آتش به اختیار زاییده دو عامل هجوم حداکثری دشمن فرهنگی و ضعف مدیریت فرهنگی نهادهای داخلی است.
کد خبر: ۸۸۷۴۳۲۲
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ سرهنگ پاسدار اسماعیل مولوی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان شهرکرد در یادداشتی پیرامون آتش به اختیار نوشت: مقصود از مفهوم آتش به اختیار که مقام معظم رهبری طرح فرمودند، این است که وقتی تساهل فرهنگی و اجتماعی غرب به شکل موریانه ای وارد جوامع اسلامی از جمله ایران اسلامی بشود، تا نسل جوان را بی هویت و بی غیرت سازند و از طرف دیگر، متولیان فرهنگی نتوانند مسایل اصلی و فرعی را درست تشخیص دهند و نهادهای فرهنگی گرفتار امور فرعی شده و نتوانند امور اصلی فرهنگی را مدیریت کنند، آنگاه نوبت به آتش به اختیار می رسد؛ یعنی جوانان انقلابی و پیرو خط امام بصورت خودجوش به مقابله با فرهنگ غرب پرداخته و از فرهنگ اصیل اسلامی دفاع کنند و آن را تبیین و شبهات فرهنگی را پاسخ دهند.

پس آتش به اختیار زاییده دو عامل هجوم حداکثری دشمن فرهنگی و ضعف مدیریت فرهنگی نهادهای داخلی است.

آتش به اختیار به عنوان یک حرکت فرهنگی به منزله هرج و مرج نبوده و الزاما باید خودجوش، جهادی و همراه با منطق و اخلاق و رعایت قانون باشد و از قوانین حاکمیت تخطی نشود.

توصیه به مدیران فرهنگی کشور این است، که فرق مباحث اصلی و فرعی را بدانند و مسایل فرهنگی اساسی کشور را فدای مسایل سیاسی و حزبی زودگذر نکنند، تا نیازی به آتش به اختیار نباشد و گستره مدیریت فرهنگی کم نشود و فعالیتهای خودجوش فرهنگی نیز در نظام کلان مدیریت فرهنگی قرار گیرد.

برای رسیدن به این سوال، که" چرا مقام معظم رهبری در زمینه مسائل فرهنگی به دانشجویان فرمان آتش به اختیار می دهند؟" را باید در عملکرد مسئولان دید. زمانی که در جنگ و شبیخون فرهنگی دشمن علیه کشور، پخش ربنا قبل از افطار به مساله اصلی و اساسی تبدیل می شود، مشخص است مسئولان نه تنها نتوانسته اند دغدغه های اصلی حوزه فرهنگی را بشناسند؛ بلکه کارنامه مثبتی نیز از اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه مسائل فرهنگی ندارند.

معنای آتش به اختیار چیست؟

آتش به اختیار / Weapons Free» در میدان رزم در مقطعی به کار می‌رود، که فرماندهان قرارگاه یا ستاد توان مدیریت نیروها و مدیریت فرمان آتش را به دلایل مختلف نداشته باشند. در واقع به طور مرسوم اگر امکان تشخیص از فرمانده میدان یا ستاد سلب شده باشد، به افسران تحت امر فرمان آتش به اختیار را می‌دهند و تشخیص را برعهده افسران می‌گذارند.

«آتش به اختیار» در خطوط دفاعی و نگهبانی عمدتاً در مقابل تهاجم دشمن به عنوان رویکردی دفاعی بکارمی رود. نکته دیگر اینکه فرمان «آتش به اختیار» در شرایط جنگی کارکرد دارد.

در وضعیت «آتش به اختیار» که خطیر بودن اوضاع را نشان می‌دهد و در صحنه نبرد کارکرد وسیع تری دارد، باید بیشتر جانب احتیاط را به خرج داد و برای اطمینان از حفظ جبهه خودی، برخورد محتاطانه با دشمن نداشت.

دستور امام خامنه ای به افسران جنگ نرم نشان می دهد ما همچنان در جنگ نرم فرهنگی هستیم و متاسفانه نهادهای فرهنگی نتوانسته اند به وظایف خود در این جنگ نرم عمل کنند و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب فرمان آتش به اختیار را به جوانان مومن و متدین در دانشگاهها می دهند.

ارسال نظرات