یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که مشاور ویژه وزارت دادگستری آمریکا که مسئول تحقیقات درباره مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا است
کد خبر: ۸۸۷۳۷۱۰
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، «رابرت مولر» مشاور ویژه وزارت دادگستری آمریکا در حال تحقیق از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای ممانعت از اجرای عدالت می‌باشد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش کرد، مولر از اوایل این هفته، بعنوان بخشی از تحقیقات درباره ترامپ، از سه نفر از مقامات اطلاعاتی ارشد آمریکا بازجویی کرده است.

واشنگتن پست گزارش کرد، سه نفری که مولر از آنها بازجویی کرده است، «دن کوتس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا، «مایک راجرز» مدیر آژانس امنیت ملی و «ریچارد لجت» معاون مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا است که اخیراً بازنشسته شده است.

کوتس قرار است روز پنجشنبه (امروز) با اعضای کمیته اطلاعات سن دیدار داشته باشد و این نشان می‌دهد که تحقیقات مولر فراتر از سوالات وی درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا رفته است.

این اخبار درست در همان هفته‌ای منتشر شد که «کریس رودی» دوست ترامپ از احتمال اخراج مولر توسط دونالد ترامپ خبر داد.

مولر بعد از آن بعنوان رئیس تحقیقات درباره نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منصوب شد که ترامپ «جیمز کومی» مدیر اف بی ای را برکنار کرد.

«مارک کورالو» سخنگوی وکیل خصوص ترامپ گزارش واشنگتن پست را محکوم کرده است.

وی به سی ان ان گفت: «افشاگری اف بی آی درباره اطلاعات مربوط به ترامپ، ظالمانه، غیرقابل قبول و غیرقانونی است».

کاخ سفید نیز درباره این گزارش هیچ اظهارنظری نکرد.

ترامپ در نامه اخراج کومی نوشته بود که این مدیر سابق اف بی آی در سه موقعیت جداگانه به وی اطلاع داده که تحت بازجویی نیست. رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که تحت بازجویی و تحقیق نیست و در پیام توییتری، کل تحقیقات در این خصوص را  یک فریب خواند.

سی ان ان گزارش کرد، گزارشاتی مبنی بر اینکه خود شخص ترامپ برای ممانعت از اجرای عدالت زیر ذره‌بین قرار گرفته است در واقع ادعاهای ترامپ را زیر سوال می‌برد.

«راد روزنستین» معاون دادستان کل آمریکا که مولر را منصوب کرده است در حین جلسه استماع روز سه‌شنبه کمیته‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که تحقیقات مشاور ویژه می‌تواند ترامپ را نیز مورد بررسی قرار دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نامه پیشنهاد اخراج کومی، گفت که مولر می‌تواند فرایند تصمیم‌گیری درباره این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و خودش در حال حاضر اجازه گفت‌وگو درباره این موضوع را ندارد.

مولر در واقع وظیفه رهبری تحقیقات بخش اجرایی درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و هرگونه تبانی احتمالی روسیه و مشاوران ترامپ را برعهده دارد.

مولر روز چهارشنبه (دیروز) با سناتور «ریچارد بر» و «مارک وارنر» رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات کمیته اطلاعات سنا دیدار کرد.

کومی هفته گذشته در جلسه کمیته اطلاعات سنا حاضر شد و تأیید کرد که به مولر یادداشتی را داده است که جزئیات ارتباطاتش با ترامپ قبل از آنکه برکنار شود، در آن آورده شده است.

کومی تصریح کرد که در یکی از یادداشت‌ها، ترامپ تلاش کرد تا به وی دستور دهد که از تحقیقات درباره «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید صرفنظر کند.

کومی تصریح کرد که معتقد است که مولر ممانعت ترامپ از اجرای عدالت را مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سناتور «دایان فینستین» دموکرات ارشد کمیته قضایی سنا نامه‌ای را به «چاک گراسلی» رئیس این کمیته نوشت و از کمیته قضایی سنا خواست که در خصوص ممانعت ترامپ از اجرای عدالت تحقیقاتی را صورت دهند.

ارسال نظرات