«فرت و رب الکعبه»، و با این جمله کوتاه اما پُرمعنا همه هستی را به حقیقتی رهنمون شد که اگر غرق در «الله» شوی، برای ملاقات با او لحظه‎شماری می‎کنی و با آغوشی باز به استقبال مرگی می‎روی که جز رستگاری نیست.
کد خبر: ۸۸۷۳۱۱۲
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، رمضان که از نیمه می‌گذرد، انگار روزها و ساعت‎ها طولانی‎تر می‌شوند اما وقتی به شب 19 رمضان و یکی از شب‌های قدر می‎رسی، گویی خستگی‌هایت فرو می‎ریزد و دلت نمی‌خواهد این ماه را پایانی باشد، زیرا عظمت و ضرورت این ماه را بیش از روزهای گذشته درک می‎کنی و از معنویتی شفاف سرشار می‎شوی.

رمضان و سفره‎های افطار و سحر، شوق گوش دادن به «ربنا»، انتظار شیرین «الله ‎اکبر» افطار و دعای سحر، کرامت سفره‎های خیرانه، لبخند تحویل یک ظرف آش نذری به همسایه، همت عاشقانه برای ختم قرآن، ذوق دعوت از خویشاوندان، شوق رفتن به میهمانی یک دوست و ریزش اشک‎های خالصانه در زمزمه‎های شب‌های قدر.

شب‎های رمضان یکی پس از دیگری به سپیده‎دم پُر از توکل و نشاط معنوی می‎رسد، اما شب نوزدهم رمضان در تاریخ هستی به سحرگاهی ختم می‎شود که در آن یکی از بهترین بندگان خدا مظلومانه هدف تیغ کینه و عداوت یکی از شقی‎ترین افرادی قرار می‎گیرد که نهادن نام انسان بر او سخت و آزاردهنده است.

علی(ع) نمونه کامل یک انسان فرهیخته و کمال‎یافته و تفسیر مجسم آدمیت و بندگی است که هر فردی بسته به ظرفیت خود از نور عبودیت او بهره‌مند می‌شود، امتیاز مهم علی(ع) این است که او به منبع اصلی هدایت و روشنی متصل بوده و هرگز جدایی از آن را برای خود متصور نبوده است، او «قرآن ناطق» است و از این جهت سخنانش دلنشین و جذاب و دارای جاذبه‌ها و دافعه‎های بسیاری است که دوست و دشمن را به حیرت و تأمل وامی‌دارد.‎

شهادت برای شخصیت بی‎نظیری چون علی(ع) یک رستگاری است چه اینکه خود پس از ضربه شمشیر زهرآلود «ابن ملجم مرادی» بر فرق مبارکش، فرموده است: «فرت و رب الکعبه»، و با این جمله کوتاه اما پُرمعنا همه هستی را به حقیقتی رهنمون شد که اگر غرق در «الله» شوی، برای ملاقات با او لحظه‎شماری می‎کنی و با آغوشی باز به استقبال مرگی می‎روی که جز رستگاری نیست.

«رمضان‎المبارک» را بیشتر مزین به نام محمد(ص) و علی(ع) می‎شناسیم، از معراج پیامبر خاتم است تا عروج ملکوتی علی(ع)، و این‎ها نشانه‎ها و حقایقی است که مانند چراغ راه، آدمی را به سر منزل جاودان و امن تشویق می‎کنند و هر کدام برای آدمی تذکری است تا با استفاده از این نشانه‌ها تقدیر خوبی را برای خود رقم بزنیم.

حقیقت این است که آدمی در شکوه و عظمت شب‎های قدر مانده است و ظرفیت شناخت آن را ندارد، چه اینکه خداوند فرموده است « و ما ادراک ما لیلة‌القدر» که این رازی است سر به‎مهر، اما خدا کند در ثواب، توجه و اخلاص این شب‎ها نمانیم و نهایت بهره را ببریم.

شب‎های قدر با زمزمه‌های زیبای «الهی العفو» و «الغوث الغوث، خلصنا من النار یا رب»، زیارت امام حسین(ع)، غسل و دو رکعت نماز، مراسم «قرآن به‌سر»، توزیع غذای نذری و به‎ویژه احیای این شب‎های مبارک که گاه در خانه‌ها و یا در مساجد و بقاع متبرکه برگزار می‎شود، برای آنها که می‎خواهند غبار دل و روح خسته خود را در دریای رحمت الهی شست‎وشو داده و از چشمه زلال الهی حتی جرعه‎ای آب بنوشند، یک فرصت طلایی است.

شب‌های قدر بی‎تردید نشانه لطف بی‎شائبه خداوند به بندگان است، خداوندی که جز خوبی و رستگاری برای بندگان خود نمی‎خواهد و هر کدام از مخلوقاتش را بی‎نهایت دوست دارد، او قدر را مقدر فرموده تا آدمی به بازنگری در فطرت خویش بپردازد و خود را خالص گرداند تا آنجا که گویی دیگر فرصت حیات ندارد و در این لحظات تنها و تنها باید به «حبل‎المتین» چنگ بیندازد تا از صخره‎های جهان مادی پرت نشود.

در لیالی قدر فرشتگان و روح مأمور می‎شوند که از افلاک بر خاک بیایند تا شاهد بندگی انسان باشند، شب‎هایی که زمین فرشته‎باران می‎شود و تقدیر یک‎ساله هر کدام از خاکیان رقم می‎خورد.

شب‎های قدر در هر نقطه‎ای از ایران اسلامی با برگزاری ویژه برنامه‎هایی همراه است؛ مازندران نیز همانند سایر استان‎های کشور، آماده برگزاری مراسم شب‎های قدر است، 300 بقعه متبرکه و حرم امام‌زادگان مازندران میزبان مردم این استان است و در این گردهمایی معنوی، همه دعوت هستند، شب‌های قدر فرصتی است برای تمرین بندگی، اقرار به گناهان، طلب حاجات، استغاثه، کمک خواستن، طلب بخشش، توبه و صیقل دادن روح و جان در پیشگاه «ستارالعیوب».

بیایید قدر «قدر» را بدانیم و از زمان‎هایی که شاید تا سال آینده برای هر کدام از ما امکان تکرار آن وجود نداشته باشد، با تمام وجودمان بهره ببریم تا اشک‎ها و دعاهایمان، آغاز لبخندهایی باشد بر زندگی خودمان و یا مسیر زندگی دیگرانی که دوست‎شان داریم.

آزاده بابانژاد  _ فارس/

ارسال نظرات
پر بیننده ها