رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: انسان های زمان ما هر چقدر هم بزرگ باشند از زبیر که بزرگ‌تر نیستند و این عبرت‌های تاریخ است که باید درس بگیریم.
کد خبر: ۸۸۷۳۹۲۱
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، محمدمهدی باباپور پیش از ظهر امروز در مراسم سالروز شهادت مولی الموحدین امام علی علیه السلام در حسینیه عاشقان ثارالله این شهرستان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه در عرصه سیاست خطبه شقشقیه است، اظهار کرد: این خطبه بیان کننده اوج مظلومیت امیرالمومنین و بیان‌کننده مصیبت‌های سنگینی است که بر جهان اسلام وارد شد و شرح آن در این ایام می‌تواند گوشه‌ای از آن را تبیین کند.

وی افزود: امام علی(ع) در طول حکومت پنج ساله خود با سه فتنه سهمگین و پیچیده ناکثین، قاسطین و مارقین مواجه شد که همین جریانات سبب شدند تا حکومت علوی کمتر از پنج سال دوام بیاورد و در نهایت منجر به شهادت امام شدند.

رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران تبیین این سه جریان سیاسی را از این لحاظ ضروری دانست که بسیاری از این جریان‌های تاریخی دارای شباهت‌های نزدیک به هم هستند و آنقدر این فتنه‌ها و بحران‌ها در حکومت علوی شفاف هستند که به راحتی می‌توان در رابطه با جریان‌هایی که در انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی و به‌ویژه چند سال اخیر وجود داشت، عبرت‌هایی را کسب کرد.

این مسؤول با بیان اینکه فتنه جمل فتنه آغازین حکومت علوی بود، اظهار کرد: این فتنه، قصه خودی‌های بریده از آرمان‌ها و خواصی است که سال‌ها در جبهه حق پیکار کردند اما لغزیدند و دچار انحراف شدند و در ادامه راه در جبهه باطل قرار گرفتند و به خاطر قدرت و ثروت و با پیروی از هوا و هوس در برابر رهبر و ولی جامعه خود ایستادند.

باباپور تصریح کرد: داستان ناکثین هم در حکومت علوی و هم در حکومت اسلامی ما داستان غم‌انگیزی است.

وی افزود: کسانی که عهد و پیمان بستند بودند تا پایان کار نماندند و در بین راه از قطار انقلاب جدا شدند و در برابر رهبر جامعه ایستادگی و مقابله کردند که این ایام فرصت تبیین این جریان‌ها است.

رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه امام علی(ع) دو جا در نهج‌البلاغه از جریان ناکثین به عنوان حزب شیطان یاد می‌کند، اظهار کرد: در جمهوری اسلامی از دشمنان خارجی نظام تا اپوزیسیون و ضد انقلاب داخل و خارج گرفته همه زیر یک پرچم ایستادند و در برابر ولی خدا قرار گرفتند.

این مسؤول افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی 14 خرداد خود در مرقد امام فرمودند: دهه 60 از دهه مظلوم انقلاب است و عده‌ای خواستند جای شهید و جلاد را در دهه 60 عوض کنند و  اولین کسی که این تعبیر را به کار برد امام علی(ع) است.

باباپور خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با الهام از نهج‌البلاغه و خطبه 173 که در آن امام علی شتاب طلحه برای جنگ با خود را خونخواه بودنش نسبت به خلیفه دوم عثمان دانست، این سخن را بیان کرد و طلحه با این ترفند می‌خواست جای قاتل و خونخواه را عوض کند.

وی با بیان اینکه عایشه نیز همچون طلحه کسی بود که مردم را به مرگ عثمان دعوت کرد، گفت: عایشه از شنیدن مرگ عثمان بسیار خوشحال شد اما با شنیدن خبر به خلافت رسیدن امام علی(ع) فریاد واعثمانا سر داد و او نیز با اینکار جای خونخواه و قاتل را عوض کرد.

رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: زبیر از کسانی بود که فتنه‌اش از دیگران سنگین‌تر بود و او چهارمین مسلمان روی کره زمین، تنها کسی که زمانی که امام علی(ع) را دستگیر کردند در حمایت از او شمشیر کشید و تنها کسی بود که در شورای 6 نفره انتخاب خلیفه به امام علی(ع) رأی داد.

باباپور در پایان گفت: چرا از کسانی که قبل از انقلاب مبارزه و زندان داشتند و تا لحظات آخر یک دفعه دچار لغزش می‌شوند و از جبهه حق فاصله می‌گیرند و در مقابل رهبر جامعه می‌ایستند، تعجب می‌کنیم، انسان‌های زمان ما هر چقدر هم بزرگ باشند از زبیر که بزرگ‌تر نیستند و این عبرت‌های تاریخ است که باید درس بگیریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها