کارشناس مسائل سیاسی گفت: بیانات مقام معظم رهبری یک مجموعه مرتبط به هم و به عبارتی یک منظومه است و داشتن فهم منظومه‌ای از این بیانات و اجتناب از بریده خوانی و گزیده خوانی آنها اولین نکته‌ای است که باید مدنظر داشت.
کد خبر: ۸۸۷۳۷۵۸
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، دکتر «مهدی صادقی» کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان اظهار کرد: بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار و دیگر دیدارها یک مجموعه مرتبط به هم و به عبارتی یک منظومه است و داشتن فهم منظومه‌ای از این بیانات و اجتناب از بریده خوانی و گزیده خوانی آنها اولین نکته‌ای است که باید مدنظر داشت.

وی با اشاره به تعبیر «آتش به اختیار» در بیانات مقام معظم هبری در این دیدار ادامه داد: برخورد طبیبانه در برخورد با مشکلات درون نظام مدنظر معظم له است و تأکید دارند که باید با دشمن، خصمانه و با جریان‌های داخلی نظام که نسبت به انقلاب اسلامی تعهد لازم را ندارند، دلسوزانه و طبیبانه برخورد کرد.

دکتر صادقی تصریح کرد: مسئله آتش به اختیار، جریان دانشجویی را از انفعال نجات می‌دهد و با این وجود دیگر این جریان نباید دچار روحیه ناامیدی شود و مدام از انجام نشدن کارها بگوید بلکه باید با جهاد فکری و فرهنگی به صورت مستقلانه انجام وظیفه کنند.

وی با بیان اینکه جریان دانشجویی نباید انتظار داشته باشد یک قرارگاه مرزی دولتی و حتی نهادهای مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به حل مسائل فرهنگی کشور بپردازند، افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری دستگاه‌های مرکزی فکر و فرهنگ دچار اختلال و یا تعطیلند و اولویت‌ها را تشخیص نمی‌دهند از این جهت در این شرایط جامعه دانشجویی نباید توقع حل مشکلات فرهنگی به صورت بالا به پایین و به دستور و همت دولت را داشته باشد.

این مدرس دانشگاه روحیه نق زنی جریان دانشجویی از بالادستی در حل مشکلات فرهنگی را نادرست خواند و ادامه داد: رویه نقد و مطالبه‌گری خوب است اما توقع انجام کارها از مجموعه بالادستی خصوصا در شرایط فعلی کشور اشتباه است، جامعه دانشجویی باید با شناخت مخاطب وظیفه خود را با جهاد فکری و فرهنگی در راه اقدامات مثبت فرهنگی در اجتماع قدم بردارد.

دکتر صادقی با بیان اینکه باید با دشمن برخورد خصمانه و با داخلی‌ها برخوردی طبیبانه داشت، تصریح کرد: در موضوع «آتش به اختیار» باید به این فهم برسیم که شرایط کنونی مانند خرمشهر است اما خرمشهر فرهنگی؛ نباید شرایط داخلی در این وضعیت احساسی شود و حساب جریانی که در داخل نسبت به انقلاب اسلامی تعهد لازم را ندارد ولی در چارچوب نظام تعریف می‌شود با دشمن ، سوا است.

مولف کتاب دیپلماسی فرهنگی تعاملی خطاب قرار گرفتن افسران جنگ نرم در تعبیر «آتش به اختیار» از سوی مقام معظم رهبری را نشاندهنده رشد و بالندگی جریان انقلابی دانست و گفت: این موضوع یادآور همان توصیه قرآن است که فرمود «قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی»؛ هر کسی در شرایط موجود تا جایی که در توان دارد باید به صورت مستقل؛ خالصانه و بدون چشم داشت و انتظار از مجموعه‌های بالادستی دولتی ، مسائل فرهنگی در کشور را حل کند و منتظر اقدامات قرارگاه مرکزی از سوی دولت و یا هیچ نهاد دیگری نماند.

دکتر صادقی در پایان با بیان اینکه هرکس در حیطه جغرافیای نفوذ و تاثیرگذاریش، مسئول است، خاطرنشان کرد: عملا هیچ نیروی انقلابی، دلسوز و متعهد نسبت به نظام از دامنه فعالیت فرهنگی «آتش به اختیار» خارج نمی شود و همه مسئولند. به عبارت دیگر «آتش به اختیار» یعنی دیگر نمی‌توان به بهانه عدم کار مسئولان، سکوت کرد و منفعلانه فقط شاهد سقوط مرزها و حوزه های فردی و اجتماعی فرهنگی کشور بود .

یزدآوا
ارسال نظرات