خبرهای داغ:

خانم مولاوردی به کجا چنین شتابان؟!

زمزمه هایی مبنی بر وزارت تعدادی از زنان فرهیخته در دولت جدید تدبیر و امید به گوش می‌رسد و از جمله وزارت خانم شهیندخت مولاوردی بر وزارتخانه ی آموزش و پرورش! داشته باشیم تا معلوم شود ایشان در یک معاونت چند مرده حلاج بوده تا اینکه بخواهد سکان دار وزارتخانه ی مهمی مانند آموزش و پرورش شود.
کد خبر: ۸۸۷۴۷۹۲
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، چندی است زمزمه هایی مبنی بر وزارت تعدادی از زنان و بانوان فرهیخته در دولت جدید تدبیر و امید به گوش می‌رسد و از جمله وزارت خانم شهیندخت مولاوردی بر وزارتخانه ی آموزش و پرورش! فارغ از صحت یا کذب بودن این خبرها ضروری است مروری بر عملکرد و نوع گفتمانی که در دوره معاونت خانم مولاوردی بر سپهر موضوعی زن و خانواده در کشور ایجاد شده است، داشته باشیم تا معلوم شود ایشان در یک معاونت چند مرده حلاج بوده تا اینکه بخواهد سکان دار وزارتخانه ی مهمی مانند آموزش و پرورش شود. لازم به ذکر است در این نوشتار کاری به گذشته و فعالیت های ایشان در سال های گذشته به خصوص فتنه ی 88 نداریم، که در این باب حرف ها زیاد است. در اینجا چند سوال مطرح می شود:
  1. عملکرد ایشان چقدر منطبق با آرمان های اسلام و انقلاب بوده است؟ چقدر با منویات ولی فقیه جامعه؟
  2. وقت و هزینه ی بیت المال چقدر صرف مسائلی اساسی مانند ازدواج، طلاق، تربیت، نقش خانواده ها در اقتصاد مقاومتی، مسئله جمعیت و نرخ باروری،‌ تعریف صحیح از زن مسلمان، طراحی و تدین مدل حضور اجتماعی زنان، طراحی مدل اشتغال برای زنان و ... شده است؟
  3. راز سفرهای بین المللی و امضای توافق نامه با کشورهای گوناگون از جمله سوئد چیست؟
  4. موضع ایشان در برابر الفاظی و مفاهیمی مانند ازدواج سفید و چهارشنبه ی سفید چه بوده است؟
  5. در رابطه با راهبری تشکیل خانواده و ازدواج به هنگام، آسان و ساده چه کرده اند؟
  6. در این چهارسال چقدر زنان ما به موضوع مادری و مادر شدن علاقه مند تر شدند؟
  7. چند درصد زنان مادری را شغل اصلی خود می دانند؟
  8. در بحث اشتغال زنان به چه میزان تعداد مشاغلی که حضور زنان در آن ها ضروری است، احصا شده است؟
  9. برای زنان جامعه ایرانی مادر شدن بیشتر ارزش است یا مشغول شدن به یک شغل اداری؟
  10. به چه میزان جهت پیشگیری از طلاق و تربیت زنان و مادران فعالیت شده است؟
  11. آیا خانواده نقش ها و عناصر دیگری ندارد؟ وظیفه ی برنامه ریزی برای مردان و فرزندان اگر با این معاونت نیست با چه کسی است؟
  12. ایشان و معاونتش نقش مردان در اصلاح وضعیت زنان و خانواده را چقدر موثر می دانند؟

