد.

وی زمان تشخیص کم شنوایی را قبل از 3 ماهگی اعلام نمود و ابراز داشت: مهارت زبانی در کودکانی که افت شنوایی آنها زودتر شناسایی شدهاست بهتر از آنهایی است که شناسایی نشده اند و هرچه افت شنوایی کودک زودتر تشخیص داده شود می توان از ابزارهایی که به کودک کمک می کند تا به طور موفق ارتباط برقرار کند، بهره مند شد.

وی از فعال بودن 3 مرکز در شهرستان زنجان، یک مرکز در خدابنده ،خرمدره، ابهر، طارم و ماهنشان خبر داد و افزود: در سال 1395 نزدیک به 17 هزار نوزاد غربال شده اند که این تعداد 81 درصد از موالید را در بر می گیرد که از این تعداد 74 نفر به مرحله تشخیص و 12 نفر به مداخله ارجاع داده شده اند.

وی اقدامات توانبخشی و طبی از جمله تهیه سمعک و کمک هزینه کاشت حلزون و گفتار درمانی را از دیگر فعالیت های بهزیستی استان زنجان در زمینه پیشگیری از ناشنوایی کودکان معرفی نمود.

ارسال نظرات