کشاورزان برای حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم، بدون نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی از انجام مبارزه شیمیایی خودداری کنند.
کد خبر: ۸۸۷۳۱۴۷
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، عبدالرحمن زاغی با اشاره به قرار داشتن در فصل کاشت برنج، اظهار کرد: با توجه به فراهم شدن شرایط محیطی (رطوبت بالا و حرارت مناسب ) برای ظهور و گسترش بیماری بلاست برنج و احتمال زیان اقتصادی بر روی ارقام حساس، کشاورزان توصیه‌های کمیته پیش‌آگاهی و شبکه مراقبت برنج استان را جدی بگیرند.

وی افزود: قارچ عامل بیماری در برنج است که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی در مرحله پنجه‌زنی برروی برگ علایم دوکی شکل که مرکز لکه‌ها به رنگ خاکستری و حاشیه آن به رنگ صورتی مایل به قهوه‌ای است ایجاد می‌کند و در مرحله خوشه‌دهی روی خوشه‌ها مستقر شده و با توسعه بیماری خسارت کمی و کیفی محصول را به دنبال دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: کاشت ارقام مقاوم و پر محصول مانند نعمت، فجر، شیرودی و شفق و رعایت اصول صحیح کاشت برنج مانند رعایت فاصله و تراکم بوته در واحدسطح و تقسیط کود ازته در جلوگیری و کاهش خسارت بیماری بسیار موثر است.

زاغی خاطرنشان کرد: مصرف بی‌رویه کودهای ازته سبب حساسیت و گسترش بیماری‌ها می‌شود اما مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته سبب افزایش مقاومت گیاه برنج در برابر بیماری‌ها می‌شود بر این اساس کشاورزان باید با نظر کارشناسان تغذیه نسبت به کاربرد این کودها اقدام کنند.

وی اظهار کرد: مبارزه شیمیایی تنها بر روی ارقام حساس مانند طارم محلی است و با مشاهده علایم بیماری بلاست بر روی برگ یا در مرحله خوشه‌دهی با ظهور 30 تا 40 درصد خوشه‌ها با یکی از قارچکش‌های بیم، وین، ویستا و ناتیوو اقدام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: کشاورزان قارچکش‌های توصیه شده را از فروشندگی‌های مجاز و معتبر خریداری و در قبال آن فاکتور اخذ کنند و مطمئن باشند سموم خریداری شده پلمب، دارای بر چسبی که حاوی مشخصات کامل شامل نام کارخانه سازنده یا شرکت وارد کننده، شماره پارت و بچ باشد.

زاغی تصریح کرد: کشاورزان برای حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم، بدون نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی از انجام مبارزه شیمیایی خودداری کنند.

وی افزود: برای اجتناب از خطرات سوء احتمالی به کشاورزان توصیه می‌شود از اختلاط قارچکش‌های توصیه شده باحشره کش‌ها و کود‌های شیمیایی در مبارزه با بیماری بلاست خودداری کنند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها