خبرهای داغ:
کتاب «کشاورزی ما» اثر امیرحسین شهگلی روانه بازار کتاب شد.
کد خبر: ۸۸۷۳۰۴۹
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،، کتاب «کشاورزی ما» درآمدی بر کشاورزی اصیل و بومی بر مبنای حکمت ایرانی - اسلامی از سوی نشر سدید منتشر شد.

شیوع ادبیات کشاورزی پایدار، کشاورزی بومی و طبیعی، محصولات ارگانیک در مقابل کشاورزی صنعتی، کشاورزی جهانی و شیمیایی، محصولات تراریخته حکایت‌گر تأمل بشر جدید در الگوی توسعه کشاورزی است.

از این رو کتاب «کشاورزی ما» تلاشی است برای به تصویر کشیدن این تأمل و نشان دادن مبانی آن. وضع تاریخی ما طوری رقم خورده است که نزدیک به یک سده از الگوی اصیل کشاورزی خودمان فاصله گرفته‌ایم و اکنون تقریبا چیزی از آن نمی‌دانیم. الگویی که مبتنی بر اصول کشاورزی حکیمانه شکل گرفته و سالیان سال رواج داشته‌است.

امیرحسین شهگلی در این کتاب به بررسی وضع سبک زندگی در عرصه‌های مختلف با نگاه تمدنی و فرهنگی و روایت بحران در آن، در چهار فصل می‌پردازد؛ فصل اول شرح حال پریشانی ایرانی‌ها در کشاورزی و دامداری و وضعیت بغرنج آن و مروری بر تاریخچه کشاورزی و دامداری تا عصر حاضر است؛ در این فصل برخی مقاطع حساس تاریخی مانند اصلاحات ارضی دوران پهلوی دوم نیز به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل بعد نویسنده کوشش کرده تا اصول و مبانی کشاورزی حکیمانه را بر اساس روایات و کتب فلاحت دوره تمدن اسلامی و تاریخ شفاهی و مکتوب کشاورزی و دامداری ارائه دهد و تأثیر آن را در تدبیر و تعامل با طبیعت و حیوانات و خلق نهادهای تمدنی توضیح دهد. در فصل سوم نیز با تبیین برخی مبانی تمدن غربی، تأثیر آن را در کشاورزی و دامداری بررسی می‌کند و ماهیت کشاورزی غربی و نوع تعامل آن با زمین و حیوانات و ماهیت نظام استعماری در کشاورزی را به تصویر می‌کشد.

شهگلی، فصل چهارم را با عنوان «چه کنیم؟» آغاز و به ارائه افق‌ها و الگوهای مطلوب و نامطلوب بر اساس رسالت انقلاب اسلامی می‌پردازد. به طور جامع نویسنده سعی کرده است بر اساس منابع دینی، کتب فلاحت دوره تمدن اسلامی و نیز تاریخ شفاهی کشاورزی و دامپروری، الگوی اصیل کشاورزی ایرانی را بازتولید کند. الگویی که با معرفی آن، افق‌های متفاوتی در کشاورزی ترسیم می‌شود و نگرش انسان‌ها را به کشاورزی و دامپروری تغییر می‌دهد.

بعد از کتاب‌های «زندگی سالم» و «استعدادیابی در حکمت اسلامی»، این کتاب سومین اثر امیرحسین شهگلی است که در 264 صفحه و با قیمت 15 هزار تومان توسط انتشارات مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام (نشر سدید) منتشر شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها