سه اکیپ دامپزشکی این شهرستان واکسیناسیون سگ های صاحب دار روستای رامین علیه بیماری مشترک هاری را آغاز کردند.
کد خبر: ۸۸۷۴۵۴۴
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون اداره دامپزشکی شهرستان زنجان گفت: سه اکیپ دامپزشکی این شهرستان واکسیناسیون سگ های صاحب دار روستای رامین علیه بیماری مشترک هاری را آغاز کردند.

محمدباقر بنابی فر افزود: با توجه به اینکه 22 خرداد 2 قلاده گرگ به اهالی و دام های روستای رامین در شهرستان زنجان حمله و تعدادی از آنها را زخمی کردند با گزش این پستانداران احتمال انتقال ویروس بیماری هاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: به همین منظور پیش بینی می شود 160 قلاده سگ صاحب دار در این روستا علیه این بیماری واکسینه شوند.

معاون اداره دامپزشکی شهرستان زنجان گفت: از نخستین ساعت کاری روز جاری/پنجشنبه/ فعالیت سه اکیپ دامپزشکی در روستای رامین آغاز شده که پیش بینی می شود این طرح طی روز جاری به پایان برسد و روز شنبه نیز برنامه پاکسازی در این روستا انجام خواهد شد.

بنابی فر تاکید کرد: برای هر سگی که واکسن هاری تزریق می شود کارت واکسن داده می شود که در این کارت زمان تزریق این واکسن قید می شود.

وی مزیت این کارت را مشخص بودن زمان ترزیق واکسن هاری و عاری بودن سگ از این بیماری بیان کرد و افزود: چنانچه سگی با این مشخصات فردی را مورد گزش قرار دهد نگرانی درباره ابتلا به بیماری مشترک هاری وجود ندارد.

معاون اداره دامپزشکی شهرستان زنجان گفت: شهروندانی که در شهرها دارای سگ های زینتی هستند هر 6 ماه یک دفعه آنرا برایمعاینه به مطب های بخش خصوصی دامپزشکی برده و مورد معاینه قرار دهند و به موقع واکسن هاری را تزریق کنند.

بنابی فر ادامه داد: کسانیکه سنجاب، گربه و سایر جوندگان را در منزل خود نگهداری می کنند ممکن است این حیوانات نیز حامل بیماری هاری باشند و باید با این حیوانات از جمله سگ نیز ارتباط نزدیک و تنگاتنگی نداشته باشند.

وی اظهارکرد: علاوه بر بیماری هاری این حیوانات ممکن است ناقل بیماری های مشترک دیگری از قبیل کیست هیداتیت و سایر بیماری های انگلی باشند.

معاون اداره دامپزشکی شهرستان زنجان گفت: کسانی که علاقه مند به نگهداری حیوانات از گروه پستانداران و جوندگان هستند معاینه این حیوانات توسط دامپزشکان را جدی بگیرند.

دامداران و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه رفتار غیر عادی از حیوانات خانگی، دام ها و سگ ها و حمله دام های درنده بلافاصله مورد را با شماره 1512 دامپزشکی سطح استان گزارش دهند.

ارسال نظرات