خبرهای داغ:
مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان گفت : با استفاده از زبان فاخر و تاثیرگذار شعر، جهل ستیزی و اندیشه مداری دین اسلام را به نمایش گذاشته و ارزش هایی همچون صلح، آزادی ، عدالت، مردم داری و ... که ریشه در آموزه های دینی و قرآنی دارد را با خلق آثار فاخر برای جهانیان به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۸۸۷۲۰۲۱
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴
 به گزارش خبرگزاری بسیج لنجان ، علی اکبر محمودی در محفل شعر کریم اهل بیت(ع) لنجان با اشاره به جایگاه شعر در دین مبین اسلام اظهار کرد: یکی از اصلی ترین موضوعات در مقوله هنر اسلامی، توجّه به ویژگی های هنرمند است چراکه هنری او، آیینه و تجلّی اندیشه ها و آرمان ها و کمال مطلوب مورد نظر هنرمند است و به همین دلیل است که کلام الهی در تبیین موضوعات مربوط به «شعر» بر اصلی ترین ویژگی های شاعر و یا هنرمند تأکید دارد.

وی افزود: نکته جالب توجه ان است که در قرآن کریم از میان همه رشته‌ها و موضوعات هنری، درباره شعر و شاعری اظهارنظر شده است.

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان تصریح کرد: پیش از اسلام در سرزمین حجاز و عربستان هنر شاعری و ادبیات عرب در اوج خود بود، تا جایی که مردم اغلب اشعار زمان جاهلیت را به دلیل اهمیت زیادی که برای آن‌ها داشت حفظ بودند و در تاریخ آمده برخی افراد خانه خود را فروخته و پول آن را به شاعری می‌دادند تا رجزی را در قالب شعر به نام آن‌ها بنویسد، تا در جنگ‌ها آن را بخوانند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی و با این پیشینه ادبیات عرب، برخی از مردم بر این باور بودند که کلام پیامبر(ص) یا همان آیات قرآن اشعاری است که زاده خیال بافی ایشان است و آیات شیطانی هستند از همین رو به پیامبر(ص) می‌گفتند تو کلمات را جادو می‌کنی و ساحر هستی، در حالی که آیات پایانی این سوره حقانیت گفتار رسول خدا(ص) را در مقابل تهمت‌های دیگران اثبات می‌کند.

محمودی اضافه کرد: خداوند در این آیات قرآن را از شعر خیالبافانه و دروغ مبَرا دانسته و خط و مشی رسول اکرم(ص) را از راه شعرا جدا می‌داند و باید به این مهم توجه داشت که به طور کلی قرآن شعری را که دور از تعقل و همراه با خیال‌بافی، دروغ و در مسیر شیطان است را نفی می‌کند و شعری که در راه ایمان به خدا و اهل بیت(ع) بوده و صدق گفتار دارد را خوب می‌داند
 

محمودی اذعان کرد: مقام معظم رهبری نیز بارها در دیدارها و فرمایشاتشان، راجع به مبحث کیفیت و ماهیت شعر و آثار ادبی، اشاره‌های فراوانی نسبت به دقت در غنای علمی و کیفی آثار داشته‌اند لذا باید توجه داشت که پرداختن شاعران به مباحث ارزشی با محتوای غنی انسانی و دینی و مضمون یابی‌ها و مضمون آفرینی‌ها، از ویژگی‌های اصلی شعر و هنر اسلامی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند شاعران بیشتر به شخصیت، صفات، کرامت‌ها و زندگی ائمه اطهار (ع) بپردارند ایشان فرمودند مدح و مصیبت ائمه (علیهم‌السلام) بخش مهمی از شعر دینی است، اما در این بخش باید سخنان معقول، منطقی و برخاسته از نگاه و سلیقه‌ی درست به‌ کار برده شود و از برداشت‌های عامیانه و سطحی، و بیان مسائل جعلی و توهمی پرهیز شود لذا این مهم نیز همواره باید مورد توجه شاعران کشور بخصوص نسل جوان ما قرار گیرد.

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان تاکید کرد: مقام معظم رهبری طرح مسائل غلط و خلاف آموزه های دینی و قرآنی را در شعر آیینی جایز نمی دانند و بر این دقیقه پای می فشارند که شعر اصیل دینی باید متکی و مستند به معارف حقه‌ الهیه باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی شعر آئینی را به مسائل امروز جهان اسلام گره زده است، گفت: امروز گروه‌های تکفیری از جمله داعش سعی دارند چهره خشنی از دین و ائمه اطهار(ع) به جهانیان ارائه دهند و اسلام را دینی خشونت طلب و  خردستیز معرفی کنند، لذا باید از همه ظرفیت‌های شعر آیینی برای مقابله با چنین ذهنیت های غلط استفاده کرد لذا باید با استفاده از زبان فاخر و تاثیرگذار شعر، جهل ستیزی و اندیشه مداری دین اسلام را به نمایش گذاشته و ارزش هایی همچون صلح، آزادی ، عدالت، مردم داری و ... که ریشه در آموزه های دینی و قرآنی دارد را با خلق آثار فاخر برای جهانیان به نمایش گذاشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها