رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور درباره اوضاع بحرانی یمن گفت: عربستان سعودی مانع از اعزام نیرو، ارسال دارو و تجهیزات پزشکی برای کمک به مردم این کشور است که این امر با قوانین نهادهای بین المللی مخالف است و لازم است این نهادها برای کمک به مردم آسیب دیده یمن پادرمياني کنند.
کد خبر: ۸۸۷۳۰۳۷
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با توجه به اوضاع بحرانی و فاجعه انسانی پدید آمده در کشور یمن، گفت: حضور عربستان در یمن و فاجعه‌ای که تحت عنوان حمایت از دولت فروریخته یمن صورت گرفته و مقابله با نظام مردمی این کشور، که بهانه‌ای شد تا عربستان سعودی مردم بی دفاع یمن را مورد هجمه هوایی و زمینی قرار دهد، باعث شد امکان هرگونه کمک رسانی به مردم مظلوم یمن، ناممکن شود.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، با اشاره به اینکه عربستان سعودی حمایت کشورهای عربی، آمریکا و گروه‌های تکفیری منطقه را با خودش همراه کرده، گفت: مردم یمن به حدی تحت فشار قرار گرفته‌اند که کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و ضعف امکانات بهداشتی و درمانی شدیدی در این کشور به وجود آمده است.

وی اظهار کرد: تاکنون چندین بار از سوی انجمن‌ها و سازمانهای مردم نهاد، برای اعزام تیم‌های پزشکی، بهداشتی، تخصصی و عمومی و دارو و تجهیزات پزشکی اقدامات مختلفی صورت گرفته اما متاسفانه باتوجه به محدودیت‌هایی که عربستان در فضا و دریا برای کمک رسانی ایجاد کرده، در عمل امکان ارسال دارو، تجهیزات و نیروهای تخصصی را از بین برده است.

رئیس‌زاده، تاکید کرد: ممانعت عربستان سعودی برای کمک‌رسانی به آسیب دیدگان جنگ، مغایر با کنواسیون ژنو و قطعنامه‌های مختلف سازمان ملل متحد و اساسنامه سازمان یونیسف در حمایت از کودکان و زنان و غیرنظامیان درگیر در جنگ است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، یادآور شد: مطمئنا در کشوری که به صورت کامل درگیر جنگ بوده و در محاصره کامل قرار گرفته، امکانات در بخشهای مختلف رو به اتمام خواهد رفت و با کاهش امکانات بهداشتی و درمانی، بیماری‌های واگیردار شیوع پیدا خواهند کرد بطوریکه امروز بیماری وبا به صورت یک بیماری همه گیر در یمن به ویژه در بین کودکان و افراد در معرض خطر، شیوع پیدا کرده و آمار مرگ و میر این بیماری در میان مردم یمن در سطح بسیار بالایی افزایش پیدا کرده است.

وی متذکر شد: این شرایط اسف‌بار انسانی می‌طلبد که مراجع بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد، صلیب سرخ جهانی، جمعیت هلال احمر و غیره پادرمیانی کنند و با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در داخل ایران و اقصی نقاط جهان، با اعزام تیم‌های پزشکی، اکیپ‌های درمانی و برپایی بیمارستان‌های صحرایی سیار در مناطق درگیری و همچنین تامین پزشکان برای بیمارستان‌هایی که هنوز آسیب ندیده‌اند، به داد مردم مظلوم یمن برسند.

رئیس‌زاده، گفت: بخش عظیمی از زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی یمن در اثر بمباران‌ها در شهرهای بزرگ یمن از بین رفته و بیمارستان‌ها فاقد ایمنی و امکانات لازم برای ارائه خدمات به بیماران هستند لذا باید امکانات فراهم شود و مسیر امنی با کمک مراجع بین المللی به سوی یمن ایجاد شود تا نیروهایی که آمادگی خود را برای حضور در آن منطقه اعلام کرده‌اند، بتوانند به کمک مردم بشتابند.

