مدیر کل کمیته امداد استان زنجان:
کد خبر: ۸۸۷۲۹۶۹
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه شورای زکات با محوریت نماینده ولی فقی در استان و ائمه جمعه در شهرستان ها به منظور ترویج ، فرهنگ سازی و جمع آوری زکات فعالیت می کند، گفت: دبیرخانه این شورا براساس قانون و اذن ولی فقیه در کمیته امداد مستقر بوده و تنها این نهاد متولی جمع آوری و هزینه کرد زکات در کشور است.

هدایت صفری با بیان اینکه با تشکیل شورای زکات در کشور واجب فراموش شده زکات دوباره احیاء شد، افزود: طبق آمارهای موجود پس از تشکیل شورای زکات میزان زکات جمع آوری شده به لحاظ آماری قابل توجه شده و قابل عرضه شده است.

وی به جاری شدن برکت در جامعه به عنوان آثار بالادستی زکات اشاره کرد و ادامه داد : وقتی این موضوع به درستی برای مردم تبیین می شود مردم زکات خود را پرداخت می کنند.

وی تصریح کرد: با همکاری های اعضای شورای زکات در استان این گفتمان سازی به طور نسبی شکل گرفته است ولی با نقطه مطلوب در این بخش فاصله وجود دارد.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان درادامه گزارشی از فعالیت های دبیرخانه شورای زکات در سال گذشته ارائه کرد و افزود: میزان زکات جمع آوری شده در استان طی سال گذشته مبلغ 84 میلیارد و 291میلیون ریال بوده است که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش 47 درصدی برخوردار بوده است .

وی به سهم فقرا از محل زکات جمع آوری شده سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت : مبلغ سه میلیارد و 200 میلیون ریال ازمجموع زکات جمع آوری شده در استان در سال گذشته در قالب زکات محرومین به منظور کمک به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد جمع آوری شده بود.

صفری یاد آور شد: میزان زکات جمع آوری شده در قالب زکات محرومین در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 91 درصد افزایش داشته است .

وی با اشاره به مشارکت به احداث 429 سرویس بهداشتی و حمام در روستاها برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد از محل زکات جمع آوری شده ، ادامه داد : کمک و مشارکت به احداث 67 واحد مسکن مددجویی و همچنین مشارکت پرداخت کمک هزینه جهیزیه 159 نوعروس نیازمند تحت حمایت کمیته امداد از دیگر خدمات ارائه شده کمیته امداد به جامعه هدف خود از محل زکات جمع آوری شده در سال گذشته است .

صفری همچنین به احداث 129 پروژه عام المنفعه از محل زکات جمع آوری شده در سال گذشته در روستاها خبر داد و گفت : مبلغ 52میلیارد و 291میلیون ریال از محل زکات جمع آوری شده برای احداث ، مرمت و بازسازی غسالخانه ، مسجد، حسینیه و... در روستاها و شهرهاهزینه شده است .

مدیر کل کمیته امداد استان زنجان به فعالیت های تبلیغی انجام شده در حوزه فرهنگ سازی زکات در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد : دیوارنویسی به متراژ 867 متر در روستاها و شهرها و نصب 154 تابلوی روستایی در سطح استان و انعقاد قرارداد با 56 روحانی برجسته استانی از مهم ترین اقدامات انجام شده در این بخش است .

صفری یکی از مهم ترین شاخص های مهم فرهنگ سازی پرداخت زکات در جامعه را همراهی صداوسیما و خبرگزاریها و جراید عنوان کرد و تصريح کرد : صداوسیما و جراید و خبرگزاری ها نقش بسیار مهمی درگفتمان سازی این واجب الهی و شکل گیری افکار عمومی برای افزایش حضور در برنامه های مختلف در جامعه دارند .

وی با اشاره به اینکه برای اثربخش شدن تبلیغات نیازاست کمیته های تخصصی شورای زکات تشکیل شود ، افزود : برنامه ریزی شده است کمیته اطلاع رسانی زکات با مسئولیت صداوسیما، کمیته تبلیغات زکات با مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی و کمیته مالی و پشتیبانی با مسئولیت کمیته امداد به صورت تخصصی در این خصوص فعالیت کنند.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه زکات بالقوه استان 320 میلیارد ریال است ، ادامه داد : برنامه ریزی شده است مبلغ 94 میلیارد ریال زکات در استان در سال جاری جمع آوری شود .

صفری اظهار کرد : برنامه عملیاتی پیش بینی شده برای زکات در سال جاری نسبت به برنامه عملیاتی سال گذشته 25 درصد و نسبت به عملکرد استان در این بخش 11 درصد افزیش دارد.

ارسال نظرات