قبل از بررسی عملکرد ایشان و این سوالات لازم است مروری بر مبانی زن و خانواده در منظومه فکری انقلاب اسلامی داشته باشیم. در رابطه با زن و خانواده به لحاظ تاریخی می توان سه جریان غالب را بعد از قاجاریه شناسایی کرد: 1. دوره پهلوی اول که زن را در کنار و به تعبیری جدای از خانواده می‌دانست؛ 2. دوره پهلوی دوم که زن را در مقابل خانواده تعریف کرد؛ و دوره ی سوم که دوران انقلاب اسلامی است و زن در درون خانواده و محور خانواده تعریف می‌شود. هر کدام از این تعاریف در طول تاریخ در آن برهه ی زمانی، الزامات و اقتضائاتی را برای این نهاد مقدس بوجود آورده اند اما زن و خانواده در انقلاب اسلامی. مقام معظم رهبری به عنوان بزرگ نظریه پرداز انقلاب اسلامی در رابطه با زن و خانواده دیدگاه‌های مشخصی دارند. در سومین نشست راهبردی با عنوان زن و خانواده مقام معظم رهبری خانواده را سلول اجتماع معرفی می‌کنند و سلامت این سلول ها را موجب سلامت جامعه می‌دانند[1]، به این معنی که مصلحت جامعه در همه ی سیاست گذاری ها و قانون گذاری ها خانواده محوری به معنی واقعی است. نکته ی دیگر نوع نگاه انقلاب اسلامی به موضوع نسبت زن و خانواده است، همانطور که مطرح شد، نگاه به زن بدون نگاه به خانواده اشتباهی بزرگ و نابخشودنی است که مظهر تمدن غرب و لیبرالیسم است، در این مورد نیز معظم له معتقدند[2] خانواده نقطه ی ضعف غرب است، در غرب اسم زن آورده می‌شود و مطرح می‌شود سوای از خانواده. نکته ی دیگر در زمینه‌ی شاغل بودن زنان در پست های مختلف است،‌ایشان این موضوع را افتخار نمی دانند و معتقدند:« افتخار به اینكه ما این تعداد وزیر زن، این تعداد نماینده‌ی زن، این تعداد معاونِ بخشهای مختلفِ زن، این تعداد رئیس مؤسّساتِ تجاری زن داریم، افتخار به این غلط است؛ این انفعال در مقابل آنها[گفتمان غرب در مورد زنان] است.»[3] در مقابل، ایشان برای زنان جایگاهی والا و متعالی در جامعه ی اسلامی در ارتباط با خودش، خانواده و جامعه را تعریف می کنند:« در عرصه‌ی اوّل - یعنی عرصه‌ی رشد معنوی و تعالی روحی و نفسانی انسان - میان زن و مرد فرقی نیست.... عرصه‌ی دوم، عرصه‌ی فعّالیتهای اجتماعی است؛ اعم از فعّالیت اقتصادی، فعّالیت سیاسی، فعّالیت اجتماعی به معنای خاص، فعالیت علمی، درس خواندن، درس گفتن، تلاش کردن در راه خدا، مجاهدت کردن و همه‌ی میدانهای زندگی در صحن جامعه....بخش سوم - که آن هم بسیار مهم است - بخش خانواده است. یعنی زن بعنوان یک همسر یا یک مادر...»[4] ایشان در بیان مرتبه‌ی مادری و خانه داری‌ در روز ولادت حضرت زهرا سلام علیها می‌فرمایند:« امروز را روز زن و روز مادر نام‌گذاری کرده‌اند؛ خیلی خیلی خوب است؛ میشد گفت روز رهبر، اشکالی نداشت؛ میشد گفت روز والاترین انسان؛ امّا امروز نیاز جامعه‌ی ما به این است که بداند مادری یعنی چه؟ زنِ خانه بودن یعنی چه؟ کدبانو بودن یعنی چه؟ فاطمه‌ی زهرا با آن شأن و با آن رتبه و با آن مقام و با آن عظمت، یک خانم خانه‌دار است؛ این تحقیر او نیست؛ او که با آن عظمت قابل تحقیر نیست، مگر این عظمت را میشود کوچک شمرد؟ این عظمت به جای خود محفوظ است، امّا یکی از شئون و یکی از مشاغل همین عظمت عبارت است از همسر بودن یا مادر بودن و خانه‌داری کردن؛ با این چشم به این مفاهیم نگاه کنیم.» موضوع دیگری که وجود دارد، بحث بر سر حقوق زن است، ایشان در دیدار با مداحان اهل بیت علیهم السلام در اسفند 95 طرح موضوع عدالت جنسیتی در داخل را زیر سوال می‌برند و آن را مفهومی نادرست و مصیبت زا می‌دانند که مبدعان اصلی آن هم اکنون دچار هلاکت و بدبختی هستند:«میگویند چرا اجازه نمیدهید زن در بیرون از منزل کار کند؛ اوّلاً چه کسی اجازه نمیدهد؟ چه اشکال دارد؟ ثانیاً کار کردن در بیرون منزل، یعنی فرض کنید ماشین‌نویسیِ فلان اداره، یک شأن است برای زن که ما برای او یقه بدرانیم؟ معنای عدالت این است؟ معنای عدالت این است که آنچه را خدای متعال در کُمونِ ذات هر موجودی قرار داده، آن را بشناسیم، قدر بدانیم و آن را پرورش بدهیم؛ عدالت این است.» « اینهایی که از حقوق زن میخواهند دفاع کنند، به قول معروف شیپور را از سرِ گشادش میزنند و نمیفهمند چه بگویند و از چه چیز زن دفاع کنند، میگویند چرا زن مدیریّت [نکند]؛ مگر مدیریّتها یک افتخار است برای یک انسان که دنبال این باشد که چرا مدیریّتها [مخصوص مرد است]؟ اسمش را هم میگذارند عدالت جنسیّتی؛ این عدالت است؟ آن کسانی که در دنیا برابری جنسیّتی را مطرح میکردند و دنبال آن بودند، امروز این‌قدر بدبختی و فساد از این ناحیه گریبان‌گیرشان شده که خودشان پشیمانند؛ البتّه خیلی‌هایشان صریحاً اقرار نمیکنند، خیلی‌هایشان هم با این فرهنگ بزرگ شدند، نمیفهمند چه اتّفاقی دارد می‌افتد؛ امّا اندیشمندانشان چرا، اندیشمندانشان میگویند، میفهمند، اظهار نگرانی میکنند. خدا کند این کسانی که در داخل اسم عدالت جنسیّتی می‌آورند، مرادشان این چیزی که به‌عنوان برابری جنسیّتی مطرح شده، نباشد.» از این بیانات شاخص های زیر را می توان استنباط کرد:

