در راستای انس با قرآن و به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل، سومین جلسه "کارگاه تدبر در قرآن" با محوریت سوره لقمان برای همکاران این واحد برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۷۴۸۷۸
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل،  در این کارگاه که به ‌صورت هفتگی در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می شود، حجت‌الاسلام علی ندایی، مفسر علوم قرآنی به مهمترين پيوند انسان با خالق اشاره کرد و گفت: نماز قلب را بيدار، روح را مصفّا و زندگى را روشن مى‏سازد، آثار گناه را از جان مى‏شويد و نور ايمان را در دل روشن و ‌از فحشا و منكرات باز مى‏دارد.

وی با تفسیر آیه ۱۶ سوره لقمان خاطرنشان کرد: لقمان در مقام سفارش ، پس از مسأله توحید و نفی شریک ، به معاد و حسابرسی اعمال می پردازد و می فرماید: ای پسرم اگر آن خصلتی که انجام داده ای، چه خیر و چه شر، از کوچکی و ناچیزی همچون دانه خردلی باشد که درون صخره ای در آسمان یا زمین قرار گرفته ، خداوند آن را برای حساب و جزا حاضر خواهد کرد چون او باریک بین و دقیق است.

مفسر علوم قرآنی در ادامه تفسیر آیات پر فیض سوره لقمان با بیان اینکه بعد از نماز به مهمترين دستور اجتماعى یعنی امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده است تصریح کرد: آیه ۱۷ سوره لقمان به دعوت مردم به نيكي­ها و معروف دعوت و بازداشتن از منكرات و زشتي­ها اشاره و بعد از اين دستور مهمترین عمل را صبر و استقامت در قبال ايمان عنوان می­کند.

ندایی خاطرنشان کرد: لقمان به مسائل اخلاقى در ارتباط با مردم و خويشتن پرداخته و تواضع، فروتنى و خوشرویى را توصيه كرده است .

وی تكبر، فخر فروشی و غرور و خودپسندى را با توجه به آیات سوره لقمان از صفات بسيار زشت و ناپسند كه باعث از هم پاشيدن روابط صميمانه اجتماعى عنوان و تصریح کرد: اینها انسان را در عالمى از توهّم و پندار و خود برتر بينى فرو مى­‏برد و رابطه او را از ديگران قطع مى‏ كند.

ندایی به حديثى از پيامبر اكرم(ص) در مورد عواقب تکبر و غرور اشاره و اضافه کرد: در این حدیث رسول اکرم(ص) می­فرماید: «كسى كه از روى غرور و تكبر، روى زمين راه رود زمين و كسانى كه در زير زمين خفته‏اند و آنها كه روى زمين هستند، همه او را لعنت مى‏كنند».

 
 
خبرنگار افتخاری خبرگزاری بسیج از اردبیل: صغرا جوادی
ارسال نظرات