وحید بیگدلی گفت: ادغام بانکی یک راهکار مفید و همه جانبه نبوده است. به ضرس قاطع نمی‌توان طرح ادغام بانکی را مورد قبول و پذیرش قرار داد.
کد خبر: ۸۸۷۲۸۷۴
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵

وحید بیگدلی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: ادغام بانکی یک راهکار مفید و همه جانبه نبوده است. این در حالی است که به ضرس قاطع نمی‌توان طرح ادغام بانکی را مورد قبول و پذیرش قرار داد.

وی با ابراز نگرانی در مورد ادغام بانک ها افزود: ادغام بانک‌ها به نحوی شکل بگیرد که  بانک ها را  به وضعیت بد قبلی مبتلا نسازد.

وی در ادامه بیان داشت: ادغام بانکی جزو راهکارهای کوتاه مدت به شمار می‌رود از اینرو ادغام به تنهایی نمی‌تواند اصلاح نظام بانکی را در برداشته باشد.  اولین و تنها  نکته این است که ادغام تنها حلقه نظام بانکی نیست  چراکه باید سلسله اصلاحات دومینویی راه اندازی شود  چراکه احتمال می‌رود وقتی ادغام بانکی شکل بگیرد احتمال بازگشت به حالت قبلی را داشته باشد.

 بیگدلی گفت: بسیاری از بانک‌های کشورمان در طرح ادغام باید به طور کامل بررسی شوند تا مواردنابرابری اعم از شرایط ترازنامه، نقدینگی و نحوه رعایت مقررات بانکی را نداشته باشد. از اینرو ادغام بانکی باید رویکردی در جهت تقویت نظام پولی و بانکی باشد چراکه تضعیف شوندگی بانک ها نمی‌تواند اصلاح نظام بانکداری محسوب شود.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: اتخاذ رویکرد ادغام بانکی بدون تامین پیش نیازهای لازم ، پیامدهای ناگواری را برای سیستم اقتصادی و بالطبع اقتصاد کشورمان به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که ادغام بانکی می‌تواند کاهش هزینه های عملیاتی، نقدینگی بانک ها را ارتقا بخشد. با این حال اهتمام بانک مرکزی در بررسی کامل ادغام بانکی بسیار ضروری ارزیابی می‌شود.

ارسال نظرات