  1. نقش محوری خانواده در جامعه
  2. پرداختن به مسئله زن درون خانواده
  3. ارزش نبودن اشتغال زنان در پست های مختلف
  4. توجه به جایگاه زن در اسلام
  5. ارزش بودن مادری و خانه داری به عنوان یک شغل
  6. تعریف اسلامی عدالت جنسیتی

بعد از بررسی مبانی آنچه اهمیت می‌یابد، شناخت صحیح مسائل و اولویت هاست؛ آنچه مسلم است مشکل و مسئله خانواده ی ایرانی در حال حاضر اشتغال غیر ضرور زنان نیست، ما از بدو تشکیل خانواده و حتی قبل از آن، تحکیم آن و تعالی آن دچار آسیب و مشکلیم؛ ضریب رشد جمعیت کشور پائین است و اگر اصلاح نشود، در آینده با چالش های امنیتی و اقتصادی فراوانی روبرو خواهیم شد. موضوع حضور اجتماعی و اشتغال ضروری زنان دیگر مشکل ماست. با وجود رسانه های معارض خارجی، وضعیت نامناسب سبک زندگی، و نوع پوشش و لباس زنان خانواده های ما امنیت ندارند. به علاوه آزادی نیز از خانواده های ما برای رشد، به سبب وضعیت نامناسب اقتصادی و علمی و سیاسی سلب شده است؛ در بحث مسائل جنسی دچار آسیب های نوظهور فراوانی شده ایم؛ جوانان و نوجوانان ما به لحاظ تربیتی مشکل دار هستند و صدتا مسئله اولویت دار مهم. این مسائل را چه کسی باید اولویت بندی کند و برای حل آن راهکارهایی اسلامی ارائه دهد؟

به جهت بررسی عملکرد خانم مولاوردی در قیاس با شاخص های بدست آمده به گزارش های موجود در سایت متبوع ایشان مراجعه شد که نتایج آن به صورت هدفمند به شرح زیر است:

