بررسی راه های خلاصی از آتش از منظر قرآن و روایات

خبرگزاری بسیج: مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام دکتر رفیعی با محوریّت بررسی راه های خلاصی از آتش از منظر قرآن و روایات برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۷۳۳۶۹
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ استاد حوزه علمیه گفت: امشب شب همنشینی افلاکیان با زمینیان و شب آشتی با خدا و تغییر و تحول است، شبی که برتر از هزار ماه شمرده شده که این برتری شامل برتری اعمال است یعنی شامل ذکر، خواندن قرآن، خواندن نماز، صدقه دادن، احسان به دیگران و... است که براساس روایات این برتری را برای روز قدر نیز ذکر کرده اند و شب نوزدهم را نقطه عطف شبهای قدر ذکر نموده اند .

دکتر رفیعی گفت: کتاب دوجلدی بهشت ودوزخ درقرآن وحدیث ، که از آثار منتشر شده مجموعه دارالحدیث است 50 عامل نجات ازآتش جهنم را نام برده است، درجلد اول این کتاب به بهشت و در جلد دوم به جهنم پرداخته شده و مطالعه آنرا به علاقمندان توصیه کرد.

دکتر رفیعی پنج عامل را که در کتاب بهشت و دوزخ در قرآن وحدیث به تفصیل درخصوص راه های خلاصی ازآتش جهنم مطرح شده ، بیان کرد و افزود:

1- کنترل نفس : اگر کسی نسبت به نفسش در چهار موضع کنترل داشته باشد خداوند آتش جهنم را بر او حرام می کند . 1- آنجایی که رغبت می کند به گناه 2- آنجایی که می ترسد عمل واجبی را انجام دهد 3- آنجایی که عصبی و خشمگین می شود 4- آنجایی که اشتهای به گناه در او فراوان میشود؛

2- انس با قرآن : قلبی که ظرف قرآن باشد و محل نفوذ قرآن باشد شیطان در آن نفوذ نمی کند و نفسش را کنترل می کند؛

3- حفظ آبروی مؤمن : کسی که دفاع از مردم کند و مانع ریختن آبروی مؤمن شود خدا او را از آتش جهنم حفظ می کند؛

4- بار از دوش مردم برداشتن : کسی که گشاده دست است به بهشت نزدیک است و از آتش جهنم دور است؛

5- گریه بر گناهان : کسی که بر گناهانش گریه کند و این اشک جاری شود روی گونه هایش خداوند می فرماید من حیا میکنم که او را به آتش افکنم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت : دنیا نه برای اصلاح طلب می ماند نه برای اصول گرا ، نه برای این حزب می ماند نه برای آن حزب ، اگر آگاه باشیم و حواسمان جمع باشد دروغ به هم نمی گوییم ، تهمت و افترا به هم نمی زنیم ، بحث های رشوه و اختلاس نجومی پیش نمی آید ، از ضعف اعتقاد به معاد ، جهنم و بهشت است که این مباحث در جامعه طرح میشود . البته که رحمت خداوند وسیع است اما باید از عذاب الهی ترسید و نباید موجب شود که انسان جرأت ارتکاب به گناه پیدا کند .

استاد حوزه گفت : مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان فرمودند که خداوند رحمان است امّا در عین حال شدیدالعقاب است . البته که آیات و روایات فراوان و سیره پیامبر در این زمینه بیانگر این واقعیت است .

وی گفت: سه چیز در مرگ ما مخفی است : کجا می میریم ، چگونه می میریم ، چه زمانی می میریم و جاهل به زمین و زمان و زمینه مرگمان هستیم ، یاد مرگ زمینه خلاصی ما از جهنم است .

به گزارش روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام، مراسم سخنرانی و احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان توسّط آیت الله حسینی بوشهری و قرائت دعای جوشن کبیر توسّط آقایان زین العابدین فر و محمّدپور از ساعت 21:45  تا 22 بامداد در مصلای بزرگ ری انجام خواهد شد .

 

ارسال نظرات