خبرهای داغ:
موبایل‌سنتر یک خودروی ون است که آماده‌سازی شده و به محل مصرف معتادان و افراد پرخطر مراجعه می‌کند. در این خودرو به معتادان و افراد پرخطر خدمات بهداشتی و وعده غذایی ارایه می‌شود.
کد خبر: ۸۸۷۴۷۵۲
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، درباره وضعیت موبایل‌سنتر زنان تصریح کرد: در گذشته افراد پرخطر و معتاد با رفتارهای پرخطر، در حاشیه شهرها و نقاط مختلف به مصرف مواد مخدر می‌پرداختند. معمولاً برای جذب آن‌ها به مراکز گذری که مراکزی ثابت هستند، از تیم‌هایی به نام outreach یا كمك‌رسان سيار استفاده می‌شد. این افراد با پای پیاده به مناطق و محلات مختلف می‌رفتند و معتادان و افراد پرخطر را شناسایی می‌کردند و در آن‌جا خدمات اولیه در اختیارشان می‌گذاشتند و برای انتقال‌شان به مراکز گذری از آن‌ها دعوت می‌کردند.

پاتوق‌های مصرف به حاشیه اتوبان‌ها کشیده شد
او با بیان این‌که طی چند سال اخیر پاتوق‌های مصرف معتادان در نقاط مختلف شهری پخش شد، افزود: از جمله این مکان‌ها، اتوبان‌های شمال و غرب شهر تهران بود که منجر شد تجمع این افراد در پاتوق‌های مصرف، به حاشیه اتوبان‌ها کشیده شود و تعداد زیادی پاتوق مصرف در این مناطق شکل گرفت. با توجه به این‌که نیاز به خدمات‌رسانی به این گروه هدف، در محل پاتوق‌شان وجود داشت و این افراد به سادگی به مراکز گذری یا درمانی مراجعه نمی‌کردند، ایده موبایل‌سنتر یا ون‌سنتر به وجود آمد که در ابتدا موبایل‌سنتر مردان و سپس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت، پایلوت اولین موبایل‌سنتر زنان را در شمال تهران آغاز کردیم.

خدمات موبایل‌سنتر
مدیرعامل جمعیت تولد دوباره در مورد چگونگی فعالیت موبایل‌سنتر گفت: این خدمات به‌صورت سیار ارایه می‌شود و موبایل‌سنتر اقامتی نیست. درواقع موبایل‌سنتر یک خودروی ون است که آماده‌سازی شده و به محل مصرف معتادان و افراد پرخطر مراجعه می‌کند. در این خودرو به معتادان و افراد پرخطر خدمات بهداشتی، خدمات اولیه پانسمان یا رسیدگی به زخم‌های باز و وعده غذایی ارایه می‌شود و در صورت لزوم این بیماران به مراکز بهداشتی یا درمانی سطح بالاتر منتقل می‌شوند. موبایل‌سنتر مردان که از زمان شروع آن 2 سال و نیم گذشته است، به عنوان یک طرح کشوری مصوب شد و توسعه یافت. پایلوت موبایل‌سنتر زنان نیز حدود 8 ماه است که شروع شده و تا پایان سال نقاط مثبت و ضعف آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از آن احتمالاً به‌عنوان یک دستورالعمل کاری توسط وزارت بهداشت توسعه پیدا می‌کند.

روزانه تقریباً بین 30 تا 50 نفر زن معتاد و پرخطر خدمات دریافت می‌کنند
دیلمی‌زاده با اشاره به ارایه روزانه خدمات به زنان معتاد و پرخطر اظهار کرد: خدمات کاهش آسیب و بهداشتی به بیماران داده می‌شود و در این راستا روزانه تقریباً بین 30 تا 50 نفر زن خدمات دریافت می‌کنند. معمولاً طرح‌های ما در زمینه پایلوت و اجرای آن است و پس از ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی کشوری، NGOهای دیگر آن را ادامه می‌دهند. ما معمولاً مدل‌های جدیدی را پایلوت می‌کنیم و برای توسعه آن‌ها با دستگاه‌های ذی‌ربط صحبت می‌کنیم و زمانی که برنامه‌های توسعه‌ای پیش می‌آید، سایر نهادهای مردمی در شهرها و استان‌های دیگر کارها را توسعه می‌دهند.

ارتقای موبایل‌سنتر به موبایل‌کلینیک
به گزارش مهر خانه، او درباره برنامه‌های آتی جمعیت تولد دوباره گفت: اگر طرح موبایل‌سنتر موفق شود، احتمالاً در آینده آن را تبدیل به موبایل‌کلینیک می‌کنیم و با خودروهای بزرگ‌تر، خدمات سطح بالاتری را ارایه می‌دهیم. برنامه‌های ما دو دسته هستند؛ یک‌سری برنامه‌های درمانی که به شکل سرپایی و اقامتی ارایه می‌شوند و برنامه‌های دوم، برنامه‌های کاهش آسیب هستند. این برنامه در بخش برنامه‌های کاهش آسیب می‌گنجد که کاملاً سرپایی ارائه می‌شوند اما به جای این‌که بیمار به ما مراجعه کند، ما به بیمار مراجعه می‌کنیم
ارسال نظرات