  1. گزارش تحول وضعیت زنان و خانواده در دولت تدبیر و امید[5]؛ در این گزارش 43 بندی غلبه با موضوع اشتغال زنان، تصاحب جایگاه های مدیریتی و حضور در عرصه های ورزشی است که مطابق با این گزارش می توان گفت هیچ تحولی در عرصه های خانوادگی صورت نگرفته، زن فارغ از خانواده دیده شده، به اشتغال غیر ضرور زنان پرداخته شده، جمعیت جایی در این تحول ندارد و ...
  2. گزارش میزان تحقق اهم وعده هاي رئیس جمهور[6]، این گزارش را با شاخص های بالا مقایسه می‌کنیم، این گزارش 14 صفحه و 9 بند دارد: ارتقاي موقعیت و جایگاه زنان در اجتماع، بازآوري رفاه ، ایجاد امنیت اجتماعی و مقابله با خطرات و آسیب هاي متوجه آن، ارتقاي شاخص هاي بهداشت و سلامت زنان و دختران به بالاترین سطح شاخص هاي حوزه انسانی، ایجاد اجماع ملی در رویکرد همه جانبه به مسایل زنان، ایجاد امکانات تفریحی و ورزشی و فرهنگی، بازنگري قوانین مدنی و خانواده، افزایش مهارت هاي فنی و تخصصی و ارتقاي مشارکت زنان در عرصه هاي مدیریتی ، تصمیم سازي و تصمیم گیري، تقویت نهاد خانواده،‌ تشکیل نهاد هاي خیریه اي و مدنی در امور مرتبط به خانواده. محتویات این گزارش که حاکی از اهم وعده های محقق شده ی بند اول است، مانند محتوای گزارش قبلی است. اشتغال غیر ضرور زنان، زن را جدای از خانواده دیدن و...
  3. گزارش اجمالی برنامه کاری مشترک، معاونت امور زنان و خانواده و صندوق ملل متحد[7]؛ در این گزارش روند اجرای برنامه هایی که از سوی این صندوق به کشور ما پیشنهاد و اجرایی شده، آمده است. نکته ی مهم در این بخش سوای محتوای موجود، این است که دلیل این همکاری با یک نهاد بین المللی چیست؟ مگر ما نمی توانیم در  داخل برای خانواده های خودمان برنامه ریزی کنیم؟ این موضوع همان نکته ای است که مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در رمضان امسال بیان کردند و آن حفظ استقلال کشور و عدم دخالت بیگانگان در امورات بسیار مهمی همچون خانواده است.
  4. گزارش اقدامات معاونت امور زنان در حوزه زنان روستایی[8]؛ نکته ی مهم این گزارش نیز جدا دیدن زن از خانواده است و برجسته بودن اشتغال زنان.
  5. نکته ی دیگری که در عملکرد خانم مولاوردی جای سوال دارد، عقد توافقنامه هایی با کشورهای اروپایی در زمینه ی موضوع زن و خانواده ی باشد، من جمله فنلاند و سوئد. فارغ از همه ی مباحث این کشورهای در زمینه ی زن و خانواده چه تجربیاتی دارند که قرار است به ما منتقل شود؟ به چه دلیل محتوای این توافقنامه ها منتشر نمی شود؟ و چرا محرمانه عمل می شود؟ و باز هم این سال که چرا سوال و مسائل خود را نزد بیگانه می بریم؟ استقلال کشور چه می شود؟
  6. گزارش دیگری که به آن بر می‌خوریم، گزارش  وضعیت دختران جوان ،‌سیاست ها و اقدامات است. با بررسی این گزارش نیز تناقضات زیادی نمایان می شود. این گزاره‌ها را به چه معناست؟

«روند نرخ بیکاري زنان جوان در بیست سال اخیر صعودي بوده است. در مقایسه با روند نرخ بیکاري مردان جوان و میانگین کل مردان و زنان جوان مشخص می شود که نرخ بیکاري زنان جوان به مراتب بالاتر است.»

« در کشور ما عدالت جنسیتی تحقق نیافته و مشکلات عدیده اي پیش روي زنان جوان است.»

«توانمندسازي زنان و به ویژه دختران جوان فارغ التحصیل دانشگاهی با مفاهیم کسب و کار و کارآفرینی»

«برنامه ریزي براي تحقق عدالت جنسیتی در حوزه هاي مختلف جامعه»

دختران  ما را چه کسی باید برای زندگی مشترک و مادر شدن تربیت کند؟ مسئول سیاست گذاریش چه نهادی است؟ آیا اشتغال مردان مهم تر است یا اشتغال زنان؟ عدالت جنسیتی را چه معنا می کنید؟ دختران باید در زمینه مادری توانمند شوند یا اشتغال؟ ضرورت فرزندآوری را چه کسی برای‌شان توضیح می دهد؟

  1. فراهم کردن شرایطی جهت حضور زنان در استادیوم ها نیز از جمله عملکردهای موفق این خانم است، اما فارغ از خوبی یا بدی این موضوع، باز هم سوال این است، آیا مشکل بانوان ما و خانواده های ما فقط این مسئله بوده و هست که برای آن گریبان چاک کردید؟
  2. در جایی دیگر در گزارشی در سایت این جمله توجه مان را جلب می کند «اینک برخی با انگیزه برگرداندن زنان به کنج خانه ها»، مگر خانه داری ارزش نیست؟ مگر بانوی دوعالم حضرت زهرا(س) خانه دار نبوده اند؟ چرا خانه داری را بی ارزش می کنید؟ مگر شما ها و زنان جامعه ی ما از حضرت زهرا(س) برتر هستند؟
  3. نکته ی دیگر در رابطه با خانم معاون، عدم شفاف سازی و تعاریف مفاهیم به صورت دقیق است. چرا ایشان منظورشان را از حضور اجتماعی زنان بیان نمی کنند؟ حضور اجتماعی زن با اشتغال متفاوت است، حضور اجتماعی زن می تواند معانی مختلفی داشته باشد که از آن سوء استفاده شود.

