رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه ادغام بانک ها راه حلی برای معضل زیان ده بودن تراز نامه بانک ها نیست ، افزود : ادغام بانک ها مشکل رکود فعلی را حل نخواهد کرد.
کد خبر: ۸۸۷۱۳۳۱
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، طهماسب مظاهری ادغام دو بنگاه اقتصادی در قانون تجارت و کسب و کار را امری عادی دانست و افزود: وقتی دو بنگاه به دلایل مزیت هایی خاص به یک واحد اقتصادی تبدیل می‌شوند، با ادغام از مزایای یکدیگر بهره برداری می‌کنند.

وی این تصمیم را دارای نکات مثبت و منفی برشمرد و افزود: از نکات مثبت ادغام دو بنگاه اقتصادی کاهش هزینه‌های اداری، دفاتر مرکزی و ستادی است که منجر به سودآوری بالا‌تر خواهد بود.
مظاهری ادامه داد: وقتی دو یا چند بانک با یکدیگر ادغام شوند، تعداد شعب نیز کاهش می‌یابد که منجر به صرفه جویی در هزینه‌ها خواهد بود که تن‌ها عامل مهم برای ادغام دو بانک‌ها است.
این کارشناس امور بانکی، ادغام را پارامتری برای تبدیل تعدادی از بانک‌های کوچک به یک بنگاه اقتصادی بزرگ عنوان کرد و گفت: با ادغام دو واحد، سرمایه واحد ادغام شده معادل مجموعه سرمایه‌های هر دو واحد خواهد بود.
مظاهری اقتصاد مقیاس دو بانک تجمیع شده را مهم برشمرد و افزود: یک بانک بزرگ کارایی بیشتری نسبت به دو بانک کوچک خواهد داشت که شامل تعهدات و اعتبارات نزد مشتریان و ارتباط با سایر بانک‌ها می‌باشد و سرمایه بانک در این میان حرفی مهم برای گفتن دارد.
وی ضمن یادآوری ادغام بانک‌ها و تبعات مثبت آن در دولت قبل گفت: وقتی بانک‌های کوچک با سرمایه اندک ایجاد شد، توان عملیاتی آن‌ها کاهش یافت، اما از منظر جذب سپرده‌های مردمی شعب را گسترش دادند؛ به گونه‌ای که در برخی خیابان‌های تهران بسیاری واحد‌های صنفی به شعب بانک تبدیل شد.
مظاهری تجمیع سرمایه بانک‌های کوچک را تن‌ها عامل ادغام این بنگاه‌ها عنوان کرد و بیان داشت: از این طریق تعداد شعب کمتر خواهد شد و توان خلق اعتباری افزایش می‌یابد؛ بنابراین بانک‌های بزرگ‌تر در صحنه اقتصاد با قوت بیشتری عمل خواهند کرد.
وی ارائه تسهیلات بانک‌های تجمیعی را بهتر و موثر‌تر خواند و افزود: این اقدام تن‌ها زیان اداری بانک‌ها را کاهش می‌دهد، اما زیان اکثر بانک‌های فعلی را در روند سپرده گذاری، سود سپرده و ایجاد اشکال تراز نامه‌ای بانک‌ها را حل نخواهد کرد.

ارسال نظرات