خبرهای داغ:
کتاب «تاریخ زشتی» اثر اومبرتو اکو از سوی موسسه متن وابسته به فرهنگستان هنر منتشر شد.
کد خبر: ۸۸۷۱۹۲۳
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج،کتاب «تاریخ زشتی» نوشته اومبرتو اکو با ترجمه هما بینا و کیانوش تقی‌زاده انصاری، از سوی موسسه متن منتشر شد.

نویسنده این کتاب در مقدمه آورده است: «فلاسفه و هنرمندان در هر سده تعاریفی از زیبایی عرضه کرده‌اند که به برکت آن‌ها می‌توان تاریخی از تصورات زیبایی‌شناسانه را در طول زمان بازسازی کرد. ولی چنین چیزی در مورد زشتی اتفاق نیفتاده است. زشتی را اغلب ضدزیبایی توصیف کرده‌اند، از این‌رو جز اشاراتی گذرا در حواشی برخی آثار کم‌اهمیت، به ندرت مقاله مشروحی به تعریف زشتی اختصاص یافته است.»

اومبرتو اکو هنرنویس، رمان‌نویس، فیلسوف و مترجم ایتالیایی پس از نگارش کتاب «تاریخ زیبایی» نوشتاری را نیز به تاریخ زشتی اختصاص داده است که اصل آن به زبان ایتالیایی است.

نسخه پیش‌رو از ترجمه نه‌چندان روان و آسان فهم انگلیسی به فارسی برگردانده شده است. اکو در این کتاب زیبا کوشیده در هیات یک نشانه‌شناس، فیلسوف و مورخ ایده‌ها، مفاهیم گوناگون زشتی را در ادوار مختلف گردآوری کند.

هنگام خواندن این کتاب احساس می‌کنید، در یک نمایشگاه قدم می‌زنید، چون در خلال فصل‌هایی که یکی پس از دیگری می‌آیند، گزیده‌هایی دوگانه گنجانده شده‌اند: متون ادبی و شاعرانه و آثار هنری با نمایشی پرشکوه. وی با سبُک‌خزیز قلمش بزرگترین دشواری‌ها را با چنان سهولتی ابراز می‌کند که فضل و دانش، صورتی دلچسب و ساده به خود می‌گیرد.

کتاب «تاریخ زشتی» در 15 فصل و با شمارگان 1500 نسخه، در 401 صفحه و با قیمت 34هزار 500 تومان توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری(متن) عرضه می‌شود.


ارسال نظرات
پر بیننده ها