این موارد نمونه ای از خروارها تناقض در عملکرد این معاونت مهم و راهبردی بود، و بسیار جای تاسف و تاثر دارد که در تنها کشور شیعه در جهان، مسئولینش اینگونه نهاد مقدس خانواده را مورد تخریب و تحقیر قرار داده اند؛ و وقتی ولی فقیه جامعه از اولویتها، مسائل و مبانی این موضوع صحبت می کند، راه نشان می دهد، راهنمایی می کند حرف او بر زمین می ماند و آقایان و خانم ها بی راهه ای را در پیش گرفته اند که جز هلاکت چیزی ندارد. نکته ای که در اینجا قبل از هر چیزی باید بیان شود این است که هیچ کسی با اشتغال ضرور زنان -به این معنی که در جامعه ی اسلامی به تعدای خانم جهت شغل های مربوط به زنان در حوزه های آموزش و پزشکی نیاز است- و حضور اجتماعی آنان مخالفتی ندارد اما با این مخالفیم که جریان زنان را به سمت اشتغال غیر ضرور و اینکه هر خانمی باید شاغل باشد، سوق دهیم، نکته ی بعدی در تحلیل این گزارش ها عدم وجود هیچ تناسبی در موضوعات اساسی از جمله ازدواج بوده است و در مقابل سایر موضوعات تقریبا هیچ است. آنچه در عملکرد این معاون و معاونتش مشخص است عبارت است از: عدم برنامه ریزی برای خانواده محوری در قوانین و سیاستها، عدم طراحی و برنامه ریزی جهت ارزش شدن مفاهیمی مانند مادری، خانه داری، فرزند آوری و...، عدم برنامه ریزی برای بهبود وضعیت بحرانی جمعیت، بی اعتنایی کامل به موضوع اقتصاد مقاومتی در خانواده، عدم تشخیص مسائل و اولویت‌ها، پیروی نکردن از اولویت های رهبری در جامعه، باز کردن راه نفوذ نهادهای غربی و جریانهای ضد اسلام فمینیستی در موضوع خانواده و زنان، عدم فهم اسلامی از خانواده، عدم ارائه تعریف از عدالت جنسیتی، سکولار دیدن زن و خانواده یعنی دیدن زن بدون نگاه به خانواده، عدم انتشار متن توافقنامه ها و... این موارد تنها مواردی است که در ظاهر و بر اساس تحلیل گزارش ها به انجام رسید، بسیاری موارد پشت پرده وجود دارد که اکثر مردم و مسئولین از آن بی خبرند و بهتر است خانم مولاوردی جواب مناسبی به آن موضوعات داشته باشند از جمله فرستادن زنان مطلقه برای کار در آنتالیا، عقد توافقنامه با کشور سوئد و ... این موارد نشان از همان گفتمان غالب و همیشگی این دولت یعنی سازش و انفعال در برابر غرب دارد، درصورتیکه به فرموده ی مقام معظم رهبری ما در موضوع زن و خانواده در برابر غرب تهاجمی هستیم و هیچ انفعالی نداریم اما چه کنیم با این دولت غرب زده ی غربگرا؟؟؟

 و حال خانم مولاوردی بابت این عملکرد ضعیف و خارج از مدار حقش باید پاسخگو باشد که چرا امکانات و پول بیت المال صرف کارهای بیهوده شده است؟ چرا مبانی اسلامی در این معاونت پیاده نشده است؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس چرا نظارت مناسب و کافی بر عملکرد این معاونت انجام نداده اند؟ و جای بسی تامل که چنین معاونی چگونه می خواهد وزیر شود؟ آن هم وزیر جایی که آموزش فرزندان ما را بر عهده دارد! شاید هم قرار است این چنین برنامه های سکولاری را نیز در آنجا پیاده سازی کنند وشاید هم ایشان مسئول اجرای 2030 در آموزش و پرورش است!/طنین یاس

 


ارسال نظرات