معاون فرماندار اشکذر:

شاخص اصلی در مدیریت کنترل آفت مگس میوه مدیترانه ای آموزش است

معاون فرماندار اشکذر با بیان اینکه شاخص اصلی در مدیریت کنترل آفت مگس میوه مدیترانه ای آموزش است گفت: اطلاع رسانی و آموزش به جامعه کشاورزان در این راستا مقوله ای مهمی است که باید مورد توجه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قرار گیرد.
کد خبر: ۸۸۷۳۷۴۹
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر ، علیرضا ابوالحسنی در نشست هماهنگی مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای در این شهرستان اظهار کرد: خسارت های سنگین ایجاد شده از ناحیه این آفت در باغ های این شهرستان در سال گذشته نشان دهنده این است که مبارزه های صورت گرفته در این راستا کامل نبوده ، بنابراین باید در سال جدید تلاش خود را برای پیشگیری از خسارت های ناشی از این بلای طبیعی در شهرستان افزایش دهیم .
وی با اشاره به اینکه در تمام مواردی که جنبه بحرانی دارد مشارکت مردم لازم است افزود: در این راه دستگاه های دولتی با وارد نمودن امکانات لازم به همکاری می پردازند ولی بار اصلی بر دوش مردم قرار می گیرد.
مدیر حفظ نباتات یزد نیز خاطر نشان کرد: در دنیا حدود ۳۰۰ گونه گیاهی به عنوان میزبانان این آفت شناخته می شوند که در بین آنها بیش از همه به هلو، زردآلود ، گلابی ، گوجه ، سیب ، آلو ، توت، به، انگور، خرمالو ، انار ، انجیر ، مرکبات و بعضی از انواع گیاهان زراعی یک ساله حمله می کند که با توجه به گسترده بودن حجم خسارت ناشی از آن در دنیا به طاعون گیاهی مشهور است.
وی با بیان اینکه اولین بار این آفت در سال ۵۴ در باغ های هلو مشهد مشاهده شده است افزود: مناطق انتشار این آفت اکثر مناطق نیمه گرمسیری جهان است که در ایران تا کنون از استانهای خراسان ، اصفهان ، مازندران، گیلان و یزد وجود این آفت گزارش شده است .
مرتضی فتاحی یاد آور شد: طرز زندگی مگس میوه مدیترانه ای به این شکلی است که این آفت بسته به شرایط محیط ۲ الی ۱۶نسل در سال می تواند داشته باشد که زمستان را به صورت شفیره در خاک می گذراند در صورتی که زمستان منطقه سرد نباشد در تمام طول سال این آفت فعال است .
وی با بیان اینکه آفت مگس میوه مدیترانه ای حدود ۱۲ هزار هکتار از باغ های استان را مورد تهدید قرار می دهد خاطر نشان کرد: یکی از دلایل طغیان این آفت در باغ عای استان یزد وجود زمستان های گرم و ملایم و فاقد یخبندان های متوالی است.
فتاحی راهکارهای عملی کنترل این آفت را برگزاری دوره های آموزشی ویژه بهره وران ، نصب تله ای فرمونی و ردیابی آفت، به محض شکار آفت در تله فرمونی نصب سراتراپ به میزان ۲۰ لیتر در هکتار، طعمه پاشی که شامل استفاده از طعمه مسموم (محلول پاشی ماده جلب کننده پروتئین هیدرولیزات بمیزان ۳ درصد همراه با سم مالاتیون به میزان ۲ در هزار )است ونیز انجام برنامه های مبارزه به صورت همگانی عنوان کرد.
مدیر جهاد کشاورزی اشکذر نیز اظهار داشت: شهرستان اشکذر با داشتن سطح زیر کشت یک هزار و ۱۲ هکتار هلو، انار ، انگور، گل خانه و صیفی جات و نیز با توجه به خسارت ۱۰۰ درصدی بر روی درختان هلو و ۵۰ درصدی بر روی درختان انار در سال گذشته در معرض خطر جدی است .
وی افزود: با توجه به اینکه در سال جاری این آفت در مناطقی از استان از جمله زارچ ، مهریز ، عقدا ، یزد و تفت مشاهده شده است امکان حضور افت در این شهرستان هم وجود دارد، بنابراین باید اقدام های پیشگیرانه به نحوه مطلوب صورت گیرد.
عباس بشارتی تصریح کرد: از آنجا که خسارت ناشی از این آفت بسیار سنگین است و نیز با توجه به قدرت تهاجم بالا به گیاه و قدرت زاد و ولد فراوان ، کنترل آن از عهده کشاورزان خصوصا بهره برداران خرد خارج بوده و بایستی به صورت همگانی با حمایت مالی دولت این مسئله رهبری و هدایت شود .
وی با بیان اینکه در صورت آلوده شدن باغ ها هزینه کنترل آفت در یک هکتار ۱۵ میلیارد ریال اعتبار می طلبد خاطر نشان کرد: ضروری است سطح آگاهی کشاورزان را در این راستا بالا برده تا اقدام های پیشگیرانه به نحو مطلوب صورت گیرد .
مدیر جهاد کشاورزی اشکذر از جمله اقدام های این مدیریت در راستای مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای ، برگزاری کلاس های آموزشی ، نصب ۸ تله فرمونی و سراتراپ در سطح شهرستان ، هماهنگی با فروشگاه های مرتبط برای خریداری سراتراپ مور نیاز کشاورزان و تهیه بنر آموزشی شیوه های شناسایی و مبارزه با این آفت جهت نصب در مدیریت و سطح شهرستان عنوان کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار