خبرهای داغ:
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت اطاعت از قوانین در جامعه اسلامی گفت: مردم باید در چنین جامعه ای از قوانین مالیاتی اطاعت و مالیات قانونی را به حکومت اسلامی پرداخت کنند، اطاعت از دولت اسلامی واجب است، البته به شرطی که این قوانین این دولت با رضایت ولی امر باشد.
کد خبر: ۸۸۷۳۶۷۳
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
مخالفت با حکم ولی امر مسلمین نوعی از شرک است/لزوم حمایت مردم از جامعه اسلامی با پرداخت مالیات
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه چهارشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به ضرورت کمک انسان به دیگران اظهار کرد: انسان نباید فقط به فکر خودش باشد و باید به دیگران هم کمک کند.

وی ادامه داد: نصیحت، دلسوز بودن برای مردم است، انسان باید روحیه دلسوزی برای دیگران را در خودش تقویت کند تا اینکه برای انجام یک کار، افراد دیگر را فریب ندهد، انسان زمانی که خیر همه را بخواهد، به همه کمک می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: تعاون به معنای همدیگر را کمک کردن است، اگر این اتفاق افتاد، در یک جامعه والی به فکر مردم و مردم به فکر کمک به والی خواهند بود، مردم باید راهنمایی‌های والی را بپذیرند و به او کمک کنند تا والی موفق شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به حق مردم بر والی اظهار کرد: امام علی(ع) فرمود والی باید درآمدهای اجتماعی و بیت المال را فراهم کند، مردم در دوره طاغوت برای قضاوت‌های شرعی به مجتهد جامع الشرایط مراجعه می‌کردند، چون در آن زمان حاکم واحد اسلامی وجود نداشت.

وی ادامه داد: در یک حکومت اسلامی باید یک دستگاه وجود داشته باشد که نیازهای مردم را تامین کند، این نماد وحدت یک جامعه است، اگر جامعه بیت المال واحد نداشته باشد، نمی‌توان آن را یک جامعه واحد دانست.

استاد حوزه علمیه قم افزود: نخستین کاری که یک حاکم اسلامی باید انجام بدهد، نظام مالی و بیت المال را سامان دهد تا درآمدها به درستی به بیت المال وارد و این درآمدها در جای خودش هزینه شود، در زمان امام علی(ع) علاوه بر خمس و زکات، یک سری مالیات‌های دیگر هم وضع شد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ضرورت اطاعت از قوانین در جامعه اسلامی اظهار کرد: مردم باید در چنین جامعه ای از قوانین مالیاتی اطاعت و مالیات قانونی را به حکومت اسلامی پرداخت کنند، اطاعت از دولت اسلامی واجب است، البته به شرطی که این قوانین این دولت با رضایت ولی امر باشد.

وی ادامه داد: در نظام اسلامی ثروتمندان از مالیات‌های میلیاردی فرار می‌کنند، در حالی که از کسبه این مالیات به صورت کامل گرفته می‌شود، ولی امر می‌تواند علاوه بر وجوهات شرعی واجب، یک سری مالیات‌های دیگر را برای مردم وضع کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یکی از وظایف حاکم اسلامی این است که مردم را آموزش بدهد، یاد گرفتن زبان عربی واجب نیست، اما آموختن این زبان مقدمه ای برای شناخت دین اسلام است، در هر دولتی وزارتخانه‌هایی برای آموزش مردم تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: مردم به علم و دانش نیاز دارند، اگر این نیاز توسط داوطلبان تامین نشد، دولت اسلامی باید نیاز مردم به علم و دانش را تامین کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مخالفت با حکم ولی امر یک نوع از شرک است، آنچه که یک متدین از آن اطاعت می‌کند، باید به نحوی با ائمه معصومین(ع) ارتباط داشته باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تفاوت آموزش با پرورش اظهار کرد: آموزش تعلیم یک سری آموزه‌ها است، اما پرورش در واقع مقدمه ای است تا سبک زندگی انسان، اسلامی شود و این تنها با آموختن یک سری تعالیم ممکن نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک معلم علاوه بر اینکه یک سری چیزها را به شاگردانش آموزش می‌دهد، او را تربیت می‌کند، ولی امر علاوه بر وظیفه آموزش مردم، وظیفه تادیب را هم دارد.

ارسال نظرات