ابهری در گفتگو با «بسیج»مطرح کرد

کودکان کار در معرض انواع بیماری های پوستی و گوارشی/ لزوم پوشش های حمایتی دولت از خانواده های این کودکان

آسیب شناس اجتماعی گفت: کودکان کار در معرض بیمارهیای استخوانی، پوستی و گوارشی هستند و کارگران بزرگتر علاوه بر زورگویی به آنها احتمال سوء استفاده جنسی از این کودکان را دارند.
کد خبر: ۸۸۷۴۲۲۷
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵

کودکان کار در معرض انواع بیماری های پوستی و گوارشی/ لزوم پوشش های حمایتی دولت از خانواده های این کودکاندکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با معضل کودکان کار و آسیب های آن در جامعه اظهار داشت: کودکان کار و خیابان مظلوم ترین و بی دفاع ترین اقشار جامعه هستند و از نگاه آسیب شناسی اجتماعی کودکان کار به سه گروه کارهای کاذب و پوششی یعنی در قالب امتحان وزن، فال فروشی و فروش اقلام دیگر به تکدی مشغولند.

وی افزود: کودکان بزهکار افرادی هستند با جیب بری، سرقت وسایل خودرو، توزیع مواد مخدر و زاغ زنی زندگی خود را می گذرانند. گروه سوم که مورد نظر ما است کودکان کار واقعی می باشند. این گروه بدون عبور از جوانی از کودکی به پیری می رسند که همواره در معرض انواع آزارهای جنسی و بیماری های مختلف می باشند.

ابهری خاطر نشان کرد: این کودکان به عنوان مردان کوچک نان آور خانواده خود هستند . خانواده این کودکان یا متلاشی شده و هزینه مادر و فرزندان کوچکتر به عهده آنهاست و یا پدر و مادر هر دو معتادند و این کودک خرج آنها را پرداخت می کند و یا پدر و مادر هر دو غایبند و این فرزند مسئولیت نگه داری و مخارج خواهر و برادران خود را به عهده دارد.

آسیب شناس اجتماعی مطرح کرد: این کودکان در کارگاه های زیرزمینی، ریخته گری، شیشه سازی، صابون پزی و غیره با سخت ترین شرایط محیطی مشغول به کار بوده و نصف کارگران دیگر مزد گرفته و فاقد پوشش بیمه ای و سایر حمایت های اجتماعی هستند و با کوچکترین اعتراضی بلافاصله اخراج می شوند.

وی تصریح کرد: این کودکان هنگام ورود بازرسان نیز یا فرار می کنند و یا مخفی می شوند کودکان کار در معرض بیمارهیای استخوانی، پوستی و گوارشی هستند و کارگران بزرگتر علاوه بر زورگویی به آنها احتمال سوء استفاده جنسی از این کودکان را دارند.

دکتر ابهری یادآور شد: کودکان کار معمولاً رنگ آسایش و آرامش را نمی بینند و متاسفانه در طیف کودکان غایب از مدرسه هستند و اغلب در دوران ابتدائی، مدرسه را ترک کرده اند.

این پژوهشگر اجتماعی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از این کودکان ابراز داشت: دولت و نهادهای متولی باید ضمن ایجاد پوشش های حمایتی از خانواده اینگونه کودکان آنها را به خانواده هایشان بازگردانند چراکه در گروه کودکان بزهکار که با استفاده از تینر، چسب و بنزین دچار گیجی خلسه می شوند در دروازه اعتیاد قرار دارند.

وی گفت: این کودکان باید مورد حمایت بهداشتی و آموزشی قرار گرفته و به مدرسه بازگردند. تصویب قوانین بازدارنده در استخدام و به کار گیری کودکان باید با شدت و نظارت دقیقی اجرا شود تا شاید از این افراد بی دفاع و مظلوم احقاق حق شود.

ابهری بیان کرد: در مورد کودکان خیابان چه بچه های گل فروش و چه کودکان کار باید گفته شود حدود 70 درصد آنها فرزندان اتباع بیگانه بوده که زباله دزدها نیز در همین لایه قرار دارند که این بخش از کودکان به خاطر اترتباط مستقیم با زباله ها در معرض انواع خطرات جسمی و روانی می باشند.

پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در خاتمه عنوان کرد: حمایت از تشکل های مردمی که صادقانه در این زمینه فعالیت می کنند میتواند کمک موثری به سازمان بهزیستی و سایر نهادهای دولتی باشد چراکه نیکوکاران در حال حاضر آمادگی کمک و نجات این سرمایهه ای ملی را دارند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار