خبرهای داغ:
سید حافظ حسین زاده
رئیس اداره اوقاف و امورخیریه ی منطقه دو اصفهان گفت : علامتین مجلسی (رحمه الله علیهم) در علوم عقلی و نقلی در زمان خود سرآمد بوده و به همین خاطر دشمنان زیادی داشته اند.
کد خبر: ۸۸۷۱۸۸۴
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج در اصفهان ، حجت الاسلام اسماعیلی رئیس اداره اوقاف و امورخیریه ی منطقه دو اصفهان در جمع کارکنان ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (علیه السلام) در مقبره ی علامتین مجلسی (رحمه الله علیه) به مقام معنوی و علمی ایشان اشاره کرد و گفت : علامه محمدباقر مجلسی (مجلسی دوم) فرزند علامه محمدتقی مجلسی (مجلسی اول) می باشد. ولادت وی در سال 1037 هجری قمری در اصفهان اتفاق افتادکه از شاگردان شیخ بهایی در علوم عقلی و میرداماد در علوم نقلی بوده و پدر و پسر و نوه در مقبره کنونی مدفون می باشند.

وی افزود: علامه محمدباقر مجلسی مرجع تقلید و امام جمعه بوده که در خاندان مجلسی در آن عصر یکصد نفر مجتهد در اصفهان بوده اند.وی از عالمان و بزرگانی هستند که از جامعیت علمی خاص برخوردار بوده و در علوم مختلف اسلامی صاحب نظر بوده اند از جمله : تفسیر،حدیث،فقه،اصول،تاریخ،رجال و درایه تبحر داشته و در علوم عقلی مانند فلسفه،منطق،ریاضیات،ادبیات،لغت،جغرافیا،طب،نجوم و علوم غریبه استاد بوده اند.

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه گفت : یکی از مخالفتهایی که در آن عصر با علامه می شد تبحر وی در علوم عقلی بوده است.در باب شخصیت معنوی علامه مجلسی موارد زیادی گفته اند. وی کتابهای زیادی تألیف نموده است و اهمیت زیادی به زیارت می داده زیارت ائمه(ع) می رفته و ماهها آنجا مقیم می شدند و حظ معنوی می بردند و به مشهد و امام رضا(ع) نیز علاقه ی زیادی داشتند و به زیارت خانه خدا با آن همه مشقات می رفتند و علاقه ی زیادی به توسل به اهل بیت (ع) داشتند که کتب زادالمعاد و تحفه الزائر را در همین راستا تألیف نمودند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه ی منطقه دو اصفهان به ویژگی های شخصیتی علامه مجلسی پرداخت که ایشان در زهد و پارسایی سرآمد بود و با اینکه شیخ الاسلام حکومت صفوی بودند و تمام اموال دولتی در اختیار وی بوده ولی زندگی بسیار ساده ای داشته است و تواضع و فروتنی وی زبانزد عام وخاص بود و حسن خلق علامه یکی دیگر از ویژگی های بارز وی بوده است.

وی در پایان به عمر با برکت علامه اشاره کرد و گفت : ایشان حدود 73 سال عمر کرده که 100 عنوان کتاب تألیف کرده که مهمترین آنها عبارت است از: بحارالانوار 110 جلد،مراه العقول 26 جلد،ملاذ الاخبار در شرح تهذیب شیخ طوسی 16 جلد ،حلیه المتقین(آداب مستحبات) ،جلاء العیون(تاریخ اهل بیت) شرح صحیفه سجادیه و اربعین و ... بوده است.که مقبره ی ایشان از آن زمان تا کنون زیارتگاه مومنان و عاشقان بوده است.

 

ارسال نظرات