یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج»:

بحث ادغام بانک‌ها برای نجات از ورشکستگی است

وحید بیگدلی گفت: ادغام بانکی که در اذهان عمومی ایجاد شده است ناشی از این است که یک سری دارایی‌هایی در بانک‌ها وجود دارند که نقد نشده است. بحث ادغام بانک‌ها برای نجات یک سری از بانک های ورشکسته کشورمان است.
کد خبر: ۸۸۷۲۸۴۴
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۲

وحید بیگدلی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: عوامل متعددی  در ورشکستگی بانک ها سهیم بوده اند  عوامل اقتصادی مالی،  قانونی، مقررات، نظارتی و مدیریتی است. هدف از تمامی شکل های مقررات و نظارت بانکی این است که  از ورشکستگی بانک جلوگیری کنند .

وی با بیان اینکه بحث ادغام بانک‌ها برای نجات یک سری از بانک های ورشکسته کشورمان است افزود: مبحث ادغام بانکی در دو سه سال اخیر مطرح شده است و  ادغام بانکی که در اذهان عمومی ایجاد شده است ناشی از این است که  یک سری دارایی‌هایی در بانک‌ها وجود دارند که نقد نشده است.

وی در ادامه بیان داشت: نقدشوندگی یک سری از بانکها پایین آمده است و تعدادی از بانک‌ها به نوعی از صورتحساب های  زیان دهی برخوردارند لذا یکی از راهکارهایی که می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد این است که با بانک های قوی و ضعیف در هم آمیخته و ادغام بانکی شکل بگیرد. مصادیقی در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه بانک های نظامی هم با هم ادغام شوند؛ این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که ادغام بانکی بتواند بانک با سوددهی بالا را با بانک‌های زیان ده ادغام کند.

این اقتصاددان در خاتمه افزود: هدف اصلی باید استخراج مواردی تحت عنوان حقایق آشکار شده و رسیدن به چالش های مترتب با توقف بانکی است.

گفتنی است یک بانک در صورتی از جهت ترازنامه ای ورشکسته است  که تعهدات آن از دارایی هایش بیشتر باشد.  این امر در وضعیتی رخ خواهد داد که نه تنها  بانک الزامات مقرراتی مربوط  به سرمایه را رعایت نکرده است بلکه حتی بدتر از آن سرمایه منفی نگهداری کرده است.

از جمله عوامل ضعف بانکداری در برخی قوانین و مقررات نظارتی، فقدان قوانین و مقررات نظارتی در برخی از حوزه ها مشخص شده است. عملکرد دولت در ارتباط با سیستم پولی و بانکی این است که ماموریت نظارت و تنظیم گری بانک مرکزی شکل بگیرد. ضعف در اجرای دقیق ماموریت های نظارت بانک مرکزی یکی ازعوامل اصلی ورشکستگی بانکی است.

ارسال نظرات