برخی محصولات ‌استان کرمان در دنیا یگانه‌اند و مردم جهان نمی‌توانند به راحتی از کنار آن بگذرند، این تولیدات حتی می‌تواند در کشور‌های تحریم کننده ایران هم خریداران خوبی داشته باشد، پس برای نفوذنا‌پذیری در اقتصاد و صادرات محصولات بومی باید در عمل اقدام کرد.
کد خبر: ۸۸۷۴۱۵۲
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  چند وقت پیش بود که خبر درگذشت محمد‌علی کلی، قهرمان سنگین وزن بوکس جهان‌ در دنیا مخابره شد در خبر‌های بعد از آن ماجرا شنیدیم که محمد‌علی، این اسطوره جنجالی بوکس در همه مسابقاتی که انجام داده، تنها پنج بار شکست خورده است، دلیل آن هم این بود که در حرفه و وظیفه خود خوب تلاش و تمرین کرد تا نفوذ نا‌پذیر شد، نه‌تنها در ورزش، بلکه او مدال‌های متعدد غیر‌ورزشی به ویژه سیاسی را در آمریکا از آن خود کرد، علی در ورزش بوکس یک ورزشکار نفوذناپذیر بود.

مثال دیگر تمرین برای نفوذ نا‌پذیر شدن، دروازه‌بان افسانه‌ای قرن بیستم، لویاشین است که به عنکبوت دروازه‌ها ملقب بود، او تنها دروازه‌بانی‌ست که با تمرین و تلاش راه نفوذ توپ به دروازه‌ها را بست و نتیجه آن این بود که برای نخستین‌بار و البته آخرین‌بار بین دروازه‌بان‌های مشهور جهان، صاحب توپ طلای اروپا شد.

از این نوع مثال‌ها در عرصه‌های مختلف ورزشی و غیر‌ورزشی زیاد است، چیز‌هایی که به ما انگیزه می‌دهد تا در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصاد از آن الگو برداشته و زمینه‌های نفوذنا‌پذیری آن را تقویت کنیم.

کشور ما تنها کشوری‌ست که همیشه یا عنوان بهتر آن، هر لحظه با تحریم‌های متفاوت رو‌به‌رو می‌شود و شاید در ارتباط اقتصادی ما با کشور‌های مختلف دنیا هر چند اندک، تأثیر داشته باشد.

با این شرایط اما چه باید کرد؟ عدم وابستگی اقتصادی به کشور‌های مختلف دنیا می‌تواند تنها راه بهبود این شرایط در داخل ایران باشد، باید برای رسیدن به آن به‌صورت همگانی و جهاد‌گونه تلاش کرد تا هر کسی در هر نقطه‌ای از دنیا خواست در اراده ملت ایران نفوذ کند، راه اقتصاد را انتخاب نکند.

برای رسیدن به آن حوزه‌های ضعف را بشناسیم و برای بهبود آن برنامه جامعی طراحی کنیم، این دقیقأ همان چیزی‌ست که رهبر انقلاب اسلامی نخستینن‌بار آن را به همه مسؤولان اجرایی ایران تذکر دادند و بعد از آن هر ساله بار‌ها و بار‌ها از زبان ایشان شنیده  شد.

نقش استان‌ها در تحقق این مهم بسیار پر‌رنگ است، هر استان با توجه به ظرفیت خود باید در این زمینه، مؤثر قدم برداشته و خود را واکسینه کند، موفق شدن استان‌ها به موفقیت کشور در اقتصاد مقاومتی می‌انجامد.

صادرات محصولات شاخص و پر‌آوازه استان‌ها می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور ایران باشد، استان کرمان در این زمینه استان برخورداری‌ست انواع مختلف محصولات تولیدی استان، نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا شناخته شده‌اند، اما متأسفانه به صادرات آن کمتر توجه شده است.

فرش، پسته، پته، انواع شیرینی‌جات، قاووت، زیره و انواع محصولات کشاورزی می‌توانند بازار نسبتأ خوبی در دنیا داشته باشند، برخی از آن‌ها سال‌ها قبل جایگاه خوبی در بازار‌های جهان داشتند، در معروفیت فرش کرمان همین بس که در سال 1348 ش رادیو آلمان بعد از درگذشت یک تاجر فرش ایرانی اعلام کرد، « امروز حاج محمد ارجمند، سلطان قالی دنیا درگذشت»  اما امروزه این آوازه کم‌رنگ شده است.

برخی محصولات ‌استان کرمان در دنیا یگانه‌اند و مردم جهان نمی‌توانند به راحتی از کنار آن بگذرند، پس این تولیدات استان حتی می‌تواند در کشور‌های تحریم کننده ایران هم خریداران خوبی داشته باشد، پس باید تولید آن‌ها را تقویت و حمایت کنیم.

در کنار عرضه محصولات شناخته شده می‌توان کم‌تر شناخته شده‌ها را که با کیفیت بالا ساخته شده‌اند، معرفی کرده و جایگاه خوبی در بازار منطقه و جهان برای خود داشته باشیم، پس برای نفوذنا‌پذیری در اقتصاد و صادرات محصولات بومی باید در عمل اقدام کنیم.



فارس
ارسال نظرات