این مقام مسئول، بیان داشت: پزشکان و پرستاران زیادی در کشور و در کشورهای منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند به مردم مظلوم یمن کمک رسانی کنند و جان آوارگان و آسیب دیدگان جنگ را حفظ کرده و سلامتی شان را بازگردانند؛ قطعا اگر این اقدام صورت نگیرد ما در یمن با یک بحران انسانی عظیم‌تر از آنچه رُخ داده روبرو خواهیم شد و این بحران دامنگیر کل منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری‌های واگیردار، زنگ خطری برای کل منطقه بوده و ممکن است کشورهای دیگر را نیز مورد آسیب قرار بدهد، گفت: ایجاد یک کوریدور امن برای ارسال دارو، تجهیزات پزشکی، اعزام نیروهای داوطلب و تیمهای پزشکی می‌تواند بسیار موثر باشد.

رئیس‌زاده، تصریح کرد: در کشور ما نیروهای بسیار زیادی خواهان حضور در یمن هستند از جمله پزشکان مسلمان بدون مرز به عنوان یکی از متولیان امر فعالیتهای داوطلبانه در عرصه سلامت در مناطق داخل و خارج از کشور، بارها اعلام آمادگی برای حضور در منطقه کرده است که متاسفانه از طرف متخاصمین به ویژه عربستان سعودی و کشورهای همراه، این امکان فراهم نشده و لذا امکان ارسال تجهیزات و خدمات رسانی فراهم نیست.

رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور، در پایان گفت: باید مطالبه انجمن‌ها و دولت جمهوری اسلامی ایران از کشورهای مختلف و طرفهای درگیر در یمن براین اساس باشد که حتما زمینه برای حضور نیروهای داوطلب پزشکی، جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ فراهم شود و با ایجاد مناطق امن در یمن و باز کردن یک کوریدور، امکان ارسال تجهیزات فراهم آید؛ اگر این کار صورت نگیرد مطمئنا مردم یمن بزرگترین آُسیب دیدگان این عملیات جنگی هستند و به طور قطع در ذهن آحاد بشر باقی خواهد ماند که در قرن بیست و یکم دولتهای به ظاهر اسلامی، در قالب فعالیتهای تکفیری مانع از خدمات رسانی آزادگان جهان برای مردم مظلوم یمن شدند.

 

 

گفتنی است؛ جمعیت یمن 3/3 میلیون نفر است که 2 میلیون آن کودک هستند؛ 26 ماه است عربستان سعودی حملات گسترده هوایی خود را علیه یمن آغاز کرده است. آمار شهدا و زخمی ها، بالغ بر 23 هزار نفر است؛  همچنین در میان شهدا و زخمی ها بالغ بر 2500 نفر کودک بوده‌اند.

در حملات وحشیانه سعودی ها، بیش از 8 هزار نفر قتل عام شده اند؛ میلیاردها دلار هزینه تسلیحات و حملاتی بوده که عربستان سعودی به کار گرفته است؛ 90 درصد آذوقه مورد نیاز یمن از طریق واردات تامین می شود که در اثر محاصره زمینی و هوایی، قحطی در این کشور بیداد می کند؛ به خاطر فقر و محدودیت و محاصره، کودکان از سوء تغذیه شدیدی رنج می برند و روزانه 160 کودک از بین می روند.

سیستم انتقال آب و بهداشت در اثر بمباران اا کاملا تخریب شده است و بیماری وبا درحال شیوع است و در هر ساعت جان یک نفر را می‌گیرد؛ تاکنون بیش از 500 تریلر مواد غذایی که برای روستاها و شهرها منتقل می شده با بمباران هوایی منهدم شده است.

یمن کشور محرومی است اما 712 مسجد، 113 دانشگاه، 15 فرودگاه، 14 بندر، 270 بیمارستان، 400 هزار واحد مسکونی دارد که بخش های قابل توجهی از آن تخریب شده است.

ارسال نظرات