وضعیت تولید و دفن زباله در شهریاسوج معروف به پایتخت طبیعت ایران به مرحله بحران رسید.
کد خبر: ۸۸۷۳۴۹۳
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گفت: منطقه دوپشته دشتروم که بیش از 30 سال ، محل دفن زباله ها بوده ، اشباع شده و دیگرظرفیت دفن زباله را ندارد.زباله معضل پایتخت طبیعت ایران
اسدالله هاشمی افزود: شیرابه خطرناک حاصل از زباله های بیمارستانی مخلوط با زباله های عادی، تهدیدی جدی برای آب آشامیدنی شهر یاسوج، آبهای زیر زمینی و سد شاه قاسم در نزدیکی محل دفن این پسماندهاست.
وی افزود: دود حاصل از آتش زدن و شیرابه ی زباله ها، جنگل های بلوط منطقه بکر و گردشگر پذیر دوپشته دشتروم را به خطر انداخته و تغذیه پرندگان و گونه های جانوری از این پسماندها، باعث مسمومیت و حتی مرگ برخی از این گونه ها شده است.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج گفت: بحران زباله در پایتخت طبیعت ایران ناشی از تولید بی رویه زباله به وسیله مردم یاسوج است.
جعفر خدیوی افزود: روزانه مردم یاسوج و توابع آن، 240 تن زباله تولید می کنند، درحالی که میانگین تولید زباله در جهان به ازای هر نفر در روز حداکثر 500 گرم و در کشور 700 گرم است اما در این شهر، هر نفر بیش از هزار و صد گرم زباله تولید می کند که این میزان، حدود سه برابر میانگین جهانی و دو برابر میانگین کشوری است.
وی گفت: استفاده بی رویه از محصولات پلاستیکی و یک بار مصرف، فرهنگ غلط در نگهداری و خرید موادغذایی مردم یاسوج، موجب شده که مواد خوراکی بیشتر از میزان مصرف روزانه خریداری، فاسد و به پسماندهای دور ریختنی اضافه شود.
شهردار یاسوج فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله، اختصاص 1 میلیارد و 200 میلیون تومان،واگذاری 28 هکتار زمین برای ساماندهی پسماندها و ساخت کارخانه بازیافت را از جمله اقدامات انجام شده برای خروج از بحران زباله در یاسوج بیان کرد.
محمد علی جاوید افزود: یاسوج شهری است که به دلیل دارا بودن طبیعت بکر و زیستگاه پرندگان و گونه های جانوری به پایتخت طبیعت ایران معروف است اما اگر روند تولید و دفن زباله در این شهر به همین منوال ادامه یابد به زودی به پایتخت زباله ها تبدیل خواهد شد.
ارسال نظرات