گزارشی از اشتغالزایی براي ۱۶ نفر بانوي بلوچ در دلگان؛

چرخ زندگی شاغلان یک کارگاه با حمایت سپاه به حرکت در آمد/ هنر اصیل سوزن دوزی زنان بلوچ نیازمند توجه ویژه مسئولان گردشگری و صنایع دستی

چرخ زندگی 16 زن بلوچ در جنوب غرب استان سیستان و بلوچستان با احياي هنر سوزن دوزي توسط بانوي بسیجی و با حمایت سپاه به حرکت در آمد.
کد خبر: ۸۸۷۱۵۴۱
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از استان سیستان و بلوچستان ، بدون تردید سوزندوزی‌زنان بلوچ در زمره یکی از اصیلترین‌ و زیباترین صنایع‌ دستی‌ کشور بحساب می آید. این‌ صنعت که‌ در آن ذوق‌ و خلاقیت زنان سوزندوز بلوچ بصورت‌ طرحهای ‌سنتی محلی که‌ بیانگر خصوصیات و ویژگیهای هر منطقه است‌ خلاصه می‌گردد، امروزه‌ در‌میان صنایع‌ هنری و سنتی کشور مرتبه و مقام بسیار والایی‌ دارد.‌

هنر سوزن دوزی از گذشته های بسیار دور وسیله ارتزاق زنان بلوچ هم بوده است، چه بسیار زنان بلوچی که با نقش زنی های هنرمندانه، امرار معاش خانواده خودشان را فراهم می کنند. فاطمه احمدی صدر یکی از این زنان بلوچ است.

وی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از 9 سالگی سوزن دوزی را آغاز کرده است، گفت: دختران بلوچ از دوران کودکی این هنر بااصالت را نزد مادران و مادربزرگ های خود می آموزند، در واقع سوزن دوزی هنر اول زنان و دختران بلوچ است.

فاطمه احمدی صدر با اشاره به اینکه از 6 سال قبل با حضور در کارگاه های آموزشی، دوره خیاطی مدرن را هم فراگرفته است، تصریح کرد: با فراگیری خیاطی، در ابتدا لباس های خودم را سوزن دوزی و سپس خیاطی می کردم.

وی با تاکید بر اینکه 2 سال قبل جهت دریافت تسهیلات اشتغال زایی به بسیج سازندگی سپاه شهرستان دلگان مراجعه کردم، اظهار کرد: با کمک و راهنمایی های سپاه توانستم یک کارگاه خیاطی و سوزن دوزی در مرکز این شهرستان راه اندازی کنم.

این بانوی کارآفرین بلوچ با بیان اینکه برای 15 نفر از زنان و دختران این منطقه اشتغال زایی کرده است، اضافه کرد: برخی از این زنان سرپرست خانوار بوده و راه اندازی این کارگاه کمک زیادی به اقتصاد خانواده آنها کرده است.

فاطمه احمدی با اشاره به اینکه برای دوخت یک لباس زنانه یک ماه وقت لازم است، بیان کرد: با دوخت هر لباس سوزن دوزی ماهانه 250 هزار تومان تا 300 هزار تومان نصیب این بانوان می شود.

این بانوی کارآفرین بلوچ با بیان اینکه کارگاه خیاطی را از یکسال و نیم قبل برپا کرده است، ادامه داد: درآمد کارگاه خیاطی که فقط لباس زنانه دوخته می شود، ماهانه بین 500 تا 600 هزار تومان است.

وی با تاکید بر اینکه اگر نمایشگاهی برای عرضه و نمایش این صنایع دستی اصیل زنان بلوچ در شهرستان دلگان یا مرکز استان و یا تهران برپا شود، گفت: این کمک بزرگی به این زنان و دختران می شود که می توانند هنر خود را عرضه کنند.

این بانوی کارآفرین بلوچ با بیان اینکه اینکه تاکنون هیچ گونه حمایتی از معاونت زنان فرمانداری دلگان و یا هیچ نهاد دولتی نشده است، اظهار کرد: هر بار که سراغ مسئولان می رویم فقط وعده می دهند ولی هیچ گاه این وعده ها عملی نمی شوند.

فاطمه احمدی صدر با اشاره به اینکه هنر اصیل سوزن دوزی زنان بلوچ نیازمند توجه ویژه مسئولان گردشگری و همچنین معاونت امور زنان دولت است، گفت: با حرف قشنگ گفتن چیزی درست نمی شود، باید به صورت عملی وعده های خود را به سرانجام برسانند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار