خبرهای داغ:
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اعتقاد به معاد یکی از ابزارهای اصلاح جامعه است، کسانی که در ایران و کشورهای دیگر خونریزی می‌کنند، اعتقاد به معاد ندارد.
کد خبر: ۸۸۷۱۱۲۸
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰
اعتقاد به معاد یکی از ابزارهای اصلاح جامعه است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مجتمع عالی فقه برگزار شد، با اشاره راه تاثیرگذاری بر انسان اظهار کرد: برای اینکه روی شخصی تاثیر بگذاریم، باید به او عظمت بدهیم و او را تحقیر نکنیم، نصیحتی که با پرخاش کردن همراه باشد، کمتر اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: اگر والدین به فرزندان خود بگویند که در آینده افراد بزرگی می‌شوند، حرف‌های والدین تاثیر بیشتری روی فرزندان می‌گذارد، یکی از وظایف والدین تعلیم فرزندان است، 14 قرن پیش ائمه معصومین(ع) به ما فرمودند که باید درس بخوانید و این درس را حفظ کنید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: برخی می‌گویند که چرا راه امام حسن(ع) از راه امام حسین(ع) جدا بود، این در حالی است که قرآن هم در یک جا ما را به جهاد و در جای دیگر به صلح دعوت می‌کند، بنابراین در اسلام باید طبق مقتضیات زمان راه جهاد یا صلح را انتخاب کرد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به تاثیر شرایط در وظایف اظهار کرد: وظایف تابع شرایط است، اگر شرایط تغییر کرد، وظایف ما هم عوض می‌شود، رسول اکرم(ص) در حدیبیه از در صلح وارد شد، اما پیامبر(ص) چند سال بعد با جهاد مکه را فتح کرد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های امام حسن(ع) حلم بود، این امام معصوم(ع) از کسی که او را اذیت کرد، پرسید که چه مشکلاتی در زندگی داری و امام حسن(ع) سعی می‌کرد که نیازهای دیگران را برطرف کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: دشمنان برای تخریب چهره امام حسن(ع) گفتند که این امام معصوم زن‌های زیادی داشت، در حالی که این روایت‌ها مربوط به بنی امیه است، تعداد تمام فرزندان محتمل و غیرمحتمل امام حسن(ع) حداکثر 12 فرزند است و براین اساس مطالب مطرح شده در خصوص تعداد زیاد زن‌های امام حسن(ع) دروغ است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به روز قیامت اظهار کرد: این دنیا پایان عمر انسان نیست و روز قیامت در انتظار او است، اگر آخرت نبود، فرقی بین انسان و حیوان وجود نداشت، هر آیینی که در آن معاد نباشد، دین نیست، بلکه یک مسلک است.

وی ادامه داد: در بهائیت اصلا معاد وجود ندارد و به همین دلیل بهائیت دین نیست، بلکه یک مسلک است، بقای دین با معاد است، کفار قریش به رسول اکرم(ص) می‌گفتند که معاد چه زمانی است، این یک سوال عاقلانه نیست، انسان باید سوالی را بپرسد که بتواند جواب آن را درک کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر رسول اکرم(ص) به کفار پاسخ می‌داد که روز قیامت مثلا 500 سال دیگر است، نمی‌توان این پاسخ را اثبات کرد و همچنین پاسخ سوال به درد کفار نمی‌خورد، سوالات کفار از رسول اکرم(ص) لجوجانه بود.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به معاد اظهار کرد: برخی گفتند که شاید ائمه معصومین(ع) از زمان قیامت آگاه باشند، در حالی که این مطلب با قرآن سازگار نیست و زمان معاد جزو علم خداوند است، البته علم ائمه معصومین(ع) با علم ما قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: بشر نباید برای قیامت عجله کند، مگر کسی که حساب او پاک باشد، اما ما که در پرونده خودمان گناه داریم، باید از خداوند مهلت بخواهیم، اعتقاد به معاد یکی از ابزارهای اصلاح جامعه است، کسانی که در ایران و کشورهای دیگر خونریزی می‌کنند، اعتقاد به معاد ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: در یمن بیماری وبا گسترش پیدا کرده است، اما وجدان بشری توجهی به مشکلات این کشور ندارد و این به دلیل عدم اعتقاد به معاد است، علامه طباطبایی می‌گفت که حدود دو هزار آیه قرآن مربوط به معاد و حواشی آن است.

ارسال نظرات