آیت‌الله مکارم شیرازی:

آیات متعددی در قرآن کریم بر حفظ حجاب تأکید کرده است

خبرگزاری بسیج: آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: زن اگر امنیت می‌خواهد امنیت او در حجابش قرار دارد، وقتی زنی با ظاهرش موجب تحریک دیگران شد اراذل و اوباش، افراد بی‌بند و بار یا افرادی که نمی‌توانند اراده خود را کنترل کنند برایش ایجاد مزاحمت می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۷۱۱۵۳
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، با اشاره به تأکید اسلام بر پیشگیری از گناه و همچنین مفاهیمی که در دعای صحیفه سجادیه بر پیشگیری از گناه تأکید دارد اظهار کرد: یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از گناه در اسلام مسئله حجاب است که این مسئله امروزه اهمیتی فوق‌العاده‌ دارد.

وی افزود: حجاب از ضروریات دین اسلام است یعنی هرکس وارد دین اسلام شود یا با مسلمانان رابطه پیدا می‌کند می‌فهمد که از ضروریات اسلام حجاب است.

این مرجع تقلید بیان کرد: امروزه غربی‌ها هم فهمیده‌اند که حجاب از ضروریات اسلام است و اصرار هم دارند که زنان مسلمان در میان آنان بی‌جحاب باشند و با وجود اینکه بسیار ادعای آزادی دارند باز هم اجازه حفظ حجاب به محصلین مسلمان و ... نمی‌دهند.

آیت‌‌الله مکارم شیرازی اذعان کرد: تمام مذاهب اسلامی بر مسئله حجاب در اسلام اتفاق نظر دارند و ادله اربعه هم دارد یعنی مسائل فقهی هم ضرورت مسئله حجاب را ثابت کرده است.

وی عنوان کرد: بر خلاف اینکه برخی‌ها ادعا می‌کنند که در قرآن آیه‌ای پیرامون رعایت حجاب نیامده است اتفاقا آیات متعددی در قرآن کریم وجود دارد که بر حفظ حجاب تأکید کرده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه روایات متواتره‌ متعددی وجود دارد که رعایت حجاب را از الزامات دین اسلام برشمرده است گفت: منظور از روایات متواتره روایاتی است از مجموع آن‌ها یقین به موضوع حاصل می‌شود، بعضی روایات سند معتبری دارد و سبب حصول گمان به موضوع می‌شود ولی وقتی روایات متواتر و زیاد شد یقین به موضوع حاصل می‌شود بنابراین کسی نمی‌تواند دم از اسلام بزند و حجاب را انکار کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی انکار حجاب را برابر با انکار اسلام دانست و افزود: از دیدگاه عقلانی هم حجاب جایگاه مهمی دارد؛ حجاب مرتبط به مسئله امنیت زنان است، وقتی زن بی‌حجاب شد به دنبال آن آرایش می‌کند و لباس زیبا هم می‌پوشد که این‌ها موجب سلب امنیت زن می‌شود یعنی گاهی چنین زنان را میربایند، گاهی برایشان تولید مزاحمت می‌کنند و گاهی به جاهایی می‌برند و انواع مزاحمت‌ها برای آنان ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: زن اگر امنیت می‌خواهد امنیت او در حجابش قرار دارد، وقتی زنی با ظاهرش موجب تحریک دیگران شد اراذل و اوباش، افراد بی‌بند و بار یا افرادی که نمی‌توانند اراده خود را کنترل کنند که اینگونه افراد در همه جوامع هم وجود دارند برایش ایجاد مزاحمت می‌کنند.

این مرجع تقلید ادامه داد: مگر می‌شود زنی آرایش کند، بی‌حجاب باشد و دیگران برایش ناامنی ایجاد نکنند؟ در همه کشورها و جوامع این مسئله وجود دارد.

آیت‌الله مکارم با اشاره به آیه ۵۹ سوره احزاب گفت: مسئله امنیت زنان در سایه حجاب در این آیه مطرح شده است؛ در این آیه آمده است:« ای پیامبر به زنان و دخترانت و به همه زنان باایمان سفارش کن که جلباب‌های خود را به خود نزدیک کنند».

وی با اشاره به کلمه جلباب در آیه ۵۹ سوره احزاب عنوان کرد: منظور از جلباب در این آیه یا چیزی مانند چادر بوده است، یا چیزی شبیه مقنعه که طول آن تا کمر‌ زنان می‌رسیده و سینه و گردن و سر زنان را حفظ می‌کرده است.

این مرجع تقلید افزود: در زمان حاضر نیز مقنعه‌هایی که تا کمر می‌رسد و بدن زن را می‌پوشاند مورد استفاده برخی زنان قرار می‌گیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به فلسفه حجاب عنوان کرد: در قرآن آمده است زنان مومن خود را بپوشانند تا افراد جامعه بفهمند که این‌ها زنان پاک، محترم و مؤمنی هستند، از زنان آلوده نیستند تا مورد آزار قرار نگیرند.

وی تصریح کرد: گذشته از ناامنی اجتماع، بی‌حجابی زن موجب ناامنی برای خودش می‌شود و حجاب موجب حفظ امنیت زن می‌شود، از ایجاد مزاحمت و ناامنی برای زن جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود زن در رفت‌و‌آمد‌های اجتماعی با مشکلات امنیتی مواجه نشود.

این مرجع تقلید بیان کرد: صفحات روزنامه‌ها را که ورق بزنید می‌بینید که ناامنی چه مشکلاتی برای خانواده‌ها به وجود می‌آورد مثلا گاهی فریبشان داده‌اند، گاهی فرزندان خانواده‌ را با خود فراری داده‌اند، گاهی آن‌ها را ربوده‌اند و گاهی نیز موجب ایجاد مشکلات سنگین دیگری شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد: اگر زن بی‌حجاب همراه همسرش باشد و در این حین جوانی هرزه برای این زن مزاحمتی ایجاد کند موجب عکس‌العمل مرد وی می‌شود و این عکس‌العمل پایانش به کجا برسد خدا می‌داند چرا که گاهی پایان چنین درگیری‌هایی قتل و جرح است.

وی عنوان کرد: بعضی‌ها با وجود اینکه از این مسائل خبر دارند باز هم می‌گویند چرا حجاب آزاد نیست که هر کسی می‌خواهد برای خودش ناامنی بخرد این کار را بکند.

  

ارسال نظرات