وی افزود: امام علی(ع) در طول حکومت پنج ساله خود با سه فتنه سهمگین و پیچیده ناکثین، قاسطین و مارقین مواجه شد که همین جریانات سبب شدند تا حکومت علوی کمتر از پنج سال دوام بیاورد و در نهایت منجر به شهادت امام شدند.
رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران تبیین این سه جریان سیاسی را از این لحاظ ضروری دانست که بسیاری از این جریانهای تاریخی دارای شباهتهای نزدیک به هم هستند و آنقدر این فتنهها و بحرانها در حکومت علوی شفاف هستند که به راحتی میتوان در رابطه با جریانهایی که در انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی و بهویژه چند سال اخیر وجود داشت، عبرتهایی را کسب کرد.
این مسؤول با بیان اینکه فتنه جمل فتنه آغازین حکومت علوی بود، اظهار کرد: این فتنه، قصه خودیهای بریده از آرمانها و خواصی است که سالها در جبهه حق پیکار کردند اما لغزیدند و دچار انحراف شدند و در ادامه راه در جبهه باطل قرار گرفتند و به خاطر قدرت و ثروت و با پیروی از هوا و هوس در برابر رهبر و ولی جامعه خود ایستادند.
باباپور تصریح کرد: داستان ناکثین هم در حکومت علوی و هم در حکومت اسلامی ما داستان غمانگیزی است.
وی افزود: کسانی که عهد و پیمان بستند بودند تا پایان کار نماندند و در بین راه از قطار انقلاب جدا شدند و در برابر رهبر جامعه ایستادگی و مقابله کردند که این ایام فرصت تبیین این جریانها است.
رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه امام علی(ع) دو جا در نهجالبلاغه از جریان ناکثین به عنوان حزب شیطان یاد میکند، اظهار کرد: در جمهوری اسلامی از دشمنان خارجی نظام تا اپوزیسیون و ضد انقلاب داخل و خارج گرفته همه زیر یک پرچم ایستادند و در برابر ولی خدا قرار گرفتند.
این مسؤول افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی 14 خرداد خود در مرقد امام فرمودند: دهه 60 از دهه مظلوم انقلاب است و عدهای خواستند جای شهید و جلاد را در دهه 60 عوض کنند و اولین کسی که این تعبیر را به کار برد امام علی(ع) است.
باباپور خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با الهام از نهجالبلاغه و خطبه 173 که در آن امام علی شتاب طلحه برای جنگ با خود را خونخواه بودنش نسبت به خلیفه دوم عثمان دانست، این سخن را بیان کرد و طلحه با این ترفند میخواست جای قاتل و خونخواه را عوض کند.
وی با بیان اینکه عایشه نیز همچون طلحه کسی بود که مردم را به مرگ عثمان دعوت کرد، گفت: عایشه از شنیدن مرگ عثمان بسیار خوشحال شد اما با شنیدن خبر به خلافت رسیدن امام علی(ع) فریاد واعثمانا سر داد و او نیز با اینکار جای خونخواه و قاتل را عوض کرد.
رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: زبیر از کسانی بود که فتنهاش از دیگران سنگینتر بود و او چهارمین مسلمان روی کره زمین، تنها کسی که زمانی که امام علی(ع) را دستگیر کردند در حمایت از او شمشیر کشید و تنها کسی بود که در شورای 6 نفره انتخاب خلیفه به امام علی(ع) رأی داد.
باباپور در پایان گفت: چرا از کسانی که قبل از انقلاب مبارزه و زندان داشتند و تا لحظات آخر یک دفعه دچار لغزش میشوند و از جبهه حق فاصله میگیرند و در مقابل رهبر جامعه میایستند، تعجب میکنیم، انسانهای زمان ما هر چقدر هم بزرگ باشند از زبیر که بزرگتر نیستند و این عبرتهای تاریخ است که باید درس بگیریم.