شهرستان های پارس آباد و بیله سوار مغان در حالی با تولید چندیدن هزار تن کلزا قطب تولید این محصول در شمال غرب كشور شناخته می شود که از نبود صنایع تبدیلی رنج می برد.
کد خبر: ۸۸۷۱۴۶۶
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

به گزارش خبر گزاری بسیج از بیله سوار به نقل ازپایگاه خبری صبح مغان، شهرستان های مرزي پارس آباد و بیله سوار مغان در شمال استان اردبيل به عنوان قطب اصلی کشاورزی اين استان شناخته می شود و در این شهرستان ها محصولات مهمی مثل گندم، سويا، ذرت، سورگوم، كلزا و ... تولید می شود که از کیفیت بالایی برخوردار است.

این شهرستان ها به سبب خاک حاصلخیر و آب های زیرزمینی امروزه در حالی قطب تولید محصول کلزا در شمال غرب كشور به شمار می رود که فرصت های بی نظیر این محصول برای اشتغال و توسعه از بین رفته است.

کلزا محصولی است که چند سالی است در شهرستان های پارس آباد و بیله سوار مغان رونق گرفته و جهاد کشاورزی نیز با طرح خرید تضمینی از کشت این محصول بسیار پرکاربرد حمایت می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد در حاشيه بازديد از آغاز برداشت محصول كلزا گفت: امسال 55 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته بود که نسبت به سال قبل افزایش دو برابری نشان می دهد.

علي اكبر حسنیان با بيان اينكه پیش بینی می شود امسال 14 هزار تن محصول کلزا از مزارع شهرستان پارس آباد استحصال شود، افزود: با توجه به توسعه کشت کلزا امسال حمایتهای خوبی از طرف دولت انجام شده بطوری که علی رغم توزیع بذر یارانه دار خرید تضمینی این محصول به قیمت 27 هزار و 830 ریال انجام می شود.

برداشت دانه های روغنی کلزا در حالي از روز گذشته در مزارع پارس آباد مغان آغاز شده كه اين شهرستان با توليد سالانه 40 هزار تن انواع دانه های روغنی فاقد صنایع تبدیلی است و در واقع نبود صنایع تبدیلی موجب می‌شود که کلزای برداشت شده برای روغن کشی به دیگر استان‌ها ارسال شود که همین مساله، ضرر بزرگی برای کلزاکاران و در نهایت برای کشاورزی منطقه محسوب می‌شود.

امروزه ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی شهرستان های پارس آباد و بیله سوار مغان امري انكارناپذير است و مي طلبد مسوولان برای ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی و اشتغالزايي در منطقه گامی اثرگذار در این مسیر بردارند.

ارسال نظرات