معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی:
معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: هرم سنی سال 1395 نشان می‌دهد به ازای خروج هر نفر، سه تا چهار نفر وارد بازار کار می‌شوند که در سال‎های گذشته این نسبت تا یک به هفت نیز می‌رسید.
کد خبر: ۸۸۷۲۰۵۸
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، پرویز محمدزاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیکاری یک پدیده بین نسلی و بلندمدت است که به شدت تحت تاثیر سیاست‌های افزایش جمعیت دهه‌های قبل از جمله دهه 60 قرار دارد.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری شاخص مناسبی برای ارزیابی عملکرد سیاستهای امروز نیست و باید از شاخص‌های مناسب‌تری از قبیل شاخص‌های کار شایسته برای تبیین واقعیت‌ها استفاده کنیم، افزود: باید نرخ بیکاری بالا را به عنوان یک چالش مهم در نظر داشته باشیم و راهکارهای مناسبی برای مبارزه با آن پیدا کنیم.

محمدزاده ضمن ارائه مدل مفهومی ساده بازار کار، بیان کرد: هرگونه سیاستگذاری مناسب و اثربخش مستلزم بانک اطلاعاتی جامع است تا بتوانیم تصمیمات مناسبی را بگیریم و اجرایی شدن آن را رصد و پایش کنیم.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی بر لزوم ارائه الگوی مناسب مداخله دولت در بازار کار تأکید کرد و تصحیح شکست بازار کار و ایجاد اشتغال کامل، افزایش بهره‌وری و کارایی و برقراری عدالت اجتماعی را از جمله اهداف مداخله دولت در بازار کار عنوان کرد.

وی در عین حال خاطرنشان ساخت: محور اصلی در بحث دخالت دولت، دخالت کمتر و یا بیشتر نیست، بلکه نوع دخالت‌ها که عمدتاً در جهت رفع کاستی‌های بازار است، بسیار تعیین‌کننده می‌باشد.

وی توجه به نکاتی مثل وضعیت زنجیره ارزش در استان، هزینه‌های متفاوت ایجاد یک فرصت شغلی در صنایع مختلف، مزیت بزرگ اندازه بازار در داخل کشور و دسترسی استان به بازارهای همسایه‌های شمال‌غرب کشور را در بررسی وضعیت اشتغال و بازار کار ضروری دانست.

محمدزاده با اشاره به دستاوردهای کلی رویکردهای مختلف سیاستگذاری برای اشتغال، افزود: اشتغال جدید باید دارای چند ویژگی مهم سهم بالای بخش خدمات، سهم بالای نیروی کار زنان و جوانان و همچنین احتمال افزایش سهم بخش غیررسمی باشد.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی عوامل مؤثر بر اشتغال و بیکاری را تحولات جمعیتی، توانمندی نیروی انسانی، رقابتمندی و توانمندی بنگاه‌ها، فضای کسب و کار، نظام آموزشی، تحولات بخش‌های مختلف، بازارهای مالی، روابط خارجی و تحریم‌ها و سیاست‌های پولی و مالی برشمرد.

وی سنین بین 20 تا 24 سال را ورود بالقوه به بازار کار و سنین 60 تا 64 سال را نیز خروج بالقوه از بازار کار عنوان کرد و گفت: هرم سنی سال 1395 نشان می‌دهد به ازای خروج هر نفر، 3 تا 4 نفر وارد بازار کار می‌شوند که در سالهای قبل این نسبت تا یک به 7 نیز می‌رسید.

ارسال نظرات