امام جمعه اردبیل گفت: به تعبیر قرآن پیامبر(ص) اسوه است و به آن اقتدا کنید و اگر این رعایت می‌شد اختلاف، تشتت و جنگ نبود.
کد خبر: ۸۸۷۳۲۲۲
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک  رمضان در اردبیل اظهار داشت: حضرت علی(ع) فهرستی از اسما و صفات خداوند است و برای اینکه بتوان اوصاف امیرالمومنین(ع) را شناخت باید این اوصاف را از گفته‌های پیامبر(ص) شناخت.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: شناخت فضیلت امام علی(ع) و فهمیدن آن یک مطلب است و بیان آن مطلب دیگر چرا که پیامبر(ص) نیز تمامی این اوصاف و فضائل را بیان نکرده‌اند و به فرموده پیامبر(ص) باید برای شناخت حضرت علی(ع) به سراغ خدا و قرآن برویم و آن را بشناسیم.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) امیرالمومنین(ع) را در شوره‌زار پرورش داده است، افزود: در مدت 23 سال پیامبر(ص) یک نفر را تربیت کرد و آن علی(ع) است و این شخصیت آسمانی تنها یار و یاور پیامبر(ص) بود به گونه‌ای که در جنگ خندق هنگامی که علی(ع) را به میدان فرستاد این دعا را خواند که خدایا مرا تنها نگذار علی تنها یاور من است و بقیه سپاه سیاهی لشکر هستند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: علی(ع) را در تاریخ، قرآن، حدیث قدسی، زبان خود و خانواده، صحابه، نهج‌البلاغه و علمش می‌توان دید اما مهمتر از همه اینکه علی(ع) قدرت روحی پیامبر(ص) است و شناخت پیامبر(ص) شناخت امیرالمومنین(ع) را نیز به دنبال دارد.

عاملی مشکلات موجود در جوامع را ناشی از عدم تبعیت از پیامبر(ص) دانست و اظهار کرد: اگر از پیامبر(ص) تبعیت می‌شد الان امت این حال و وضعیت را نداشت و اکنون ذلیل نبود بلکه عزیز بود.

وی بیان کرد: به تعبیر قرآن پیامبر(ص) اسوه است و به آن اقتدا کنید و اگر این رعایت می‌شد اختلاف، تشتت و جنگ نبود و امت مرحومه رعیت و فرمانبر و پایمال زیر پای امت‌ها نبود.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگرمی‌خواهید طالب خدا باشید تابع پیامبر باشید چرا که عزیزترین فرد نزد خداوند پیامبر(ص) است، افزود: پیامبر(ص) نیز علاقه بسیاری به علی(ع) داشت به طوری که او را وزیر خود خوانده و نسبت علی(ع) به خود را مثل نسبت خود به خداوند دانسته‌اند.

وی با بیان اینکه گفته‌های پیامبر(ص) در مورد علی(ع) در دنیا غوغا کرده است، گفت: ناگفته‌های پیامبر درباره علی(ع) بیشتر از گفته‌هایش است و اگر این ناگفته‌ها نیز بیان می‌شد غوغایی عظیم‌تر در جهان به پا می‌کرد.

عاملی با بیان اینکه علی(ع) از قرآن جدا نمی‌شود اظهار کرد: از اوصاف قرآن علم بر هر مسئله‌ای، مکنون بودن، باطل در آن جا نداشتن، قابلیت تحریف نداشتن و کهنه نشدن، جامعیت، مصرع تشریع بودن و موجود بودن تمام سرفصل ضروریات اعتقادی بشر در این کتاب است که همه این‌ها در علی(ع) نیز وجود دارد. 

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: پیامبر(ص) فرموده‌اند که «علی با قرآن است و قرآن با علی چرا که همانطوری که اگر انس و جن جمع شوند نمی‌توانند کتابی مثل قرآن بیاورند شخصی همچون علی(ع) را نیز کل بشریت نمی‌تواند بیاورد و علی و قرآن یک حقیقت است که اگر قرآن تجسم پیدا کند می‌شود علی و اگر علی صورت کتبی داشته باشد می‌شود قرآن» که این ناشی از جایگاه والا و آسمانی امیرالمومنین است.

وی علی(ع) را میراث فرهنگی و دینی بسیار ارزشمند برای مسلمانان دانست و اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمودند که «ولایت ما قطب قرآن است» و پاسداری از این دین، مرجعیت علمی، حفظ امامت و ولایت حق عمومی است.

عاملی با اشاره به مصائب امام حسین(ع) در راه دین تصریح کرد: ما اکنون با عزت عاشورا زندگی می‌کنیم؛ هویت و زندگی ما از عاشوراست و اگر حسین نبود با چه چیزی به دنیا فخرفروشی می‌کردیم.

امام جمعه اردبیل افزود: اگر امام حسین(ع) نبود مدرسه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) هم نبود و اگر مدرسه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نبود احکامی که بر پیامبر(ص) نازل شده و تفسیر نشده بود چه کسی آنها را تفسیر می‌کرد و در چنین شرایطی در حالی که حجت باید دست خدا باشد، فرق انحرافی و داعش وجود طبیعی دین می‌شدند اما امام حسین(ع) با قیام خود حجت را به طرف خدا کشاند و به خاطر همین جایگاه امام حسین(ع) در نزد خداوند بسیار رفیع است.
 
 
منبع: تسنیم
ارسال نظرات